Gå til innhold

Staten bør bygge offentlige treningssentere for å bekjempe fedmeepedemi

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Fotaball kan man spille i parker, på jorder...Men ser poenget ditt...Innebandy og squash-haller....høres flott ut.

Men jeg vil også ha mulighet til styrketrening. Bare tenk på alle de som får ryggproblemer her i Norge.

Man skal betale egenandel...bare at den ikke skal være så svindyr som den er på private.

Her er det ikke snakk om grov fortjeneste, men penger nok til vedlikehold. Privateide treningsstudio har få konkurrenter i enkelte byer.

Har du spillt mye fotball? Det er i praksis umulig å spille fotball på et jorde, parker bør brukes til andre ting, men så lenge været er godt (noe det ikke er altfor ofte i Norge) er det mulig.

Problemet med å innføre en egenandel, som ikke er en dum idè, er at denne ville blitt økt drastisk i årene framover. Det ville blitt en ny melkeku for staten.

• Svar 96
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ilene1365380268

17

• Goliath

14

• keinstein

14

• Sofline

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis f. eks. TV-lisensen fører til like stor skatteøkning for den enkelte som beløpet lyder på, er det selvsagt tull å kalle det gratis. Men så lenge vi betaler en fast skatt til stat og kommune, som brukes til å finansiere en rekke velferdsgoder - og der vi betaler det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av. Og de som ikke betaler skatt kan benytte seg av akkurat de samme godene. Ja, da kaller jeg det gratis.

Ikke gratis for skattebetalerne som gruppe. Ikke gratis for stat eller kommune. Men gratis for den enkelt bruker.

Det er et stort hull i argumentasjonen din, og det er dette:

"Men så lenge vi betaler en fast skatt til stat og kommune, som brukes til å finansiere en rekke velferdsgoder - og der vi betaler det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av."

For vi betaler IKKE det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av, og vi betaler IKKE en fast skatt til stat og kommune.

Denne skatten (størrelsen på den) er helt og holdent avhengig av hvor mye godene blir brukt, og hvor mange goder man får.

Regnskapet må gå opp, og intet av dette er gratis.

"There is no such thing as a free lunch" - og det uttrykket passer intet annet sted bedre enn for såkalte "gratis" offentlige tilbud.

ilene1365380268
Skrevet

"Men så lenge vi betaler en fast skatt til stat og kommune, som brukes til å finansiere en rekke velferdsgoder - og der vi betaler det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av."

For vi betaler IKKE det samme uansett hvor mange goder vi benytter oss av, og vi betaler IKKE en fast skatt til stat og kommune.

Denne skatten (størrelsen på den) er helt og holdent avhengig av hvor mye godene blir brukt, og hvor mange goder man får.

"There is no such thing as a free lunch" - og det uttrykket passer intet annet sted bedre enn for såkalte "gratis" offentlige tilbud.

Jeg mener at det er mulig å finne løsninger i hver kommune som ikke koster for mye penger. Blant annet: Finnes det bygg kommunen disponerer som blir lite brukt? Når det bygges nytt; Skoler og idrettsanlegg kan samordnes bedre, evt andre institusjoner som finnes. Tenke parallelle løsninger.

Når en bygger nye bydeler, kan en tenke flere instutisjoner sammen, slik at flere kan bruke de samme lokalitetene.

Det var en periode snakk om å bygge kantiner til skolene..Hvorfor ikke bygge treningssenter?

Når en bygger nytt, kan smarte løsninger innlemmes i dette...Og igjen: De pengene kommunene sparer på at brukerne holder seg friskere, tror jeg etterhvert vil bli større enn utgiftene. Men da må man se det i en stor helhet.

ilene1365380268
Skrevet

Har du spillt mye fotball? Det er i praksis umulig å spille fotball på et jorde, parker bør brukes til andre ting, men så lenge været er godt (noe det ikke er altfor ofte i Norge) er det mulig.

Problemet med å innføre en egenandel, som ikke er en dum idè, er at denne ville blitt økt drastisk i årene framover. Det ville blitt en ny melkeku for staten.

Ja, jeg har spilt fotball på et jorde :-) Derfor jeg nevnte det.

Fotball er det uansett mye satsing på synes jeg. Ballbinger er det første de bygger for tiden.

Jeg savner et bredere tilbud.

Gjest girasol
Skrevet

Det er gratis å gå turer i skog og mark, og det finnes en rekke måter å komme i form på som ikke koster noe.

Offentlige treningssentre vil ikke være gratis, for vi måtte i så fall alle betale for det gjennom skatten. Og det er IKKE rettferdig overfor alle de som ikke ville benyttet et slikt tilbud.

At det finnes private treningssentere som kan benyttes av de som ønsker og kan betale for det, er selvfølgelig helt rettferdig.

Det du frembringer et forslag om her er helt i kommunismens ånd, og noe som virker som et gufs fra fortiden.....

Ikke mere kommunistisk det vel, enn at vi har offentlig skole som staten betaler for, at vi har gratis legeordning for barn og mange andre ting! TV-lisensen er vel det ypperste eksempel på noe vi alle betaler for, selv om vi ikke nødvendigvis ser på NrK!...

Gjest girasol
Skrevet

Fordi det ligger i den kulturelle delen av idretten, og har lang historie bak seg.

Du finner også lokale treningssentere tilknyttet idrettslag som har mange muligheter for styrketrening - og som kan ta seg råd til det nettopp pga den offentlige støtten.

Men et problem med Norge i dag er at alle "skal ha" alt mulig, uten at de selv ønsker å bidra.....

Ja men nå motiser du deg selv! Du som snakker om gufs fra fortiden... ;-)

Skrevet

Å ja? Så hvis jeg bruker biblioteket og svømmehallen, må jeg betale mere i SKATT? Og hvis jeg låner 100 bøker i året må jeg betale mere i skatt enn om jeg lånte bare 10?

Skrevet

Ikke mere kommunistisk det vel, enn at vi har offentlig skole som staten betaler for, at vi har gratis legeordning for barn og mange andre ting! TV-lisensen er vel det ypperste eksempel på noe vi alle betaler for, selv om vi ikke nødvendigvis ser på NrK!...

Så egentlig burde staten betale for alt?

Det offentlige støtter allerede en mengde ulike fritids- /treningsaktiviteter, så jeg ser ikke helt behovet for enda mer.....

Skrevet

Ja men nå motiser du deg selv! Du som snakker om gufs fra fortiden... ;-)

Å la staten betale for enda mer (enn hva som er viktig og høyst nødvendig) er et gufs fra fortiden:-)

Slik det nå er så sliter stat og kommune mer enn nok med de forpliktelser de allerede har.....

Og de fleste av dem er vesentlig viktigere enn offentlige treningssentere (utdanning, sykehjem, sykehus, veiutbygging etc)

Skrevet

Å ja? Så hvis jeg bruker biblioteket og svømmehallen, må jeg betale mere i SKATT? Og hvis jeg låner 100 bøker i året må jeg betale mere i skatt enn om jeg lånte bare 10?

Jeg snakker om "vi" (skattebetalerne totalt), og ikke deg personlig.

Tror du statens penger kommer fra "intet"?

Skrevet

Jeg mener at det er mulig å finne løsninger i hver kommune som ikke koster for mye penger. Blant annet: Finnes det bygg kommunen disponerer som blir lite brukt? Når det bygges nytt; Skoler og idrettsanlegg kan samordnes bedre, evt andre institusjoner som finnes. Tenke parallelle løsninger.

Når en bygger nye bydeler, kan en tenke flere instutisjoner sammen, slik at flere kan bruke de samme lokalitetene.

Det var en periode snakk om å bygge kantiner til skolene..Hvorfor ikke bygge treningssenter?

Når en bygger nytt, kan smarte løsninger innlemmes i dette...Og igjen: De pengene kommunene sparer på at brukerne holder seg friskere, tror jeg etterhvert vil bli større enn utgiftene. Men da må man se det i en stor helhet.

Det er bare å se på skolenes idrettsanlegg/gymsaler.

De har jo ikke en gang nok midler til å ha vann i svømmebassengene.

Og du ønsker "gratis" offentlige treningssentere?

Da synes jeg det ville vært vesentlig mer fornuftig om skolebarn/ungdom fikk gode nok muligheter til å lære seg fysisk fostring på skolen - og at det ble noe mer lystbetont der.....

Skrevet

Jeg snakker om "vi" (skattebetalerne totalt), og ikke deg personlig.

Tror du statens penger kommer fra "intet"?

??

Dette blir jo bare tull. Antakelig snakker vi forbi hverandre.

Skrevet

??

Dette blir jo bare tull. Antakelig snakker vi forbi hverandre.

Det kan nok godt være:-)

Gjest girasol
Skrevet

Å la staten betale for enda mer (enn hva som er viktig og høyst nødvendig) er et gufs fra fortiden:-)

Slik det nå er så sliter stat og kommune mer enn nok med de forpliktelser de allerede har.....

Og de fleste av dem er vesentlig viktigere enn offentlige treningssentere (utdanning, sykehjem, sykehus, veiutbygging etc)

Jeg er ganske enig med deg jeg altså :)

Skrevet

Debatt er bra. Alt kan debatteres og alle meninger kan drøftes.

Korrupsjon er utbredt, og noen kan finne på å drive business med å svindle staten. Folk kan avtale med arrangør eller tannlege om å svindle uten at staten kan oppdage det.

Det mest utbredte om dagen er svindel med dagpenger. Falske lønnsoppgaver som grunnlag for dagpenger kan ikke oppdages om det gjøres rett. Jeg vet det er folk som gjør det. De samme driver forresten en smuglerrute.

Jaha... og det hadde med meg å gjøre??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...