Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Seng og vogn. Sengklær. En god vinterpose.

Bleier. Kluter til gulp og stell. Og noen skift med klær.

Ei stellematte eller stellebord er greit å ha.

Det er ikke så mye dere trenger, dere vil se det etterhvert.

Og kanskje får dere også endel.

Og bilsete eller annet, naturligvis.

Vippestol er ikke et must, men et veldig bra "hjelpemiddel". Bilstol, eller annen bilsikring, MÅ dere ha hvis dere har bil.

Jeg fikk anbefalt å ikke kjøpe str 50 og hadde ikke et eneste plagg. Babyen min var 51 cm ved fødsel og han druknet i str 56. Måtte ut og panikkhandle alt jeg fant i str 50. Brukte str 50 i 4 uker. Da gikk vi over til større bodyer, men han kunne fremdeles bruke sparkebukser i den minste str enda et par uker. Så jeg anbefaler å kjøpe en del i str 50 men ikke klippe av lappene. Da er du på den sikre siden. H&M er veldig greie med bytting uten kvittering.

Annonse

Jeg er førstegangsgravid selv, og har vel ikke den beste kompetansen på hva man faktisk trenger, ut over det grunnleggende som seng, barnevogn, bilsete, klær og stelleutstyr. Men vi har i tillegg lyst til å ha en hengevugge (velger den indiske fra laidback.no, men det finnes også andre varianter). Og så skal vi ha et par bære-dingser, men ikke babybjørn. Har kjøpt en slynge via lucky-baby.com (kom på under 200 kr + frakt, så da slapp jeg toll/moms/gebyr). I tillegg vil vi kjøpe Ergo bæresele fra babyslynga.no - og kanskje også en ringslynge der, hvis jeg da ikke får noen til å hjelpe meg å sy.

Forbruksmateriell som kluter og en del annet kjøper jeg rimelig på fx SparKjøp. H&M har billige men bra babyklær i 100% bomull, inkludert omslagsbodyer, som jeg har blitt anbefalt i den/de minste størrelsene for å slippe å dra over hodet.

Men ellers tror jeg du finner en del ålreite tips her:

http://www.ammetaka.no/Baby/utstyrslista/shoppinlistautskrift.php

og her

http://www.ammetaka.no/Baby/utstyrslista/utstyrslista.php

På sikt trenger dere vogn, seng, stelleplass, kommode til klær, klær, termometer, vaskekluter, dyne, sengeklær, vognpose (jeg anbefaler på det varmeste Voksi-pose).

Det kan være greit å ha 2-3 antrekk til den første tiden. Men ikke kjøp mer, for dere får sikkert mye i de minste størrelsene.

Det finnes utrolig mye butikkene sier man "må" ha, og som man klarer seg veldig godt uten. Så tenk deg om før du handler, og hør gjerne med venner som har barn (eller oss på dol ;)) først.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...