SyMa Skrevet 3. januar 2007 Del Skrevet 3. januar 2007 Mitt tantebarn på 15 år har fått vite at hun har hepatitt C. Hun bor for tiden på et ungdomshjem, og har levd til nå et ganske utagerende liv. Hun har misbrukt narkotika, mest hasj og amfetamin. Sier selv hun ikke har ruset seg på noen måneder, men har vært på rømmen et par ganger og har hatt mulighet. I tillegg har hun store psykiske problemer og kutter seg selv. Hun har siden hun har vært liten hatt problemer med sinnet og har kanskje en udiagnotisert ADHD. Pga store omstillinger til nye mennesker og nytt miljø, er hun for tiden svært deprimert. Hun er som sagt på et ungdomshjem, hvor de hverken har satt seg inn i sykdommen eller tenker på hvor stor belastning dette blir i tillegg for henne. Mine spørsmål er dermed: - Hva er det viktig å ta hensyn til ifht evnt igangsetting av behandling? Bivirkninger? Belastning? Langtidsvirkninger? Hva vil skje hvis behandling ikke blir igangsatt? - Er det en forening vi kan kontakte, som kan støtte henne gjennom denne vanskelige tiden? - Og hvem kan jeg kontakte når jeg er redd for at livet til mitt tantebarn er i fare siden instistuasjonen ikke er i stand til å hjelpe henne? Hun har en historie med mye selvskading og ett selvmordforsøk. For meg virker det som om hun kanskje trenger psykiatrisk behandling ett sted der de har kompetanse om dobbeltdiagnoser. Tusen takk for at du tar deg tid til å svare, eventuelt henvise meg til en som kan. Mvh bekymret tante 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260573-hepatitt-c-hos-jente-15-%C3%A5r/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Dettte er en meget komplisert og sammensatt forhold du beskriver. Og det er ikke lett å ta stilling til sakens alle aspekter. Det ville være uforsvarlig av meg å komme med bastante konklusjoner og anbefalinger. Det jeg egentlig har kvalifikasjoner til det er å ssi noe om hennes smitte med hepatitt C. Jeg er klar over at det er bare en liten del av den kompliserte situasjonen, men det kan hente at sosialmedisinere/psykiatere og andre som kan si noe om hennes mer generell situasjon ikke vet så mye om hepatitt C. Hepatitt C smitter mest via blod, og blir overført ved sprøyter. Jeg antar at det er på denne måten hun er blitt smittet. De fleste tilfeller av hetatitt C infeksjoner forløper uten påfallende akutt fase. De blir oppdaget et stykke ut i forløpet. På den andre siden er det en stor andel av disse infeksjoner blir kronisk, og ganske mange av dem får senkonsekvenser i form av kronisk hepatitt, evt. med leversvikt som ytterste konsekvens. Det er også en sammenheng mellom utvikling av leverkreft og hepatitt C infeksjon. Det er altså en ganske alorlig sykdom. Det finnes relativt gode behandlingsmuligheter. Disse bør styres av indremedisiner, helst folk med spesialkunnskap om leversykdommer. Behandlingen må strekke seg over lang tid og være konsekvent gjennomført. Resultatene er ganske gode i flertall av tilfellene.Jeg vet selvfølgelig ikke hvor hun bor og hvilken sykehus hun hører til. Jeg ville anbefale at du /dere søker råd hos fastlegen som kjenner den lokale ekspertisen. Jeg vet at Aker Universitetssykehus har tradisjonelt høy kompetanse når det gjelder leversykdommer og spesielt hepatittbehandling. Men det betyr ikke at ikke flere andre indremedisinske avdelinger rund omkring på landet er gode på området. Jeg er enig med deg at det er helt avgjørende at hennes sosialmedisinsk/psykiatrisk situasjon blir ivaretatt av fagfolk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260573-hepatitt-c-hos-jente-15-%C3%A5r/#findComment-2080922 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.