plong1365381054 Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Hei- jeg er en frue på 34 år med ett barn på 15 mndr. som ble unnfanget på første forsøk. Hadde en utskrapning etter fødselen. Er frisk, høvelig sprek og har en vekt godt innenfor normalen. Frisk potensiell tobarnsfar også. Har de siste 8 måneder forsøkt å bli gravid på nytt, uten å lykkes. Fikk mensen tilbake for 11 mndr siden. Syklusen har variert fra 23 til 31 dager, og har etterhvert lest meg til de fysiske tegnene på eggløsning. Har i alle fall hatt EL-slim et par-tre ganger, men ikke brukt eggløsningstest systematisk. Mener vi har dekket opp potensielle åpne graviditetsvinduer så godt som hver syklus - starter friskt etter at mensen har stoppet, og holder på til den kommer tilbake...aldri så galt at det ikke er godt for noe! Ammer minst 3 ganger i døgnet - kl 7, 1630 og 19. Max ammeopphold mao 12 timer, hyppigere amminger i helger. Hadde 2 ukers blødning for 2 sykluser siden, mot normalt én uke ellers. Den siste blødningsuken var sparsom, noe mer brunlig - men det kom dog noget. Jeg er ellers klar over at det kan ta tid å bli gravid, og stresser ikke med tanken på dette - men ønsker svar på følgende: 1. Kan jeg ha hatt en meget tidlig abort?2. Må jeg evt. rett og slett slutte å amme for å bli gravid, siden dette kan hindre eggløsning? Det har jeg jo ikke lyst til, verken ungen eller jeg. 3. Kan utskrapningen ha noe å si her? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260564-amming-og-%C3%B8nske-om-ny-graviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofline Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg kan svare på spørsmål nummer to. For at man skal være sikker på at amming skal forhindre eggløsning, skal man fullamme, og det vil så vidt jeg husker si at man må amme min. hver tredje time, også om natten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260564-amming-og-%C3%B8nske-om-ny-graviditet/#findComment-2080537 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Takk for dine fyldige opplysninger, det gjør det enklere å besvare dine spesifikke spørsmål. La meg først ta det generelt; at det er vanskeligere å bli gravid med økende alder, du kan ha hatt veldig flaks ved forrige forsøk. Det er også økende risiko for abort ved økende alder. Syklus på 21-35 dager regnes som normalt og tyder på eggløsning selv om du fortsatt ammer. Den fruktbare periode er ca fra avsluttet menstruasjon til eggløsning eller en dag etter denne. Samleie 2-3 ganger per uke skulle holde for å ramme de fruktbare dager. 1. Ja, du kan ha abortert, både da du hadde den langvarige blødningen og nå den svakere. Noe tyder på at så mye som halvparten aborterer, men i de fleste tilfeller vil det bare oppfattes som unormal menstruasjon. 2. Det er jo ikke noe som tyder på at du ikke har eggløsning, så det skulle ikke være nødvendig å stoppe ammingen som er så positiv for dere begge. 3. I meget sjeldne tilfeller kan det oppstå sammenvoksninger i livmoren etter en utskrapning, spesielt hvis det var infeksjon. Det er snart gått et år med forsøk uten resultat. Dere kan da søke lege som ved hormonprøve kan avgjøre om du produserer for mye prolaktin, hormonet som øker under amming og som kan hemme eggløsning. Måling av hormonet progesteron en uke før ventet menstruasjon kan bekrefte at eggløsning har funnet sted. Finner man ikke noe her, kan man føre et instrument opp i livmoren og se om det er sammenvoksninger. Men mon ikke du oppnår graviditet uten hjelp, men med tålmodighet? Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260564-amming-og-%C3%B8nske-om-ny-graviditet/#findComment-2081777 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.