Gå til innhold

Staten bør bygge offentlige treningssentere for å bekjempe fedmeepedemi

Anbefalte innlegg

ilene1365380268
Skrevet

Vet ikke. Regimet drepte i hvert fall 250 tusen fysisk og psykisk utviklinghemma pluss en del annet "menneskelig søppel".

Dypt i instinktene våre ligger en tendens til forakt for kroppslige og psykiske ulikheter, fedme er en av dem, psykiske problemer en annen, rasisme en tredje. Jeg mener alt dette er det samme: forakt for ulikheter, og det spiller liten rolle hva slags ulikheter det dreier seg om.

Oppå det kommer tanken om "herrefolket" de som er perfekte og innehar den eneste sannhet. De tråkker ned for å komme øverst. På toppen står forstyrrede dogmatikere og viser vei.

Hva om det er de overvektige selv som ønsker dette da?

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ilene1365380268

17

• Goliath

14

• keinstein

14

• Sofline

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller en skritteller, der vi kunne cashe ut en hundrelapp for hvert 10.000 skritt. Det hadde vært noe :)

Skritteller er for meg et slags prestisjeverktøy for "busibodies". De ser alltid etter måter å hevde seg på.

Jeg ville funnet en måte å sabotere den på. Legge den i sentrifugen? 60 tusen skritt på 10 minutter gitt!

Skrevet

Det er mye vi betaler for gjennom skatten som ikke alle får nytte av. Jeg har ikke barn, men betaler likevel for andres barnehageplasser, de uten bil sponser veibygging, osv. Slik er det og vil det alltid være.

Jeg er ikke enig i at staten bør bygge treningssentre, men de kunne bygget flere idrettshaller, stadioner o.l. Så kunne folk som hadde lyst spillt fotball, basket e.l. uten å måtte leie (lang tid i forveien) og betale dyrt.

Det ville blitt samfunnsøkonomisk gunstig. Folk ville kommet i bedre form, noe som ville redusert sykefravær og behandling av sykdommer og skader som skyldes overvekt.

Jeg tror du må være mitt alter ego.

Gjest mener jeg
Skrevet

Tåpelig! Folk må da klare å ta ansvar for seg selv. Kutt ut cola og bilkjøring, så skal du se hvor mye bedre livet blir!

Staten er ikke en mor som skal fikse og ordne og legge alt opp i hendene på oss.

Vi har viktigere ting å bruke pengene på!

Skrevet

Hva om det er de overvektige selv som ønsker dette da?

Da har vi allerede løsninger. Det fins billige steder bl a i utlandet som er veldig effektive. En bekjent tok av 13 kg på 6 uker i et slags slankebadehus i Bulgaria. Og leste til eksamen samtidig.

Skrevet

Eller en skritteller, der vi kunne cashe ut en hundrelapp for hvert 10.000 skritt. Det hadde vært noe :)

Æsj. Du fleiper eller ironiserer antakelig, men jeg æsjer likevel.

Er det du som vandrer omkring på Sørlandet nå?

Skrevet

Skal se det er Ulvinnen som setter skrekk i oss sørlendinger nå ja!

Nei - det var bare en schäfer....

Skrevet

Jeg er enig med deg, bortsett fra det du begrunner ditt synspunkt om ikke å bruke av skattepengene til dette med. Det vil alltid være en rekke formål over offentlige budsjetter som ikke berører alle.

Folk snakker ofte som om de må punge ut via skatten til hvert enkelt tiltak, men vi merker jo strengt tatt ikke forskjell. Vi betaler like mye skatt uansett, og vi kan ikke forvente at den enkelte innbygger skal være med og bestemme hvordan disse pengene skal forvaltes, ut over den muligheten vi har når vi stemmer ved valgene.

Offentlige penger brukes til å bygge og drive barnehager, idrettshaller, sykehjem og hoppbakker. Mange bruker disse tilbudene, mange bruker dem ikke.

Når det er sagt, mener jeg at forslaget om offentlige treningssentre er en avsporing i forhold til det som er det egentlige problemet.

Årsaken til at jeg skrev/begrunnet det dit hen, var også (men jeg glemte å skrive noe om det) at det offentlige allerede sterkt støtter ulike formål som har til hensikt å sette folk i aktivitet.

Og det jeg hadde i "bakhodet" var trådstarters henvisning til at offentlige treningssentere ville vært gratis - vilket det selvfølgelig ikke ville være.

Poenget jeg mente å få frem var at intet av de offentlige tilbud er "gratis" - for vi betaler allerede for det gjennom skatten.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg har ikke en gang kjøpt meg skritteller. Hva er det som foregår på Sørlandet?

Skrevet

Klart det er dokumentert at fedme fører til diabetes, og flere andre livsstilssykdommer.

Men sånn genrelt vil jeg tro at folk er mindre syke/borte fra jobb og føler at de har mer å gi og gå på når de føler seg fysisk sterkere. Tror ikke du også? :-)

Tror mange psykiske lidelser også ville ha minket, fordi når folk føler seg sunne og sterke, tåler de mer motgang.

Dessuten, mange store bedrifter har sett gevinsten i dette, og lager muligheter for sine ansatte til å trene eller bygger egne studioer. DET bør være dokumentasjon at det er effektivt....Ellers ville de ikke ha brukt penger på dette.

Alternativet til bygging av treningssetnere, er å gi skattefradag til de som er medlemmer.

Det er visst bevist at folk som trener er mindre syke enn andre (dvs. har færre sykedager), både fysisk og psykisk. Deprimerte blir visstnok bedre av å trene.

Skrevet

Årsaken til at jeg skrev/begrunnet det dit hen, var også (men jeg glemte å skrive noe om det) at det offentlige allerede sterkt støtter ulike formål som har til hensikt å sette folk i aktivitet.

Og det jeg hadde i "bakhodet" var trådstarters henvisning til at offentlige treningssentere ville vært gratis - vilket det selvfølgelig ikke ville være.

Poenget jeg mente å få frem var at intet av de offentlige tilbud er "gratis" - for vi betaler allerede for det gjennom skatten.

Det synes jeg blir litt ordkløveri. Det oppleves som gratis hvis man ikke må betale noe av egen lommebok for å bruke det. Er det ikke gratis å kjøre på veien eller gå på offentlig skole heller? Ikke gratis å låne bøker på biblioteket?

Skrevet

Men hvorfor skal staten være med til å betale når folk ønsker å spille fotball, håndball eller lignende (jmf. stadioner), men ikke når folk ønsker å styrketrene?

Skrevet

Jeg trengte absolutt trening når jeg var yngre.Men gymtimene hatet jeg,tror det omtrent bare var de som var gode og flinke og i god form fra før som trente masse på fritida som likte gymtimene.

Jeg spilte også fotball,men ble benkesliter alleredet som 13 åring og falt selvfølgelig av fordi jeg ikke var flink nok.

Foreldre er de viktigste rollemodellene.Savner det at de legger ting mer til rette for såkalte hobbymosjonister. Ungdom og voksne som ikke vil drive med konkuranaseidrett.Feks såkalte turgrupper etc.

hadde jeg kunne trent spinning og litt aerobick på et komunalt tilbud til en rimeligere pris hadde jeg sagt ja med engang. Men det finnes ikke engang.

I oslo har de noe som heter aktiv på dagtid. Et senter hvor uføretrygdede og arbeidledige kan trene til en symbolsk pris.

Jeg synes det er et prisverdig tilbud. Men man ser på lokalene at det er det offentlige som finansierer det. Apparatene og sånt er slitte og dårlige og gammeldagse. Men det er et fint tilbud. De har gågrupper og de har svømmegrupper og kjenner en fyr som sier det sosialt har vært utrolig fint for han å være med der.Tanken er ihvertfall utrolig god.

Det er dessuten bare åpent på formiddagen.

400 for helsestudio i måneden.Er det så mye da. ? tenk at man trener 4 ganger i uka. 20 kroner pr trening.

400 kr er svært dyrt når man bare har et par tusenlapper til overs når de faste utgiftene er betalt.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Skal se det er Ulvinnen som setter skrekk i oss sørlendinger nå ja!

Nei - det var bare en schäfer....

Har du en link? Så jeg får vite hva jeg ikke har gjort?

Skrevet

Det er veldig greit å sette seg godt til rette i sofaen og skylde på at det ikke finnes tilbud om ditt eller datt, at treningssentrene er for dyre eller at det regner eller snør.

Men det er ikke det offentlige som har ansvaret. Den enkelte har ansvaret for å vedlikeholde egen kropp.

Når det gjelder ryggproblemer og styrketrening, er allsidig beveglse den beste måten å forebygge slike problemer på. Turer i terrenget smører ryggen. Det er ikke nødvendig med egne ryggøvelser, ryggskoler osv. Visst er det viktig å trene opp muskulaturen, men det går altså helt flott an å få til uten helsestudio.

Det er desuten masse folk som bor milevis unna slike tilbud, men som likevel holder seg utmerket i form.

Det er allikevel litt lettere å motivere seg hvis man slipper å gå ut i ruskeværet for å bevege seg. :-)

Og det er svært lett å gjøre feil når man styrketrener uten å egentlig vite hva man driver med. Feil styrketrening kan gjøre vondt verre. Greit med litt veiledning.

Skrevet

Men hvorfor skal staten være med til å betale når folk ønsker å spille fotball, håndball eller lignende (jmf. stadioner), men ikke når folk ønsker å styrketrene?

Fordi det ligger i den kulturelle delen av idretten, og har lang historie bak seg.

Du finner også lokale treningssentere tilknyttet idrettslag som har mange muligheter for styrketrening - og som kan ta seg råd til det nettopp pga den offentlige støtten.

Men et problem med Norge i dag er at alle "skal ha" alt mulig, uten at de selv ønsker å bidra.....

Skrevet

Det synes jeg blir litt ordkløveri. Det oppleves som gratis hvis man ikke må betale noe av egen lommebok for å bruke det. Er det ikke gratis å kjøre på veien eller gå på offentlig skole heller? Ikke gratis å låne bøker på biblioteket?

Det må du bare synes.

Men det virker jo nettopp som om svært mange av en eller annen merkelig grunn tror at alt som det offentlige tilbyr av tjenester du slipper å betale direkte for der og da er gratis.

Og det er løgn. Det er nettopp fordi den rød/grønne regjeringen ønsker enda flere fellesgoder dekket av det offentlige at skattenivået nå økes - og sansynligvis vil fortsette med den økningen i årene som kommer.

Og det er selvfølgelig ikke gratis, når du og jeg må betale for det gjennom økte skatter.

At du så oppfatter det som gratis i ettertid er bare en illusjon.

Eller er du en av de som mener TV-lisensen ville vært gratis hvis den ble dekket inn gjennom skatteseddelen?

For det er den samme illusjonen. Det samme totalbeløpet ville nødvendigvis måtte bli innkrevd gjennom økte skatter i samme størrelsesorden.

Og hvordan kan man da si at det er gratis?

Skrevet

Det må du bare synes.

Men det virker jo nettopp som om svært mange av en eller annen merkelig grunn tror at alt som det offentlige tilbyr av tjenester du slipper å betale direkte for der og da er gratis.

Og det er løgn. Det er nettopp fordi den rød/grønne regjeringen ønsker enda flere fellesgoder dekket av det offentlige at skattenivået nå økes - og sansynligvis vil fortsette med den økningen i årene som kommer.

Og det er selvfølgelig ikke gratis, når du og jeg må betale for det gjennom økte skatter.

At du så oppfatter det som gratis i ettertid er bare en illusjon.

Eller er du en av de som mener TV-lisensen ville vært gratis hvis den ble dekket inn gjennom skatteseddelen?

For det er den samme illusjonen. Det samme totalbeløpet ville nødvendigvis måtte bli innkrevd gjennom økte skatter i samme størrelsesorden.

Og hvordan kan man da si at det er gratis?

Hvis f. eks. TV-lisensen fører til like stor skatteøkning for den enkelte som beløpet lyder på, er det selvsagt tull å kalle det gratis. Men så lenge vi betaler en fast skatt til stat og kommune, som brukes til å finansiere en rekke velferdsgoder - og der vi betaler det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av. Og de som ikke betaler skatt kan benytte seg av akkurat de samme godene. Ja, da kaller jeg det gratis.

Ikke gratis for skattebetalerne som gruppe. Ikke gratis for stat eller kommune. Men gratis for den enkelt bruker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...