mnautnes Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Jeg er en mann på 39 år,og har fått diagnosen irretabel tykktarm.Har hatt store problemer med dette de siste 4mnd.Jeg har ikke fått noe form for kur eller noe jeg bør spise eller ikke bøe spise. Jeg har store problemer med at jeg har veldig ustabil avføring,hardt-bløtt,det kan gå fra 2 til 5 dager før jeg får tømt meg. og er konstant kvalm,spesielt etter at jeg har vært på wc.Har og veldig mye luft i magen.Jeg har fått kvalmdempende piller(afipran),men de har desverre sin bivirkninger for tarmene hvis jeg tar for mange av de,noe jeg til tider har gjort for i det hele tatt kunne fungere i arbeidslivet og ikke minst i familien. Har og vært og tatt endoskopi uten at de fant noe unormalt der. Er dette noe jeg må leve med resten av livet eller finnes det noe hjelp for dette,hilsen en som er veldig sliten av å ikke kunne ha en dag uten å være kvalm og utilpass. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260074-irretabel-tykktarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gastropasienten Skrevet 30. desember 2006 Del Skrevet 30. desember 2006 Mange med irritabel tarm har god nytte av visiblin, et fibermiddel som "smører tarmen". En del bruker også laktulose fast. Jeg selv bruker Minfom, fire om dagen for å dempe luftplagene. Dette må brukes noen dager før man ser effekten. husk å drikke mye, minst 2 liter om dagen. Om ingenting hjelper så finnes det irrigasjonsutstyr for å få tømt tarmen. Dette må du få gjennom gastrolege eller stomisykepleier. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260074-irretabel-tykktarm/#findComment-2074582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Du nevner ikke noe om vekt og mosjonsvaner. Irritabel colon er en såkalt "eksklusjons-diagnose"; dvs alt annet utelukkes. Det man ender opp med er at tarmen fungerer ujevnt. Årsaker er oftest stress, angst/depresjon og /eller lite mosjon. Man kommer ofte i en ond sirkel. Prøv å les litt her i doktoronline om "irritabel tarm". Mange gode råd har vært gitt. De viktigste er regelmessige, små måltider, og daglig mosjon. Drikk mye vann; kanskje 1 l mer per døgn enn du gjør nå. Reduser stress; snakk evt med fastlege din om du kan ha en skjult depresjon. Medisiner for dette kan hjelpe noen. Svært mange har effekt av å kutte ut vanlige/søte melkeprodukter, og istedenfor drikke Biola-melk morgen og kveld iblandet fiberpulveret Vi-siblin som fåes på apotek. De fleste vil kunne bli bra av sine tarmplager; viktig at du styrer fordøyelsen; og at ikke tarmplagene sturer deg for mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260074-irretabel-tykktarm/#findComment-2082225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mer irritabel tarm Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Mange med irritabel tarm har god nytte av visiblin, et fibermiddel som "smører tarmen". En del bruker også laktulose fast. Jeg selv bruker Minfom, fire om dagen for å dempe luftplagene. Dette må brukes noen dager før man ser effekten. husk å drikke mye, minst 2 liter om dagen. Om ingenting hjelper så finnes det irrigasjonsutstyr for å få tømt tarmen. Dette må du få gjennom gastrolege eller stomisykepleier. hei. Jeg har slitt med irritabel tarm i flere år.Enkelte uker kan være et sant mareritt.Men jeg har det omvent av deg.Har ofte diare,og går på toaletten opp til 6-7 ganger pr dag.Magen er til tider en ballong.Jeg har prøvd det meste,men ingenting har hjulpet.Jeg har ofte blødninger også,som skyldes hemorider pga trykk.Blødningene var så ille nå en periode at jeg var til gastroskopi for å undersøke betendelse eller kreft.Men det var ingenting.Kun hemorider.luft slippes hele tiden i store mengder. Dette hindrer en både sosialt og kan være slitsomt når man er på jobb.Man slipper liksom ikke ut luft blant folk.Og det blir veldig smertefult når man må gå å holde det inne. Jeg kan for eksempel ikke bli med venner ut å spise,er redd for at magen skal slå seg helt idiot da jeg er redd for å gjøre nr 2 på ofentlige toalett. Jeg har hverken angst el deprisjon,men som legen min sier unormal stor aktivitet i tarmen.Stresser som andre småbarnsforeldrer. Nei forstår din frustrasjon meget godt.Ikke altid like lett å leve med og vi får svært lite tilbud om hva vi bør eller kan spise.Synes vi kunne fått en kostplan eller et eller annet som kunne hjulpet med å lindre dette. Om jeg har drukket alkohol,har jeg fæle magekramper etterpå,diare med en gang etterpå. Kål ,løk og andre slike grønnsaker.Magen klikker totalt.Sauser brun og hvit skikkeligt avføringmiddel. Reagerer ikke på lette salater,men jeg kan ikke bare leve på det.Må liksom ha saus på pastaen,poteten. Nei vet ikke hva vi kan gjøre for å lindre.Har fått beskjed av legen at det ikke er mer å gjøre,må bare leve med det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260074-irretabel-tykktarm/#findComment-2082293 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.