Gå til innhold

vil jeg angre hvis jeg tar abort?

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert

Jeg er så utrolig deprimert om dagene. Har enda ikke klart å ta noen avgjørelse om hva jeg skal gjøre. Skulle ønske det bare forsvant av seg selv, men det gjør det jo ikke.....Hadde jeg vært tidligere ute kunne jeg ha tatt abortpillen. Nå er det for sent. Jeg har begynt på uke 11. nå. Er det for kort frist hvis jeg virkelig ønsker abort? Jeg ønsket meg en til når jeg ble gravid. Men når jeg ble det, så ble jeg så trist og lei. Føler meg sliten hele tiden, og makter ikke tanken på å ta meg av en til. Hva har skjedd? Er jeg deprimert p.g.a. hormoner? Jeg er også fryktelig kvalm om dagene. Det har jeg vært i fire uker nå. Lillegutt er ett år gammel. Han er høyt og lavt. Full fart hele dagen. Jeg er så uendelig glad i ham. Er redd for at jeg ikke vil klare å ta meg like godt av ham når neste mann kommer. Og det er jo sant - det blir jo umulig! Det blir bare 1 1/2 år i mellom. Det burde nok vært mer. Det er bare det at jeg er 31 år gammel. Kan kanskje ikke vente for lenge heller? Beklager at dette ble et så langt innlegg. Håper på noen tankeinnspill på innlegget. Sånn jeg føler det nå, tror jeg ikke at jeg vil angre på abort. Men det er kanskje fordi jeg er så dårlig nå?????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26053-vil-jeg-angre-hvis-jeg-tar-abort/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest misunnelig1

Kjære deprimert

Ser du har skrevet om dette før. Så usikker som du er kommer du helt sikkert til å angre hvis du tar abort. Du må og tenke på at fosteret er utviklet med armer og ben nå en liten miniatyrbaby. Da jeg var på ultralyd i 10 uke med min sønn var han helt ferdig med armer og ben som peivet vilt. Kjempemoro å se. Du er voksen og er i stabilt forhold og har tenkt deg flere barn. Personlig syns jeg det ikke er noe å spekulere på. Det blir en kjempefin alderforskjell mellom barna når de blir litt større og både dere og de vil ha mye glede av det. Vil alltid ha en jevnaldrende lekekamerat i nærheten.

Uansett det blir din avgjørelse, men jeg tror du kommer til å gjennomføre svangerskapet. Håper ihvertfall det. Lykketil

Kjære deprimert

Ser du har skrevet om dette før. Så usikker som du er kommer du helt sikkert til å angre hvis du tar abort. Du må og tenke på at fosteret er utviklet med armer og ben nå en liten miniatyrbaby. Da jeg var på ultralyd i 10 uke med min sønn var han helt ferdig med armer og ben som peivet vilt. Kjempemoro å se. Du er voksen og er i stabilt forhold og har tenkt deg flere barn. Personlig syns jeg det ikke er noe å spekulere på. Det blir en kjempefin alderforskjell mellom barna når de blir litt større og både dere og de vil ha mye glede av det. Vil alltid ha en jevnaldrende lekekamerat i nærheten.

Uansett det blir din avgjørelse, men jeg tror du kommer til å gjennomføre svangerskapet. Håper ihvertfall det. Lykketil

Du har iallfall ikke god tid, dersom du velger abort.

Men du høres langtfra sikker ut. Mitt inntrykk er at du er så sliten _nå_, at du ikke skjønner hvordan dette skal gå _i fremtiden_!

Jeg har dette å foreslå:

-Snakk med helsestasjonen. Der kan du kanskje få råd eller hjelp.

-Snakk med din samboer/mann/barnets far, og fortell hvordan du har det!

-Hvis du tror du før eller siden ønsker deg flere barn, og du slett ikke er heeelt sikker på om du vil ta abort, -ikke gjør det!

-Prøv å se på den lille i magen som en gave, ikke bryderi og slit! Det er jo lillebroren eller lillesøsteren til ungen din. Og du vil elske dette barnet også. Uten å elske din første noe mindre. Noen sa at for hvert barn du får, åpnes en ny dør i hjertet ditt, med tilgang til kjærlighet man ellers ikke hadde hatt tilgang til!

-Og et siste tips, hvis du klarer, gå inn og les på forum for ufrivillig barnløshet. Kan hende det vil påvirke deg til å glede deg over livet i magen din.

Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mere. Håper du ikke tar abort, men skjønner at du ikke har det lett nå.

Masse klemmer fra en annen mor!

Mette Moen, Gynekolog

Det blir et helt personlig spørsmål om du vil ta abort eller ikke. Noen lege-synspunket kan jeg bidra med:

Du kan velge abort til du er 12 uker etter siste menstruasjons første dag, deretter må en nemnd avgjøre det.

Mange er deprimerte under graviditet. Kvalmen gjør også sitt til at du er i dårlig form.

Medisinsk er det ikke noe problem med fødsel med slikt intervall.

Barn har det fint under oppvekst når de kommer tett (men selvsagt slitsomt for foreldre)

Fruktbarheten reduseres allerede noe fra 30 år, spesielt fra 35 års alderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...