Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skal på to ukers ferie i mars og har fått Primolut for å utsette mensen.

Jeg har lest at PMS-plager er en bivirkning noen opplever. Er det andre vanlige bivirkninger, tenker spesielt på om den påfølgende blødningen blir kraftigere?

Legen sa jeg skulle begynne tre dager før. Er det også det du anbefaler? Jeg vil jo helst ikke begynne for sent å likevel få mensen. Jeg tenkte kanskje jeg skulle ta pillene måneden før slik at mensen er "ferdig forskjøvet". Anbefaler du heller å vente til jeg er på ferie i stedet for å gjøre det i forkant?

Kan Primolut påvirke f.eks veksten av muskelknuter?

Hva hvis man akkurat har blitt gravid slik at man ikke kan oppdage det når man begynner med Primolut?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260692-primolut/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv tatt primolut ved ett tilfelle for noen år siden.

Det medførte to ukers blødning fra fire dager etter at jeg tok første pille. Og lange uregelmessige blødninger i etterkant.....så det ble med den ene gangen...

Les pakningsvedlegget, der står det om bivirkninger.....

Ta heller p piller.... Lykke til

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260692-primolut/#findComment-2081769
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du er tidlig ute og kan velge ulike muligheter.

Du har fått resept på Primolut og jeg vil foreslå at du bruker det allerede i førstkommende syklus. Så er det overstått når du skal på ferie. Jeg anbefaler at du starter en uke før ventet menstruasjon for å være på den sikre siden. Hvis du ønsker å utsette menstruasjonen med for eksempel 10 dager, bruker du Primolut (en tablett tre ganger om dagen) i en uke til ventet menstruasjon og så 8 dager til. Blødningen (vanlig eller mindre styrke) vil da komme etter ca to dager og syklus er forskjøvet –for all fremtid- med 10 dager. Bivirkninger av behandlingen er som du anfører PMS-symptomer, men ellers ingen problemer ved så kortvarig behandling. Muskelknuter øker ikke ved så kort tids behandling. Rent prinsipielt skal man ikke bruke hormoner under graviditet, men slik kortvarig behandling gir ikke fosterskader (lengre tids behandling med denne type hormon kan muligens gi misdannelse på urinrøret hos gutter).

En annen mulighet er å bruke p-pille. Her starter du på første menstruasjonsdag og tar pillene i så mange dager du ønsker utsette menstruasjonen. Etter avsluttet inntak får du en blødning og neste syklus starter da og blir ’som vanlig’. Ved denne behandlingen er du sikret mot å innta hormon ved evt. tidlig graviditet.

De nevnte metoder medfører at du slipper å bruke hormon når du er på reise, men det forutsetter at du kan regne ut når du skal ha menstruasjon i mars og du vet hvor mange dager du skal bruke hormon.

Hvis du kan si mer presist når du venter menstruasjon i mars, kan jeg gi mer nøyaktig angivelse av når tablett-inntak skal finne sted.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260692-primolut/#findComment-2081906
Del på andre sider

Du er tidlig ute og kan velge ulike muligheter.

Du har fått resept på Primolut og jeg vil foreslå at du bruker det allerede i førstkommende syklus. Så er det overstått når du skal på ferie. Jeg anbefaler at du starter en uke før ventet menstruasjon for å være på den sikre siden. Hvis du ønsker å utsette menstruasjonen med for eksempel 10 dager, bruker du Primolut (en tablett tre ganger om dagen) i en uke til ventet menstruasjon og så 8 dager til. Blødningen (vanlig eller mindre styrke) vil da komme etter ca to dager og syklus er forskjøvet –for all fremtid- med 10 dager. Bivirkninger av behandlingen er som du anfører PMS-symptomer, men ellers ingen problemer ved så kortvarig behandling. Muskelknuter øker ikke ved så kort tids behandling. Rent prinsipielt skal man ikke bruke hormoner under graviditet, men slik kortvarig behandling gir ikke fosterskader (lengre tids behandling med denne type hormon kan muligens gi misdannelse på urinrøret hos gutter).

En annen mulighet er å bruke p-pille. Her starter du på første menstruasjonsdag og tar pillene i så mange dager du ønsker utsette menstruasjonen. Etter avsluttet inntak får du en blødning og neste syklus starter da og blir ’som vanlig’. Ved denne behandlingen er du sikret mot å innta hormon ved evt. tidlig graviditet.

De nevnte metoder medfører at du slipper å bruke hormon når du er på reise, men det forutsetter at du kan regne ut når du skal ha menstruasjon i mars og du vet hvor mange dager du skal bruke hormon.

Hvis du kan si mer presist når du venter menstruasjon i mars, kan jeg gi mer nøyaktig angivelse av når tablett-inntak skal finne sted.

Jeg fikk mens 26. desember og har regelmessig syklus på 25-26 dager.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260692-primolut/#findComment-2081951
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg fikk mens 26. desember og har regelmessig syklus på 25-26 dager.

Du har vel bare fått resept på en pakke primolut med 30 tabletter? altså til 10 dager. Du venter neste menstruasjon 21.januar. Begynn med tabletter 16.jan og bruk alle tabletter, dvs frem til 25./26.jan. da får du sannsymligvis menstruasjon 28.jan og har utsatt menstruasjonen med en uke. Hvis det ikke stemmer, legg inn nytt spørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260692-primolut/#findComment-2084619
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...