Gå til innhold

Hva ville du sagt hvis du oppdaget at 14-åringen din brukte p-piller?

Anbefalte innlegg

Gjest Mor i nord

Har leger lov å skrive ut resept på p-piller når et barn er 14 år? Hva gjør jeg som mor når jeg oppdager dette? Hun har ingen kjæreste heller. Har snakket med henne om sex og informert at en må være forsiktig på flere områder. Men blir likavel overrasket når et barn på 14 år bruker p-piller.

Fortsetter under...

Uff, jeg håper jeg ikke opplever det noen gang!

Jeg trodde ikke legene hadde lov til å skrive ut p-piller til så unge uten å informere en foresatt, men det kan jo være gammelt...

Jeg tror du gjør det eneste rette. Fortell henne at p-piller ikke beskytter mot noe annet en uønsket graviditet. At det er mange kjønnssykdommer rundt omkring.

At ved å ha sex med en som ikke bruker kondom, så har hun samtidig sex med alle han har hatt ubeskyttet sex med.

Det må være lov til å skremme litt mener jeg.

Jeg tror nok også jeg hadde spurt ganske inngående hvorfor hun ønsket å bruke p-pillen siden hun ikke har kjæreste.

Gjest kvitsymra

Ja leger har lov til å skrive ut resept til 14 åringer, og godt er det! Du får se det positive i det, hun er ihvertfal ansvarsbevisst.

Eg er ikke helt enig i svaret ditt. Ungdommen i dag har lett for å ha sex med hverandre, og tenker ikke på seksuelt overførbare sykdommer. (SOS) Hvis jenta ikke har kjæreste, men bruker p-pille, ville eg som mor ville vært bekymret.

Hun burde tatt en skikkelig prat med jenta og informere henne om å sette grenser for sin egen kropp, forskjell på elskov og teknisk sex og konsekvensen av SOS.

Dette var pensum for 10. klasse etter L97. Vet ikke når elevene lærer dette nå.

mvh

Mary Poppins

Eg er ikke helt enig i svaret ditt. Ungdommen i dag har lett for å ha sex med hverandre, og tenker ikke på seksuelt overførbare sykdommer. (SOS) Hvis jenta ikke har kjæreste, men bruker p-pille, ville eg som mor ville vært bekymret.

Hun burde tatt en skikkelig prat med jenta og informere henne om å sette grenser for sin egen kropp, forskjell på elskov og teknisk sex og konsekvensen av SOS.

Dette var pensum for 10. klasse etter L97. Vet ikke når elevene lærer dette nå.

mvh

Har jeg sagt noe sted at hun ikke skal prate med henne om seksuelt overførbare sykdommer?

Jeg ville nok gjerne at det ikke var nødvendig, men er det først slik så ville jeg forsøkt å summe meg og akseptere det. Invitere til dialog om sex rett og slett. Berømme henne for at hun tar ansvar for å ikke bli gravid men samtidig minne på smittsomme sykdommer og at man bør bruke kondom i tillegg hvis ikke fast partner. Osv.

Håper jeg ville ha reagert sånn hvertfall.

Annonse

Mrs. Wallace

Da ville jeg nok først fått litt hetta over at hun var blitt så stor, samtidig som jeg ville blitt lettet over at hun tok ansvar i forhold til uønsket graviditet.

Og dernest ville jeg tatt en grundig samtale med henne om at p-piller ikke beskytter mot sykdommer og om ansvarlig sex generelt.

Du kan jo spørre hvorfor og hvilke tanker hun har rundt dette? Kanskje hun har vondt under mensen og har fått vite at p-piller kan hjelpe. Jenter idag vet veldig mye om forskjellig. Jeg ville spurt og ikke med en gang tenkt at "ånei, hun har sex".

Så fint at hun tar ansvar for egen seksualitet og at hun ikke har tenkt å bli mor med det første. Det BØR du tenke. Sjøl begynte jeg med pillen når jeg var 14, men jeg tilhørte et raddis miljø (Blitz) og sex var både fint og veldig frivillig. Syns nok du må vurdere om hun har et modent forholdt til egen frihet. Dessuten tenkt på alternativene her. At hun hadde sex uten prevansjon eller at hun ikke har et sex liv med andre enn seg selv. Er du sikker på at hun ikke har lagt pillene frem for at du skal oppdage de, som en liten beskjed?? Jeg syns ikke du skal snakke for mye med henne, det er alltid bedre med en annen voksen eller storesøster/bror enn mor. Men i utgangspunktet høres det ut som en super unge som order opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...