Gå til innhold

Staten bør bygge offentlige treningssentere for å bekjempe fedmeepedemi

Anbefalte innlegg

ilene1365380268
Skrevet

Åjoda. Hvis man går i motbakker og terreng og går seg svett og andpusten og i tillegg bruker staver, blir man sterkere i hele kroppen.

Om man ønsker det, kan man gjøre pushups hjemme i stua. Kjempefin styrketrening for armer, rygg og mage.

Trening med apparater er ikke noe must.

Men dette tilbudet er der selv om...

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ilene1365380268

17

• Goliath

14

• keinstein

14

• Sofline

11

Mest aktive i denne tråden

ilene1365380268
Skrevet

Ja - det er helt rett. Staten (og vi gjennom skatten)betaler allerede for svært mange fellesgoder.

Desverre forfaller mye av det du refererer til, fordi det er stor kamp om statens (og komunale) midler.

I tillegg finnes det en rekke udekkede behov som må sies å være vesentlig mer prioritert enn treningssentere (f.eks eldrehjem....).

Så for meg blir det egoistisk å støtte et forslag om at treningssentere bør bli offentlig eiet og drevet.

Ikke minst fordi det allerede eksisterer en mengde ulike (rent offentlige og rimelige private offentlig støttede) tilbud til de som ønsker å drive fysisk aktivitet.

At det alltid er noen som vil ønske seg noe mer er bare nok et eksempel på missforstått sosialisme innblandet en god porsjon egoisme...:-)

Ser du ikke parallellen til innsparing til trygdebetalinger, pasientdekninger, støtter av ulike sort, sykehusplasser, osv osv ?

Dersom vi stopper fedmeutviklingen og får FLERE folk til å trene mer...med glede og lyst...så vil staten NOrge tjene på dette.

Slik tenker de store bedriftene nå: De får større gevinst dersom de ansatte er i bedre fysisk form. Det er derfor de hiver seg på skritt-tellere, bedriftsidrett, bygger styrektreningsrom for sine ansatte eller gir muligheter for trening på studio.

Jeg mener ikke at det er egoistisk å tenke i litt større perspektiv: At det skal bli tilgjengelig for FLERE.

Skrevet

Forslag: la folk trekke fra en sum av utgiften ved å ha treningsmedlemsskap, på skatten? F.eks tilsvarende summen det koster å bruke det billigste treningssenteret?

Skrevet

Ser du ikke parallellen til innsparing til trygdebetalinger, pasientdekninger, støtter av ulike sort, sykehusplasser, osv osv ?

Dersom vi stopper fedmeutviklingen og får FLERE folk til å trene mer...med glede og lyst...så vil staten NOrge tjene på dette.

Slik tenker de store bedriftene nå: De får større gevinst dersom de ansatte er i bedre fysisk form. Det er derfor de hiver seg på skritt-tellere, bedriftsidrett, bygger styrektreningsrom for sine ansatte eller gir muligheter for trening på studio.

Jeg mener ikke at det er egoistisk å tenke i litt større perspektiv: At det skal bli tilgjengelig for FLERE.

Det er allerede tilgjengelig for de aller fleste, og det er IKKE pga utilgjengelighet på treningssentere at fedmen brer om seg i Norge.

De få flere som ville trent mer bare fordi det hadde blitt gratis på treningsstudioer, ville utgjort kun en liten brøkdel av de som ikke allerede trener nå.

For de aller fleste som ville benyttet seg av dette (og som ikke trener på treningsstudio allerede), driver likevel annen fysisk aktivitet fra før.

Det er bare å se på alle de som stiller opp på treningssentere en stund før sommeren, OG som har penger nok.

De går en liten stund, og så gidder de likevel ikke mer.

Å holde seg "slank nok" til at det ikke utgjør noen helseplage, er mer en livsstil enn tilgang på treningssentere.

Det du foreslår vil så alikevel ikke løse de problemer du viser til.

"Du kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke....."

Treningstilbudene i Norge er MER enn mange nok til det behovet og de problemer du viser til.

Skrevet

Men dette tilbudet er der selv om...

Det er veldig greit å sette seg godt til rette i sofaen og skylde på at det ikke finnes tilbud om ditt eller datt, at treningssentrene er for dyre eller at det regner eller snør.

Men det er ikke det offentlige som har ansvaret. Den enkelte har ansvaret for å vedlikeholde egen kropp.

Når det gjelder ryggproblemer og styrketrening, er allsidig beveglse den beste måten å forebygge slike problemer på. Turer i terrenget smører ryggen. Det er ikke nødvendig med egne ryggøvelser, ryggskoler osv. Visst er det viktig å trene opp muskulaturen, men det går altså helt flott an å få til uten helsestudio.

Det er desuten masse folk som bor milevis unna slike tilbud, men som likevel holder seg utmerket i form.

Skrevet

Det er veldig greit å sette seg godt til rette i sofaen og skylde på at det ikke finnes tilbud om ditt eller datt, at treningssentrene er for dyre eller at det regner eller snør.

Men det er ikke det offentlige som har ansvaret. Den enkelte har ansvaret for å vedlikeholde egen kropp.

Når det gjelder ryggproblemer og styrketrening, er allsidig beveglse den beste måten å forebygge slike problemer på. Turer i terrenget smører ryggen. Det er ikke nødvendig med egne ryggøvelser, ryggskoler osv. Visst er det viktig å trene opp muskulaturen, men det går altså helt flott an å få til uten helsestudio.

Det er desuten masse folk som bor milevis unna slike tilbud, men som likevel holder seg utmerket i form.

*Klapper*

Helt enig meg deg.

Skrevet

Man merker fort framgangen.

Om kiloene tar lengre tid å få bort, merker man fort bedre utholdenhet.

Det tar noen uker å se det på måleisntrumenter selv om du jogger et par ganger i uka. Lite muskulatur betyr fort sliten og lite kaloriforbruk. Store muskler forbruker mye kalorier, men bare hvis de brukes. Jo mer muskler, jo enklere blir ting og tang. Men fytterakkern så du sliter den første tida med digre slappe sofablubber på slep. Trimsykkel og TV er bra. Sykle en halvtime mens du ser på yndlingsprogrammet.

Skrevet

Denne kommentaren var jeg ikke med på..?

Opp gjennom tidene har det ikke vært rent få overgrep mot mennesker som er ulike. Fedme er ikke grunn for å betvinge noen, de har ikke begått noen forbrytelse.

Stalin, Mao, Pol Pot, Hitler og de andre fant stadig grunner for å trakassere sine medborgere. Fedme er en "god" begynnelse. Veien til helvete er brolagt med gode forsetter. Barnehjemmene og galehusene i gamle dager var godt ment, til å begynne med. Overgrepene innefor veggene var utallige, og ofrene vergeløse.

Gjest Violsa
Skrevet

Opp gjennom tidene har det ikke vært rent få overgrep mot mennesker som er ulike. Fedme er ikke grunn for å betvinge noen, de har ikke begått noen forbrytelse.

Stalin, Mao, Pol Pot, Hitler og de andre fant stadig grunner for å trakassere sine medborgere. Fedme er en "god" begynnelse. Veien til helvete er brolagt med gode forsetter. Barnehjemmene og galehusene i gamle dager var godt ment, til å begynne med. Overgrepene innefor veggene var utallige, og ofrene vergeløse.

Var ikke Hitler en av de første anti-røykerne som innførte kampanjer og alt sånn? Eller er det bare myte?

Skrevet

Forslag: la folk trekke fra en sum av utgiften ved å ha treningsmedlemsskap, på skatten? F.eks tilsvarende summen det koster å bruke det billigste treningssenteret?

Medlemskap betyr ikke nødvendigvis aktivitet. Jeg lukter bisniss og svindel med slike tilbud. Derfor er antagelig ikke tannlegeregninger dekket av trygder heller. For lett å svindle staten.

Gjest Aina E
Skrevet

Er i mot forbud...og for store regulereinger fra staten/innskrekninger for den enkelte.

Dessuten hadde det vært vanskelig å definere hvor usunn maten skal være før man kaller den drittmat. Pizza? og øl? er usunt for alle dersom det spises i store kvanta. Sjokolade og O'boy og saft likeså...Mc Donalds... Der må den enkelte stå for egne valg.

Men dersom staten hadde byge treningsstudio for alle hadde FLERE hatt muligheten til å velge.

Tja, men bør det være lov å selge en matvare med skjult innholdsdeklarasjon? Eller så fulle av tilsetninger at de ikke er anbefalte til barn under tre år, siden man ikke kjenner skadevirkningene?

Hva med å selge pålegg som hovedsaklig består av sukker, men som fremstår som sunnere fordi sukkerinnholdet er noe redusert?

Eller skulle det virkelig være lov til å selge kjøtt for kilospris når man betaler for vann- og salttilsetningen?

Kan man virkelig kalle frokostblanding sunt, fordi det inneholder fiber i tillegg til alt sukkeret? Fiber er jo næringsløst...

Vi dytter uhemmet i oss, men stoler blindt på medisinene vi får i etterkant av fråtsingen, pga livsstilsykdommer som diabetes2, fedme osv...

Jeg tror ærlig talt det ikke holder å komme seg opp fra sofaen og ut i skauen.

Skrevet

Var ikke Hitler en av de første anti-røykerne som innførte kampanjer og alt sånn? Eller er det bare myte?

Vet ikke. Regimet drepte i hvert fall 250 tusen fysisk og psykisk utviklinghemma pluss en del annet "menneskelig søppel".

Dypt i instinktene våre ligger en tendens til forakt for kroppslige og psykiske ulikheter, fedme er en av dem, psykiske problemer en annen, rasisme en tredje. Jeg mener alt dette er det samme: forakt for ulikheter, og det spiller liten rolle hva slags ulikheter det dreier seg om.

Oppå det kommer tanken om "herrefolket" de som er perfekte og innehar den eneste sannhet. De tråkker ned for å komme øverst. På toppen står forstyrrede dogmatikere og viser vei.

Gjest Aina E
Skrevet

Vi skal ansette deg til å bestemme hva hver enkelt skal spise, og hvor mye. Kan du la være å utvikle tendenser? Eller korrupsjon?

Det var lurt... Men det gjør jeg allerede, så jeg trenger ingen ansettelse :-)

Niks, jeg kan ikke la være å utvikle tendenser. Tendenser er bare et tegn på at folk er i stand til å se nyanser. Jeg er glad jeg skaper litt hets. Hehe.

Korrupsjon? Jeg tror du bør lese litt her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon

Forklar meg så hva du mener med korrupsjon i dette tilfelle?

Skrevet

Det er gratis å gå turer i skog og mark, og det finnes en rekke måter å komme i form på som ikke koster noe.

Offentlige treningssentre vil ikke være gratis, for vi måtte i så fall alle betale for det gjennom skatten. Og det er IKKE rettferdig overfor alle de som ikke ville benyttet et slikt tilbud.

At det finnes private treningssentere som kan benyttes av de som ønsker og kan betale for det, er selvfølgelig helt rettferdig.

Det du frembringer et forslag om her er helt i kommunismens ånd, og noe som virker som et gufs fra fortiden.....

Jeg er enig med deg, bortsett fra det du begrunner ditt synspunkt om ikke å bruke av skattepengene til dette med. Det vil alltid være en rekke formål over offentlige budsjetter som ikke berører alle.

Folk snakker ofte som om de må punge ut via skatten til hvert enkelt tiltak, men vi merker jo strengt tatt ikke forskjell. Vi betaler like mye skatt uansett, og vi kan ikke forvente at den enkelte innbygger skal være med og bestemme hvordan disse pengene skal forvaltes, ut over den muligheten vi har når vi stemmer ved valgene.

Offentlige penger brukes til å bygge og drive barnehager, idrettshaller, sykehjem og hoppbakker. Mange bruker disse tilbudene, mange bruker dem ikke.

Når det er sagt, mener jeg at forslaget om offentlige treningssentre er en avsporing i forhold til det som er det egentlige problemet.

Skrevet

Det er gratis å gå turer i skog og mark, og det finnes en rekke måter å komme i form på som ikke koster noe.

Offentlige treningssentre vil ikke være gratis, for vi måtte i så fall alle betale for det gjennom skatten. Og det er IKKE rettferdig overfor alle de som ikke ville benyttet et slikt tilbud.

At det finnes private treningssentere som kan benyttes av de som ønsker og kan betale for det, er selvfølgelig helt rettferdig.

Det du frembringer et forslag om her er helt i kommunismens ånd, og noe som virker som et gufs fra fortiden.....

Over det ganske land finnes utmerkede idrettslag. Vi har fotballag for alle kjønn og aldre, joggegrupper og trimgrupper for unge og eldre.

Det er billig og morosamt. 1000 kr året for trening 2 ggr i uka.

Kurs i kampteknikker som "krav maga" er jeg ikke så glad i. Krav maga er modrene russisk nærkampkunst for krig, farlig og menneskefientlig. Det er ikke så vanskelig å brekke armer og bein på folk og drepe dem.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg tror ikke samfunnet ville blitt kvitt fedmeproblemet på den måten.

Folk trenger motivasjon, ikke bare tilbud. Det er veldig mange som har råd til å trene på et treningssenter, men ikke gjør det likevel.

Tenk bare på alle de "støttemedlemmene" som sentrene får inn nå i januar. Folk som binder seg for å trene i et år. Mange av dem kommer ikke til å følge det opp, til tross for at må betale i dyre dommer.

Du kan jo sammenligne det med å røyke: Folk slutter ikke å røyke bare fordi det er gratis å slutte. (De vil til og med spare store summer på det).

Det er nok andre virkemidler som må til.

Skrevet

Det var lurt... Men det gjør jeg allerede, så jeg trenger ingen ansettelse :-)

Niks, jeg kan ikke la være å utvikle tendenser. Tendenser er bare et tegn på at folk er i stand til å se nyanser. Jeg er glad jeg skaper litt hets. Hehe.

Korrupsjon? Jeg tror du bør lese litt her:

http://no.wikipedia.org/wiki/Korrupsjon

Forklar meg så hva du mener med korrupsjon i dette tilfelle?

Debatt er bra. Alt kan debatteres og alle meninger kan drøftes.

Korrupsjon er utbredt, og noen kan finne på å drive business med å svindle staten. Folk kan avtale med arrangør eller tannlege om å svindle uten at staten kan oppdage det.

Det mest utbredte om dagen er svindel med dagpenger. Falske lønnsoppgaver som grunnlag for dagpenger kan ikke oppdages om det gjøres rett. Jeg vet det er folk som gjør det. De samme driver forresten en smuglerrute.

Skrevet

Folk trenger motivasjon, ikke bare tilbud. Det er veldig mange som har råd til å trene på et treningssenter, men ikke gjør det likevel.

Tenk bare på alle de "støttemedlemmene" som sentrene får inn nå i januar. Folk som binder seg for å trene i et år. Mange av dem kommer ikke til å følge det opp, til tross for at må betale i dyre dommer.

Du kan jo sammenligne det med å røyke: Folk slutter ikke å røyke bare fordi det er gratis å slutte. (De vil til og med spare store summer på det).

Om vi hadde fått betalt for det,- det hadde vært noe ;-)

En tredemølle foran PC'en på jobben f.eks.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Om vi hadde fått betalt for det,- det hadde vært noe ;-)

En tredemølle foran PC'en på jobben f.eks.

Eller en skritteller, der vi kunne cashe ut en hundrelapp for hvert 10.000 skritt. Det hadde vært noe :)

Skrevet

Motivasjon.

Faren til en kompis drømte om at gutten skulle bli pianist, tvang gutten til å spille og kjøpte et piano i dyre dommer. Historien sier at gutten fikk det til odel og eie på 18-årsdagen da han flyttet hjemmefra. Pianoet ble brent på et jorde samme dag.

Tvang er ikke det samme som motivasjon?

Tving folk til å trimme, og de vil finne et utall utveier for å slippe. Kanskje brenne ned det statlige treningsstudioet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...