Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HeiFor fem-seks år siden fikk jeg påvist kjønnsvorter, og ble behandlet både med pensling og laser. Jeg har ikke hatt synlige vorter siden da, men nå lurer jeg på om jeg har fått et lite utbrudd. For rundt en måned siden oppaget jeg nemlig to-tre bittesmå vortelignende utvekster rundt endetarmen. Jeg hadde da hatt kløe i området i flere måneder, men trodde det bare var tørr hud/eksem, noe jeg har vært plaget med før. I dag var jeg hos legen for å sjekke om det var kjønnsvorter, men han kunne ikke se noe som lignet på vorter, og ga meg en kortisonsalve mot tørr hud. Men jeg kjenner jo at det er noe der selv, og lurer på om han bare ikke klarte å se det. De vortelignende utvekstene ligger nemlig ganske langt inn i endetarmsåpningen, og var kanskje for godt skjult til at han klarte å oppdage dem... Derfor klarer jeg ikke å slå meg til ro med svaret hans, og vurderer å gå til en annen lege eller gynekolog for en ny undersøkelse. Hva mener du? Kan det være noe annet? Og kan slike små utvekster komme pga kløe og tørr hud?Det er ikke så plagsomt at jeg ikke klarer å leve med det uten behandling. Problemet er bare at jeg har hatt et avstandsforhold i noen måneder, og ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til ham med tanke på dette. Synes det er vanskelig å snakke om det såpass tidlig i forholdet, særlig når jeg ikke vet om jeg har utbrudd og er smittefarlig. Det er også vanskelig å plutselig skulle be ham begynne å bruke kondom uten noen god forklaring. Kanskje er han allerede smittet også, og da er det muligens like greit å vente med å fortelle det til han får tydelige symptomer? Hjelp, jeg trenger gode råd!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260728-kj%C3%B8nnsvorter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke helt usannsynlig at du har en sk. residiv av kjønnsvorter. Behandlingen med både laser og penslinger kan etterlate områder der virus overlever og eventuelt kommer tilbake etter varierende tidsrom, gjerne flere år. Det kan godt tenkes at de er så små at legen ikke ser dem men du som kjenner symptomene og er spesielt sensibilisert for dette registrerer bedre. Det er klart at virus, som er ansvarlig for slike kjønnsvorter (HPV, eller human papillomavirus) overføres ved sexkontakt. Men man skal være klar over at de fleste HPV infeksjoner forløper uten symptomer og da er man også smittefarlig uten at noen symptomer er påvisbare. Virus kan også overføres indirekte. En kan derfor utmerket være smittet uten å ha kjennskap til det. Jeg synes ikke det er noe dårlig søke en "second opinion" hos en gynekolog og eventuelt få en ny behandling

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260728-kj%C3%B8nnsvorter/#findComment-2082651
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...