Gå til innhold

Staten bør bygge offentlige treningssentere for å bekjempe fedmeepedemi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, eller forby all drittmaten...

Vi skal ansette deg til å bestemme hva hver enkelt skal spise, og hvor mye. Kan du la være å utvikle tendenser? Eller korrupsjon?

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ilene1365380268

17

• Goliath

14

• keinstein

14

• Sofline

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Heyyy!

Må jeg diskutere med meg selv her?

Talk to me! :-)

ilene, det du sa der var veldig lurt! At ikke politikerne har tenkt på det før: Når studentene er ferdige å studere og begynner og jabbe, finner de også sofakroken. Og DER starter hovedproblemet.

Den stakkaren som ikke har metthetsknapp tenker jeg ikke på...

Men tenk på alle de som ikke orker å hive seg på treningskarusellen fordi de sparer 4-5000 i året for å la være....Og da snakker vi bare om det ene familiemedlemmet...

Treningsstudio er dyre....Men effektive! Tenk om familier kunne gå på offentlige treningssentere som staten bygget like fort som fotballstadioner.

Hvem bruker fotballstadioner? Publikum som står og skriker...Og elite-trenere.

Bort med fotaballstadion og fram med treningssentere!

(Hehe.....NÅ kommer vel til og med SSD)

"Treningsstudio er dyre....Men effektive!"

Ikke så veldig. Det tar mange uker og mange timer å få opp kondisen. For vanlige folk med vanlig ledig tid, vanlig slapp kropp og vanlige rutiner tar det et par mnd å se effekt i skrotten og f eks hjertet.

Så begynn pent og rolig.

ilene1365380268
Skrevet

jeg er helt enig. jeg hadde trent på treningssenter om jeg hadde hatt råd. jeg hadde råd til å trene da jeg var student, fordi det kostet fem hundre kroner i året. her koster det fem hundre i måneden, på det minste! det har jeg null råd til.

500 kr i mnd + innmeldingsavgift???

Det er ekstremt dyrt!

ilene1365380268
Skrevet

"Treningsstudio er dyre....Men effektive!"

Ikke så veldig. Det tar mange uker og mange timer å få opp kondisen. For vanlige folk med vanlig ledig tid, vanlig slapp kropp og vanlige rutiner tar det et par mnd å se effekt i skrotten og f eks hjertet.

Så begynn pent og rolig.

Man merker fort framgangen.

Om kiloene tar lengre tid å få bort, merker man fort bedre utholdenhet.

Skrevet

Det er gratis å gå turer i skog og mark, og det finnes en rekke måter å komme i form på som ikke koster noe.

Offentlige treningssentre vil ikke være gratis, for vi måtte i så fall alle betale for det gjennom skatten. Og det er IKKE rettferdig overfor alle de som ikke ville benyttet et slikt tilbud.

At det finnes private treningssentere som kan benyttes av de som ønsker og kan betale for det, er selvfølgelig helt rettferdig.

Det du frembringer et forslag om her er helt i kommunismens ånd, og noe som virker som et gufs fra fortiden.....

ilene1365380268
Skrevet

Er i mot forbud...og for store regulereinger fra staten/innskrekninger for den enkelte.

Dessuten hadde det vært vanskelig å definere hvor usunn maten skal være før man kaller den drittmat. Pizza? og øl? er usunt for alle dersom det spises i store kvanta. Sjokolade og O'boy og saft likeså...Mc Donalds... Der må den enkelte stå for egne valg.

Men dersom staten hadde byge treningsstudio for alle hadde FLERE hatt muligheten til å velge.

ilene1365380268
Skrevet

Det er gratis å gå turer i skog og mark, og det finnes en rekke måter å komme i form på som ikke koster noe.

Offentlige treningssentre vil ikke være gratis, for vi måtte i så fall alle betale for det gjennom skatten. Og det er IKKE rettferdig overfor alle de som ikke ville benyttet et slikt tilbud.

At det finnes private treningssentere som kan benyttes av de som ønsker og kan betale for det, er selvfølgelig helt rettferdig.

Det du frembringer et forslag om her er helt i kommunismens ånd, og noe som virker som et gufs fra fortiden.....

Ikke i kommunismens ånd nei. Dette var grunnen til at de bygde stadioner i 50-årene.Staten så helsegevinsten for folket. De ønsket å påvirke folk til å trene mer. Og det er derfor det finnes turnforeninger som ikke har de stive prisene til et treningssenter. Men her er lite utvalg....Kun aeorbic...og saltrening. Jeg tenker på styrketrening....apparater. Flere haller...lettere tilgjengelighet.

Man må følge utviklingen...Ikke bare restaurere de stadioner som bare blir brukt av noen få..I dag er det treningsstudio som er mest effektivt. Her kan en trene allsidig....

ilene1365380268
Skrevet

Sier småpsykopatene som vil piske og denge noen småfete ulike ekle...

Denne kommentaren var jeg ikke med på..?

ilene1365380268
Skrevet

Det er ikke dokumentert at trening forlenger livet i særlig grad? Et halvt år?

Men livskvalitet kan jeg tenke meg.

Så pensjonspenger må det koste?

Klart det er dokumentert at fedme fører til diabetes, og flere andre livsstilssykdommer.

Men sånn genrelt vil jeg tro at folk er mindre syke/borte fra jobb og føler at de har mer å gi og gå på når de føler seg fysisk sterkere. Tror ikke du også? :-)

Tror mange psykiske lidelser også ville ha minket, fordi når folk føler seg sunne og sterke, tåler de mer motgang.

Dessuten, mange store bedrifter har sett gevinsten i dette, og lager muligheter for sine ansatte til å trene eller bygger egne studioer. DET bør være dokumentasjon at det er effektivt....Ellers ville de ikke ha brukt penger på dette.

Alternativet til bygging av treningssetnere, er å gi skattefradag til de som er medlemmer.

Gjest annlovinda
Skrevet

Om ikke forby drittmaten, så kan de gjøre den dyrere. Og gjøre den sunne maten rimeligere.

Skrevet

Heyyy!

Må jeg diskutere med meg selv her?

Talk to me! :-)

ilene, det du sa der var veldig lurt! At ikke politikerne har tenkt på det før: Når studentene er ferdige å studere og begynner og jabbe, finner de også sofakroken. Og DER starter hovedproblemet.

Den stakkaren som ikke har metthetsknapp tenker jeg ikke på...

Men tenk på alle de som ikke orker å hive seg på treningskarusellen fordi de sparer 4-5000 i året for å la være....Og da snakker vi bare om det ene familiemedlemmet...

Treningsstudio er dyre....Men effektive! Tenk om familier kunne gå på offentlige treningssentere som staten bygget like fort som fotballstadioner.

Hvem bruker fotballstadioner? Publikum som står og skriker...Og elite-trenere.

Bort med fotaballstadion og fram med treningssentere!

(Hehe.....NÅ kommer vel til og med SSD)

Jeg tror ikke dette forslaget vil løse problemet. For det første trenger man ikke treningsstudio for å trene, for det andre vil de fleste klare å prioritere det hvis de ønsker det - men kanskje viktigst: Det er dessverre ikke nok med et par turer på treningsstudio i uka hvis man ellers lever et stillesittende liv.

Og jeg tror det er her problemets kjerne ligger. Tidligere brukte vi kroppen som framkomstmiddel i større grad: Folk gikk, rodde, syklet og sparket for å komme seg til skole, jobb, fest, alt mulig.

I dag kjører vi til helsestudioet og tar heisen opp dit.

Og fysisk aktivitet har blitt en ting man må rydde plass til i en travel hverdag - ikke en naturlig del av denne hverdagen.

For øvrig så jeg på redaksjon 1 i går, der fedme var tema. Og det beste poenget svevet over skjermen fra en innsender. Start med barna og ungdommene som bor foran PCen.

Det er jeg enig i.

Men skritteller-bølgen er et skritt (hehe) i riktig retning: Folk har fått en motivasjon til å endre de daglige vanene sine.

Skrevet

Klart det er dokumentert at fedme fører til diabetes, og flere andre livsstilssykdommer.

Men sånn genrelt vil jeg tro at folk er mindre syke/borte fra jobb og føler at de har mer å gi og gå på når de føler seg fysisk sterkere. Tror ikke du også? :-)

Tror mange psykiske lidelser også ville ha minket, fordi når folk føler seg sunne og sterke, tåler de mer motgang.

Dessuten, mange store bedrifter har sett gevinsten i dette, og lager muligheter for sine ansatte til å trene eller bygger egne studioer. DET bør være dokumentasjon at det er effektivt....Ellers ville de ikke ha brukt penger på dette.

Alternativet til bygging av treningssetnere, er å gi skattefradag til de som er medlemmer.

"Alternativet til bygging av treningssetnere, er å gi skattefradag til de som er medlemmer."

Det er et forslag jeg synes er bedre:-)

ilene1365380268
Skrevet

Jeg tror ikke dette forslaget vil løse problemet. For det første trenger man ikke treningsstudio for å trene, for det andre vil de fleste klare å prioritere det hvis de ønsker det - men kanskje viktigst: Det er dessverre ikke nok med et par turer på treningsstudio i uka hvis man ellers lever et stillesittende liv.

Og jeg tror det er her problemets kjerne ligger. Tidligere brukte vi kroppen som framkomstmiddel i større grad: Folk gikk, rodde, syklet og sparket for å komme seg til skole, jobb, fest, alt mulig.

I dag kjører vi til helsestudioet og tar heisen opp dit.

Og fysisk aktivitet har blitt en ting man må rydde plass til i en travel hverdag - ikke en naturlig del av denne hverdagen.

For øvrig så jeg på redaksjon 1 i går, der fedme var tema. Og det beste poenget svevet over skjermen fra en innsender. Start med barna og ungdommene som bor foran PCen.

Det er jeg enig i.

Men skritteller-bølgen er et skritt (hehe) i riktig retning: Folk har fått en motivasjon til å endre de daglige vanene sine.

Man trenger å bygge opp muskulaturen også...og det får en ikke ved å gå.

Skrevet

Man trenger å bygge opp muskulaturen også...og det får en ikke ved å gå.

Åjoda. Hvis man går i motbakker og terreng og går seg svett og andpusten og i tillegg bruker staver, blir man sterkere i hele kroppen.

Om man ønsker det, kan man gjøre pushups hjemme i stua. Kjempefin styrketrening for armer, rygg og mage.

Trening med apparater er ikke noe must.

Skrevet

500 kr i mnd + innmeldingsavgift???

Det er ekstremt dyrt!

i know. og jeg må reise til/fra det senteret med bane. verre med det som koster 600 i måneden. det er det jeg helst vil bruke, fordi de har alle treningsformene jeg nå prøver å bruke hjemmefra. og de er rett ved meg. men. nei.

petter smart
Skrevet

Det er mye vi betaler for gjennom skatten som ikke alle får nytte av. Jeg har ikke barn, men betaler likevel for andres barnehageplasser, de uten bil sponser veibygging, osv. Slik er det og vil det alltid være.

Jeg er ikke enig i at staten bør bygge treningssentre, men de kunne bygget flere idrettshaller, stadioner o.l. Så kunne folk som hadde lyst spillt fotball, basket e.l. uten å måtte leie (lang tid i forveien) og betale dyrt.

Det ville blitt samfunnsøkonomisk gunstig. Folk ville kommet i bedre form, noe som ville redusert sykefravær og behandling av sykdommer og skader som skyldes overvekt.

Skrevet

Jeg trengte absolutt trening når jeg var yngre.Men gymtimene hatet jeg,tror det omtrent bare var de som var gode og flinke og i god form fra før som trente masse på fritida som likte gymtimene.

Jeg spilte også fotball,men ble benkesliter alleredet som 13 åring og falt selvfølgelig av fordi jeg ikke var flink nok.

Foreldre er de viktigste rollemodellene.Savner det at de legger ting mer til rette for såkalte hobbymosjonister. Ungdom og voksne som ikke vil drive med konkuranaseidrett.Feks såkalte turgrupper etc.

hadde jeg kunne trent spinning og litt aerobick på et komunalt tilbud til en rimeligere pris hadde jeg sagt ja med engang. Men det finnes ikke engang.

I oslo har de noe som heter aktiv på dagtid. Et senter hvor uføretrygdede og arbeidledige kan trene til en symbolsk pris.

Jeg synes det er et prisverdig tilbud. Men man ser på lokalene at det er det offentlige som finansierer det. Apparatene og sånt er slitte og dårlige og gammeldagse. Men det er et fint tilbud. De har gågrupper og de har svømmegrupper og kjenner en fyr som sier det sosialt har vært utrolig fint for han å være med der.Tanken er ihvertfall utrolig god.

Det er dessuten bare åpent på formiddagen.

400 for helsestudio i måneden.Er det så mye da. ? tenk at man trener 4 ganger i uka. 20 kroner pr trening.

ilene1365380268
Skrevet

Det er mye vi betaler for gjennom skatten som ikke alle får nytte av. Jeg har ikke barn, men betaler likevel for andres barnehageplasser, de uten bil sponser veibygging, osv. Slik er det og vil det alltid være.

Jeg er ikke enig i at staten bør bygge treningssentre, men de kunne bygget flere idrettshaller, stadioner o.l. Så kunne folk som hadde lyst spillt fotball, basket e.l. uten å måtte leie (lang tid i forveien) og betale dyrt.

Det ville blitt samfunnsøkonomisk gunstig. Folk ville kommet i bedre form, noe som ville redusert sykefravær og behandling av sykdommer og skader som skyldes overvekt.

Fotaball kan man spille i parker, på jorder...Men ser poenget ditt...Innebandy og squash-haller....høres flott ut.

Men jeg vil også ha mulighet til styrketrening. Bare tenk på alle de som får ryggproblemer her i Norge.

Man skal betale egenandel...bare at den ikke skal være så svindyr som den er på private.

Her er det ikke snakk om grov fortjeneste, men penger nok til vedlikehold. Privateide treningsstudio har få konkurrenter i enkelte byer.

ilene1365380268
Skrevet

Jeg trengte absolutt trening når jeg var yngre.Men gymtimene hatet jeg,tror det omtrent bare var de som var gode og flinke og i god form fra før som trente masse på fritida som likte gymtimene.

Jeg spilte også fotball,men ble benkesliter alleredet som 13 åring og falt selvfølgelig av fordi jeg ikke var flink nok.

Foreldre er de viktigste rollemodellene.Savner det at de legger ting mer til rette for såkalte hobbymosjonister. Ungdom og voksne som ikke vil drive med konkuranaseidrett.Feks såkalte turgrupper etc.

hadde jeg kunne trent spinning og litt aerobick på et komunalt tilbud til en rimeligere pris hadde jeg sagt ja med engang. Men det finnes ikke engang.

I oslo har de noe som heter aktiv på dagtid. Et senter hvor uføretrygdede og arbeidledige kan trene til en symbolsk pris.

Jeg synes det er et prisverdig tilbud. Men man ser på lokalene at det er det offentlige som finansierer det. Apparatene og sånt er slitte og dårlige og gammeldagse. Men det er et fint tilbud. De har gågrupper og de har svømmegrupper og kjenner en fyr som sier det sosialt har vært utrolig fint for han å være med der.Tanken er ihvertfall utrolig god.

Det er dessuten bare åpent på formiddagen.

400 for helsestudio i måneden.Er det så mye da. ? tenk at man trener 4 ganger i uka. 20 kroner pr trening.

"Savner det at de legger ting mer til rette for såkalte hobbymosjonister. Ungdom og voksne som ikke vil drive med konkuranaseidrett.Feks såkalte turgrupper etc."

Savner også større opplegg rundt denne aldersgruppen.

400 kroner i mnd + 1000 kr i innmeldigsavgift er dyrt jo. Nå har nabokommunen et offentlig tilbud med sal-timer til 800 kr for halvåret uten innmeldigsavgift. Det er slike priser jeg snakker om når det gjelder å bygge ut det offentlige tilbudet.

Skrevet

Ja - det er helt rett. Staten (og vi gjennom skatten)betaler allerede for svært mange fellesgoder.

Desverre forfaller mye av det du refererer til, fordi det er stor kamp om statens (og komunale) midler.

I tillegg finnes det en rekke udekkede behov som må sies å være vesentlig mer prioritert enn treningssentere (f.eks eldrehjem....).

Så for meg blir det egoistisk å støtte et forslag om at treningssentere bør bli offentlig eiet og drevet.

Ikke minst fordi det allerede eksisterer en mengde ulike (rent offentlige og rimelige private offentlig støttede) tilbud til de som ønsker å drive fysisk aktivitet.

At det alltid er noen som vil ønske seg noe mer er bare nok et eksempel på missforstått sosialisme innblandet en god porsjon egoisme...:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...