skamkatt Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Hei!Jeg er ei kvinne på 32 år, normalt god form, slank. Jeg har ett par spørsmål angående lavt stoffskifte og det og bli gravid. For 2 mnd siden fikk jeg resultater fra blodprøver jeg hadde tatt hos legen. De viste en TSH verdi på 24 og T4 på 11. Tok nye prøver 2 uker etterpå og da var TSH verdien sunket til 16 og T4 verdien 12, uten at jeg hadde begynt med medisiner. Begynte da på Levaxin,25 mikrogram, 1 tablett dggl og tok nye prøver etter 14 dager. Da var TSH verdien sunket til 7. Legen mente da at jeg skulle øke doseringen og det ble da bestemt at jeg skulle ta 50 mikrogram annen hver dag. Vi hadde egentlig tenkt og slutte med prevensjon nå for og få barn men har lest at det kan være økt mulighet for hjerneskade dersom man blir gravid og har for lavt stoffskifte. Legen min mente jeg bare kunne slutte med pillen nå. Hva mener du? Bør jeg vente til stoffskiftet har blitt bra? Hvor lav bør TSH verdien i så fall være? Skal inn og ta nye blodprøver i slutten av januar. Vet at man har problemer med og bli gravid hvis man har lavt stoffskifte. Kan legge til at vi har en datter født i januar 2006 og at jeg da ble gravid med en gang jeg sluttet på pillen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260362-lavt-stoffskifte-og-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hvis lavt stoffskifte skal kunne gi fosterskade, må det være ekstremt lavt og da vil kvinnen sannsynligvis ikke være fruktbar. Jeg er ikke ekspert på behandling av lavt stoffskifte. Jeg kan bare normalverdiene, og den er for de fleste laboratorier for TSH mellom 0,2 og 5, den øker vet lavt stoffskifte. T4 måles både som total og fri mengde og normalverdiene varierer fra laboratorium til laboratorium. Nedre grense er mellom 5 og 12, øvre mellom 17 og 25. Ved behandling tilstreber man TSH i normalområdet. I graviditet følger man TSH med 2-3 måneders mellomrom og justerer thyroxinbehandlingen. En del må ha ekstra tilførsel under graviditet, kanskje må man doble dosen. I løpet av svangerskapet blir fosteret i stand til å produsere sitt eget thyroxin. Jeg ville ikke ha betenkeligheter med å slutte med prevensjon, men hvis du skal ha tatt ny prøve siste i denne måned, er det kanskje like greit å vente. Har du startet med folat? Det vil være lurt når du planlegger å bli gravid. Lykke til med forsøket. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260362-lavt-stoffskifte-og-graviditet/#findComment-2079700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hoandremedlavtstoffskifte Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 jeg tror nok ikke du trenger være redd for skader på fosteret. men det ikke gynekologen nevner er at sjansen for å abortere kan være større ved ubehandlet lavt stoffskifte. man må bruke en stund på å oppdosere, så selv ville jeg kanskje ventet littegranne. men hvis du føler deg i god form er det ikke noe å bekymre seg over. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260362-lavt-stoffskifte-og-graviditet/#findComment-2094800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.