Gå til innhold

Blodtrykk som synker ved aktivitet

Anbefalte innlegg

Heisann, min far på snart 69 har i flere år hatt høyt blodtrykk iflg legene. Han har testet ut et utall av medisiner men blir etterhvert imunn og får nytt merke. For noen år siden fikk han et merke som inneholdt steroider og fikk beskjed av legen at nå hadde han en gylden sjanse til å bygge muskler! Men min far startet selvfølgelig ikke å pumpe jern så han la på seg ganske kraftig og dette sliter han med å bli kvitt, selv om det er bedre enn det var. Det som er rart og som noen leger bare ler bort og ikke undersøker nærmere, bortsett fra en som sendte han til undersøkelser fordi han hadde lest om dette som var svært sjelden, nemmelig at blodtrykket hans synker ved fysisk aktivitet. Er det ikke vanligvis omvendt ? Han trimmer ved å gå lange turer og har i det siste fått seg en ergometersykkel hjemme så han er i relativt god form til tross for vekten. Han måler blodtrykket selv hjemme og skriver alt ned, og det er altid lavere etter en tur. Men det jeg er bekymret for er om han i alle disse år har blitt enten feilmedisinert fordi legene ikke har tatt problemet på alvor,eller at han rett og slett ikke har høyt blodtrykk men at det bare stiger ved legebesøk pga nervøsitet ? Vet du noe om dette? Har du noen forslag på hva min far kan gjøre?Mvh Vibeke

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260574-blodtrykk-som-synker-ved-aktivitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Vibeke.

Det er endel av det du skriver som ikke helt henger sammen. Hvis han har brukt et "utall" av blodtrykksmedisiner er det ganske uvanlig at man ikke har funnet en kombinasjon som er passende, og som kan holde ham på et normalt trykk-nivå. Du anfører ikke noe om hans vekt i tall, men jeg antar at han er endel overvektig etter din beskrivelse. De steroidene han fikk for noen år siden høres mest ut som om å ha vært cortison-lignende stoff, og ikke anabole steroider. Hvis det er tilfellet er det ikke så rart at han akkumulerte fett istedet for å bygge muskler. Hva var egentlig grunnen til at han fikk såkalte steroider ?

At man kan måle lavere blodtrykk etter en treningstur er ikke så sjelden, fordi de perifere blodårene våre utvider seg etter avsluttet belastning, og dermed reduseres den perifere åremotstanden.

Den beste måten å få vurdert blodtrykket på, og fremfor alt få representative verdier for trykket, er å foreta en 24-timers monitorering av blodtrykket. Slikt utstyr finnes idag på de fleste almenpraksiskontor, og på samtlige sykehuspoliklinikker. Det er ønskelig at din far får utført en slik måling, for på den måten å bli sikrere på hvorvidt det foreligger grunn til å bruke blodtrykksmidler, og i så fall hvilke. Ta disse tingene opp med kontrollerende lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...