Gjest Kirsti Skrevet 27. april 2001 Del Skrevet 27. april 2001 Jeg er i uke 29+4. Har hatt lavt blodtrykk hele tiden, eks. 110/50. Er det veldig lavt eller? Hvor lavt er lavt, og når er det høyt? Jeg har ikke besvimt, men må passe på å drikke mye (minst 3 l dgl sa du) for ikke å bli "vissen". Nå lurer jeg på: Er det pga lavt blodtrykk at jeg ikke kan ligge på ryggen? Hjelper det for blodtrykket å spise saltrik kost? Drikker jeg så mye at det kan gå ut over mineral/salt-balansen? Har følt meg veldig tørst + saltsugen noen ganger, uten grunn. Har bare begynt å lure på endel sammenhenger...håper du kan noe om dette og! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25998-vena-cava-og-lavt-blodtrykk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 28. april 2001 Del Skrevet 28. april 2001 Du har ikke spesielt lavt blodtrykk, men føler du at du sliter med svimmelhet når du reiser deg opp o.l., er det helt klart lurt at du kompenserer ved å drikke mye. 3 liter daglig er perfekt. Hvis du føler deg svimmel og uvel når du ligger på ryggen, skyldes nok dette det vi kaller vena-cava syndrom. Det betyr at den store blodåren (venen) som går langs ryggen blir litt avklemt av den etterhvert tunge magen din. Noen kvinner er svært plaget av dette, mens andre ikke kjenner noe til det. Det er sjelden farlig, hverken for deg eller barnet, i.o.m. at man skifter stilling instinktivt når man kjenner disse symptomene. Blodtrykket ditt har ingen ting med vena-cava syndromet å gjøre. Når det gjelder salt-rik kost, bør du ikke legge vekt på å spise mer salt enn man vanligvis gjør. Det hjelper fint lite på blodtrykket ditt, men hvis du føler deg bedre etter f.eks. litt potetgull, er det ikke noe i veien for at du kan spise det. Du vil sansynligvis oppleve at blodtrykket ditt stiger en smule nå i siste trimester. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/25998-vena-cava-og-lavt-blodtrykk/#findComment-107246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.