Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har i en periode på ca 3mnd fått mere å mere vondt i korsryggen,, i jula fikk jeg også sterke smerter i magen,i tilegg til at jeg ble mye verre i ryggen.. verst når jeg sitter å best når jeg ligger!! å d endte med at jeg måtte dra på sykehuset,for fikk i tilegg også blødninger!fikk kramper i høyre nedre side(jeg er 25år og uten barn)på sykehuse fikk jeg ultralyd der de kunne finne masse cyster..han hadde også mistanke om endometriose. han sa d ikke var farlig men at jeg mest sansynlig måtte operere!(forsøker også nå å få barn,og sluttet medp.piller for 1år siden)var til legen min idag for å sjekke ryggen nermere. da kunne han fortelle meg at han hadde fått brev fra gyn. at jeg hadde 11cyster med størrelse 6-9cm?? er ikke det enormt mye å enorm stor? har lest på tidligere innlegg her, å da står det at normale cyster er på 2-3cm.. legen virket rolig,men jeg er LIVREDD.. kunne jeg hørt feil? er de mye farligere når de er så store? vil jo også ha barn å er livredd det skal være noe alvorlig galt!! vær så snill å svar meg fort.. er så frykteli redd!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260526-hjelp-gigantiske-syster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Størrelsen på cystene har ikke noe å gjøre med om de er farlige eller ikke. Selv har jeg hatt en cyste på eggstokken som var 20 cm, og den var bare fylt med vann. Og selv en så stor cyste ble fjernet ved laproskopi (kikkhullskirurgi). Så tenk hvertfall ikke at cystene er farlige fordi de er store.

Mette Moen, Gynekolog

Cyster kan oppnå størrelse på mye mer enn 10 cm, men det er sjelden. At det er 11 cyster som hver for seg er 6-9 cm, er lite sannsynlig. Kan det være 11 cyster i størrelse på 6-9mm? Det er vanlig ved tilstanden PCOS som er en tilstand med unormale hormonforhold og som ofte medfører barnløshet, men som kan behandles. Endometriose er en annen type godartet cyste som kan føre til barnløshet og smerter. Cystene kan bli appelsinstore, det er sjelden mer enn en enkelt cyste på eggstokken. Det er at du hadde smerter og samtidig blødning kan tyde på endometriose. Jeg synes absolutt ikke du skal tenke på ondartede cyster, de gir sjelden smerter. Ved ultralyd er det spesielle forhold som tyder på at det kan være ondartede cyster, og det ville man ha sett og reagert på. Du har forsøkt å bli gravid i ett år (?), nå har man funnet forhold som muligens kan forklare at du ikke har oppnådd graviditet og man kan behandle det. Så noe positivt er det kommet ut av det. Du er fulgt godt opp, jeg synes du skal ta det med ro. Cyster skremmer de fleste fordi man forbinner det med kreft, men cyster er meget vanlige og i din alder nesten aldri ondartede.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...