Gjest prust Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Min svigerfar har KOLS, og bruker oksygen stort sett hele døgnet, med unntak av når han spiser. Han er på sykehjem, og er stort sett sengeliggende. I jula hadde han ganske god apetitt, men i går da jeg snakket med ham, hadde han ikke spist stor de siste par dagene. Hvor lenge kan et menneske klare seg på den måten? Han er 76 år. Han blir veldig anpusten når han snakker. Bruker dagene til å høre på radio og løse kryssord. Trist... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260790-kols/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg tror kanskje KOLS er en av de verste sykdommene som finnes. Det å daglig måtte kjempe for å få luft i seg er nok en angstfyllt tilværelse. Din svigerfar er svært utsatt for infeksjoner i luftveiene som for en med redusert lungekapasitet kan være svært alvorlig. Matlysten blir ofte redusert fordi pasientene ikke har energi til å spise - de bruker all sin energi på å puste. Det kan kanskje være lurt med energitett mat/ernæringsdrikker for å få i ham litt ekstra selv om matlysten mangler. Kan nok ikke egentlig besvare ditt spørsmål mht hvor lenge en kan klare dette. Det som blir viktig er å sikre at han får den hjelpen han trenger så han føler seg tryggest mulig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260790-kols/#findComment-2082788 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Jeg tror kanskje KOLS er en av de verste sykdommene som finnes. Det å daglig måtte kjempe for å få luft i seg er nok en angstfyllt tilværelse. Din svigerfar er svært utsatt for infeksjoner i luftveiene som for en med redusert lungekapasitet kan være svært alvorlig. Matlysten blir ofte redusert fordi pasientene ikke har energi til å spise - de bruker all sin energi på å puste. Det kan kanskje være lurt med energitett mat/ernæringsdrikker for å få i ham litt ekstra selv om matlysten mangler. Kan nok ikke egentlig besvare ditt spørsmål mht hvor lenge en kan klare dette. Det som blir viktig er å sikre at han får den hjelpen han trenger så han føler seg tryggest mulig. Takk for svar. Ja, det er fælt å se hvor dårlig han er blitt. Han har strevd med astma og lungeproblemer i noen år (men fortsatt å røyke!!!) - men i høst ble han såpass dårlig at han var innlagt på sykehus to ganger - og nå er det slutt på røykingen. Er så utrolig glad for at vi fikk julaften sammen med ham. Vi hentet ham hjem til svigermor, hadde med det store monsteret av et oksygenapparat, og hadde noen ifne timer sammen med julemiddag og pakker. Han satte veldig pris på det. Nå kommer han nok ikke noe sted før vi reiser tilbake dit, en gang i vinter, så får vi se hvordan formen er nå. Mannen min skal ringe sykehjemmet i dag og snakke med sykepleier om hvordan det egentlig går med ham.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260790-kols/#findComment-2082798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
citygirl Skrevet 5. januar 2007 Del Skrevet 5. januar 2007 Takk for svar. Ja, det er fælt å se hvor dårlig han er blitt. Han har strevd med astma og lungeproblemer i noen år (men fortsatt å røyke!!!) - men i høst ble han såpass dårlig at han var innlagt på sykehus to ganger - og nå er det slutt på røykingen. Er så utrolig glad for at vi fikk julaften sammen med ham. Vi hentet ham hjem til svigermor, hadde med det store monsteret av et oksygenapparat, og hadde noen ifne timer sammen med julemiddag og pakker. Han satte veldig pris på det. Nå kommer han nok ikke noe sted før vi reiser tilbake dit, en gang i vinter, så får vi se hvordan formen er nå. Mannen min skal ringe sykehjemmet i dag og snakke med sykepleier om hvordan det egentlig går med ham.... Håper han får en skikkelig prat med sykepleieren på sykehjemmet. Bare spør igjen hvis det er noe jeg kan svare på. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260790-kols/#findComment-2082803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.