Gå til innhold

Søvnproblemer, slapphet, urolig hjerterytme

Anbefalte innlegg

Hei Nina! Jeg er en slank mann på 26 år i normalt god fysisk form, som de siste par månedene har slitt med en del diffuse symptomer. For det første sover jeg svært lite og dårlig - Noen ganger sovner jeg ikke, og har opplevd netter uten noe søvn. Andre ganger sovner jeg, men våkner igjen etter et par timer...for så og våkne, sovne, våkne..osv. Dette gjør at jeg den siste tiden har vært svært trøtt og sliten. Symptomene har kommet og gått litt, men har kanskje vært særlig klare når i juletiden. I tillegg til søvnproblemene sliter jeg nemlig også med hjertebank, følelse av ubehag/mangel på luft i brystet (til tider) og noe ganger stikking/smerter i mage og spiserør.. Det er den beste beskrivelsen jeg får til å gi sånn nå. Jeg har også hatt inntrykk av at hjertebank ofte kommer etter et måltid f.eks.. Imidlertid ikke alltid. Jeg kjenner også ofte hjertet slår når jeg skal sove, noe jeg aldri har gjort før.. Dette bidrar selvsagt til å ikke få sove. Ikke nødvendigvis er pulsen raskere enn hvilepuls, men hjertet slår merkbart hardere. Jeg lurer jo på om det er søvnproblemene som forårsaker disse andre symptomene (har hørt om folk som bla har vært plaget med hjertebank ifm dårlig søvnrytme/nattskiftarbeid), eller om det er noe annet galt som gjør at jeg ikke får sove. Psykisk har jeg nesten utelukket, da jeg ikke har noen større bekymringer jeg ligger å tenker på når jeg skal sove.. Isåfall må det være noe underbevisst.. Jeg har en ganske brei utdannelse i idrett og fysiologi, så tankene mine har jo pendlet innom både hjerte-svakheter, matallergi, diabetes, magesår, kreft i pancreas, blodfattighet osv osv...hehe. Så psykisk er det nok dette som bekymrer meg mest.. Før øvrig er også den fysiske kapasiteten min merkbart redusert. Ved styrketrening er jeg fortsatt like sterk som før, men får veldig kraftig og høy puls etter å ha tatt i litt. Kjenner det såpass godt at jeg tør ikke presse meg. Sist treningsøkt ble jeg så sliten at jeg følte nå må jeg bare gi meg, og fikk også følelsen av at jeg kom til å besvime om jeg ikke satte meg ned litt. Utholdenhetsmessig er jeg også redusert, og har på løpeturer løpe veldig rolig, samt gå en del siden jeg blir fort sliten og får høy og kraftig puls. Av denne årsak har jeg valgt å legge til side trening for en liten stund.. Dette ble langt. Det er vanskelig å beskrive symptomene konkret. De kommer å går noe, og andre dager er værre en enkelte. Noen dager er jeg omtrent som normal, andre dager går jeg med hjerteklapp, slapphet, uro og ubehag i kroppen nesten hele dagen.. For et par måneder siden hadde jeg kraftig spysjuke som artet seg litt spesielt ved at jeg først ble bedre, begynte å spise litt... Og så ble dårlig igjen nesten et døgn senere.. Deretter tok det 4-5 dager før jeg kom til normalen. Så, kun en uke etter det fikk jeg en underlig betennelse i underarmen, hvor store deler av denne hovnet opp. Legen gav meg Apoccillin 1000mg, som jeg følte var veldig kraftig. Spiste disse i litt over en uke, og det tok faktisk nesten to døgn før armen sluttet og øke i opphovning.. Etter en uke var den fin. Jeg innbiller meg at jeg ikke har vært normal siden denne tørnen... Kan det være skadevirkninger av en betennelse, eller virkninger av apoccillin?? Jeg skal kontakte lokallege til uken tenkte jeg, men vil gjerne først ha en mening fra deg hva dette kan være. Innser at symptomene mine ligner på angst-symptomer, men i og med at jeg føler meg rimelig oppegående psykisk får jeg ikke det til å rime.. Har du forøvrig en idrettsmedisiner du kunne vist dette til..?På forhånd tusen takk.Med vennlig hilsen Geir

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Slik du beskriver plagene, så tenker jeg ikke at angst(psykiske plager er den primære årsaken. men at man bekymrer seg for at det kan være noe somatisk galt gjør alikevel at man kan komme i en ond sirkel... Tenker at dette sannsynligvis har noe med de infeksjonene du har hatt å gjøre. Synes legen din bør ta en grundig blodprøve-sjekk; be ham gjerne sende inn til serologiske prøver som kan oppdage antistoffer mot endel virus-infeksjoner; f.eks CMV, mykoplasmaa, kyssesyken og parvo-virus. Endel av disse kan gi en lettgradig hjertebetennelse ( myokarditt) som kan gi nedsatt fysisk kapasitet og hjerteank i lang tid etterpå. Et EKG bør også taes, og om fastlegen din ikke er erfaren med å se etter lette myokarditt-tegn, kan han sende resultatet til en indremedisiner som ser på det ( Dr. Solberg på Lovisenberg sykehus i Oslo jobber spesielt med dette). Noen ganger finner man ingen sikker forklaring på hva som er galt, men det er viktig å utelukke vedvarende infeksjon og hjertesykdom, stoffskifte-problemer etc. Dersom det finnes forandringer på EKG; bør du til videre sjekk med belastnings-EKG og Ekko.

Uansett er det viktig at du trener svært forsiktig sålenge du føler deg slik. Helst ikke puls over 60-65 av max-puls.

Slik du beskriver plagene, så tenker jeg ikke at angst(psykiske plager er den primære årsaken. men at man bekymrer seg for at det kan være noe somatisk galt gjør alikevel at man kan komme i en ond sirkel... Tenker at dette sannsynligvis har noe med de infeksjonene du har hatt å gjøre. Synes legen din bør ta en grundig blodprøve-sjekk; be ham gjerne sende inn til serologiske prøver som kan oppdage antistoffer mot endel virus-infeksjoner; f.eks CMV, mykoplasmaa, kyssesyken og parvo-virus. Endel av disse kan gi en lettgradig hjertebetennelse ( myokarditt) som kan gi nedsatt fysisk kapasitet og hjerteank i lang tid etterpå. Et EKG bør også taes, og om fastlegen din ikke er erfaren med å se etter lette myokarditt-tegn, kan han sende resultatet til en indremedisiner som ser på det ( Dr. Solberg på Lovisenberg sykehus i Oslo jobber spesielt med dette). Noen ganger finner man ingen sikker forklaring på hva som er galt, men det er viktig å utelukke vedvarende infeksjon og hjertesykdom, stoffskifte-problemer etc. Dersom det finnes forandringer på EKG; bør du til videre sjekk med belastnings-EKG og Ekko.

Uansett er det viktig at du trener svært forsiktig sålenge du føler deg slik. Helst ikke puls over 60-65 av max-puls.

Hei! Takker for svaret ditt.. Vet ikke om du svarer på andre sp.mål også, men jeg prøver.. Vil myokarditt kunne forklare at ubehaget tilsynelatende kommer etter måltid? F.eks, når jeg står opp om morgenen føler jeg meg ofte ganske fin, mens jeg en stund etter frokost kan få tiltagende ubehag og hjertebank. Forøvrig opplever jeg at å være litt i aktivitet hjelper.. Ofte når jeg går på jobb føler jeg meg litt dårlig, men det kommer seg som regel etterhvert, og når jeg går hjem føler jeg meg egentlig mye bedre.. Jeg jobber på en større matbutikk, som innebærer en relativt aktivt arbeidsdag, men uten store belastninger.

Tusen takk for din hjelp så langt. Har forøvrig fått legetime til mandag. Skal vise henne din e-post.

Mvh, Geir

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...