Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For det første så lurer jeg på: kan legen kjenne forskjell på livmoren i uke 8, kontra uke 10?

Hvis man venter tvillinger, vil da livmoren være større tidlig i svangerskapet? Slik at hvis en er i uke 8, kan livmoren svare til uke 10? F.eks..

Jeg lurer også på når det er mulig å kjenne fosterbevegelser? Og da mener jeg mulig, og ikke vanlig, for jeg vet at det vanlige er mellom uke 16-20 sånn ca.

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26037-et-par-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Vanligvis kan en erfaren lege kjenne forskjell på en livmor som bærer på et 8 uker gammelt foster, kontra en med et 10 ukers foster. Er det tvillinger, vil nok livmoren være litt større enn forventet, men man får sjelden mistanke om tvillingsvangerskap før litt senere. Noen ganger kan det ringe en bjelle hvis mor er ekstremt kvalm.

Det er ikke så lett å si hva som teknisk sett er mulig når det gjelder å kjenne fosterbevegelser. Når noen sier at de kjenner bevegelser i uke 15, kan man begynne å lure på om hun kanskje har kommet lenger enn man først antok. De aller fleste kjenner ingen ting før de nærmer seg uke 20, spes. gjelder dette førstegangsfødende. Jeg kan fortelle deg hvordan de satte termin før man hadde ultralyd, og da spesielt i de tilfeller hvor mor hadde uregelmessig mens, eller kanskje ikke hadde fått mens igjen etter forrige svangerskap. Da noterte man seg datoen for første fosterbevegelser, og så la man til 20 uker for å finne en omtrentlig dato for nedkomst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...