veslepling Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Moren min sovnet inn 29. November 2006, 61 år gammel. Hun fikk 3 Februar 2006 konstatert lungekreft, og framskreden kols. Kreften fikk man bort, og den hadde man kontroll på. I oktober fikk hun en lungebetennelse, den kom hun over, og fikk hun plass på Glitre den 7. November. På Glitre, fikk hun igjen lungebetennelse, og ble sendt på Sykehus. Den gikk til dobbel -sidig, og dermed klarte hun ikke mer og sovnet inn. Jeg har et spørsmål som gnager meg veldig: Min mor klaget på dårlig pust og kondisjon så lenge som fra 2002. Hun fikk tiltagende hoste. Hun klarte ikke gå opp bakker, hun fikk pusteanfall som kunne ligne angstanfall. Hun gikk ofte til lege, men fikk høre at hun hadde astma, og angst- fikk utskrevet piller for angst. Til og med etter episoder med dårlig pust med anfall, fikk hun samme svar. Det var ikke noe galt med henne. Hun spurte om hun kunne ha Kols, og fikk til svar at det kunne hun være helt sikker på at hun ikke hadde!!!? Pga dårlig pust osv, fikk mamma mye muskelsmerter, og over jul 2006 fikk hun hevelse i begge bena. Legen hennes sa at det hadde ikke noen sammenheng med det hun fra før slet med(pust etc). Mamma gikk til kiropraktor, og han sendte henne straks til røntgen, da han ikke likte hevelsen i bena. (Mente det hadde en sammenheng med dårlige lunger) Da fikk man hjulene i gang. Det ble oppdaget lungekreft, og fremskreden kols. Mitt spørsmål er dette: Hvordan er dette overhode mulig- at en person kan gå til en lege over nesten 4 år uten at de er i stand til å finne ut om et menneske er så alvorlig syk? Hun ble jo verre på de årene! Hun ble aldri anvist til røntgen. Er dette god lege praksis? (min mor var en røyker, men sluttet i 2002) hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260529-kols-og-diagnotisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Dette høres både vondt og vanskelig ut. Moren din var sikkert frustert over det som skjedde i disse årene og i etterkant stiller dere gjenværende mange spørsmål. Som du sikkert forstår kan jeg ikke "gå inn" i den konkrete situasjonene og får heller komme med noen generelle betraktninger. I utgangspunkt gjør nok de aller fleste leger det de synes er riktig av undersøkelser og oppfølging. Men hvis man som pasient føler at ting ikke går som man forventer, så bør man prøve å få en ny vurdering hos en annen lege. Dette kan være en annen almennlege eller en relevant spesialist i forhold til de aktuelle helseproblemene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260529-kols-og-diagnotisering/#findComment-2112040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.