Gå til innhold

irritasjon og uenighet omkring deltagelse i heimen

Anbefalte innlegg

Er samboer på ca. 2 året og har en datter på 16.

Vi er nok ganske uenige i hvor mye en 16 åring skal delta i husarbeid hjemme.

Hun vasker sine egne klær, lager middag i snitt ca. 1 gang pr. uke, og har ansvar for sitt eget rom (som ikke blir ryddet så veldig ofte).

Pluss at hun tar ut av oppvasmaskinen, tar ned søpla osv. når hun blir spurt om det.

Jeg synes hun deltar rimelig greit, men min samboer mener hun bor på hotell og blir rimelig irritert.

Han mener hun skal delta på linje med oss voksne og mener at jeg ikke følger opp og at hun bor på hotell.

Hva synes dere det er rimelig å kreve av en 16-åring?

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Clue1365380406

11

• Sofline

6

• jubalong70

4

• etterlevningen

4

Clue1365380406

Jeg synes hun deltar nok. Min datter har akkurat samme oppgaver. I tillegg har hun ansvar for å vaske og holde orden på badet sitt, og den ene stua. Det holder for henne.

Hun er 14.

I den alderen har de også mye lekser, det tar jo mye av ettermiddagen. Og i perioder går hele kveldene bort til skolearbeid.

Kanskje har de fritidsaktiviterer de også skal følge opp.

Noe fritid må de også kunne få.

Nå er det sånn her i huset, at vi er kun 3 personer. Det blir ikke så mye husarbeid av det.

Så vi voksne gjør ikke så mye, vi heller.

Jeg synes hun deltar nok. Min datter har akkurat samme oppgaver. I tillegg har hun ansvar for å vaske og holde orden på badet sitt, og den ene stua. Det holder for henne.

Hun er 14.

I den alderen har de også mye lekser, det tar jo mye av ettermiddagen. Og i perioder går hele kveldene bort til skolearbeid.

Kanskje har de fritidsaktiviterer de også skal følge opp.

Noe fritid må de også kunne få.

Nå er det sånn her i huset, at vi er kun 3 personer. Det blir ikke så mye husarbeid av det.

Så vi voksne gjør ikke så mye, vi heller.

Synes også det er passe. Hun har både skolearbeid, og en del fritidsaktiviteter samt venner hun er mye sammen med.

Min samboer mener hun fint kan delta mye mer, og mener det er mitt ansvar å følge opp dette.

Poenget mitt med at hun skal delta er først og fremst at hun skal delta i fellesskapet, ikke at hun skal delta på lik linje. Han mener at jeg ikke kan kreve at han heller stiller opp dersom jeg ikke får datteren min til å stille opp.

Og, som du sier, det er jo begrenset hvor mye det totale husarbeidet blir på 3 stykker.

Jeg synes definitivt hun gjør nok. Er faktisk litt overrasket over at en 16åring vasker klærne sine selv jeg..

Godt å høre, jeg får nemlig høre at jeg er en dårlig mor på dette området.

Han mener at jeg må påse at hun ikke flyr så mye ute blandt venner og på aktiviteter at hun ikke får deltatt hjemme. Og i det perspektivet synes jeg hun deltar rimelig greit.

Clue1365380406

Synes også det er passe. Hun har både skolearbeid, og en del fritidsaktiviteter samt venner hun er mye sammen med.

Min samboer mener hun fint kan delta mye mer, og mener det er mitt ansvar å følge opp dette.

Poenget mitt med at hun skal delta er først og fremst at hun skal delta i fellesskapet, ikke at hun skal delta på lik linje. Han mener at jeg ikke kan kreve at han heller stiller opp dersom jeg ikke får datteren min til å stille opp.

Og, som du sier, det er jo begrenset hvor mye det totale husarbeidet blir på 3 stykker.

Høres nesten ut som han mener hun skal gjøre mest, da.

Her hos oss tar vi mye av husarbeidet i helgene, og da deltar alle. Midt i uka gjør vi minimalt. Lager middag, rydder og tar oppvaskmaskina, det er stort sett det vi gjør.

En runde med støvsugeren i tillegg, kanskje. Vasker klær gjør vi ved behov.

Det er ikke all verden, heldigvis.

Men hva mener han at hun skulle gjort mer?

Er det et reelt behov at dere gjør mer enn det som blir gjort pr i dag? Er det slik at noen av dere har større belastning av husarbeid? Eller mener du dere deltar omtrent likt?

Etter min mening, bør alle delta etter evne i husarbeid, ettersom alle faktisk bor i huset. Men en må også da huske på tenåringens andre oppgaver (lekser), som også skal foregå på ettermiddagen.

Annonse

Høres nesten ut som han mener hun skal gjøre mest, da.

Her hos oss tar vi mye av husarbeidet i helgene, og da deltar alle. Midt i uka gjør vi minimalt. Lager middag, rydder og tar oppvaskmaskina, det er stort sett det vi gjør.

En runde med støvsugeren i tillegg, kanskje. Vasker klær gjør vi ved behov.

Det er ikke all verden, heldigvis.

Men hva mener han at hun skulle gjort mer?

Er det et reelt behov at dere gjør mer enn det som blir gjort pr i dag? Er det slik at noen av dere har større belastning av husarbeid? Eller mener du dere deltar omtrent likt?

Etter min mening, bør alle delta etter evne i husarbeid, ettersom alle faktisk bor i huset. Men en må også da huske på tenåringens andre oppgaver (lekser), som også skal foregå på ettermiddagen.

Han blir irritert fordi han mener at HAN varter henner opp når han f.eks lager middag oftere enn henne.

At HAN varter henne opp dersom han rydder bort noe hun har satt fra seg.

Han har bodd for seg selv og tatt alt husarbeid selv 7 dager i uka, så dette går mer på et prinsipp enn behov for hjelp.

Clue1365380406

Han blir irritert fordi han mener at HAN varter henner opp når han f.eks lager middag oftere enn henne.

At HAN varter henne opp dersom han rydder bort noe hun har satt fra seg.

Han har bodd for seg selv og tatt alt husarbeid selv 7 dager i uka, så dette går mer på et prinsipp enn behov for hjelp.

Han føler seg likestilt med henne, og sammenligner seg med henne, og ikke deg.

Hørtes litt merkelig ut, som et søsken som føler seg urettferdig behandlet, fordi han/hun gjør mer.

Men nå er jo han voksen, og å sammenligne seg med henne blir helt feil.

Når det gjelder å rydde etter henne, så er jo ikke det noe han MÅ gjøre. Han kan jo la være.

Han føler seg likestilt med henne, og sammenligner seg med henne, og ikke deg.

Hørtes litt merkelig ut, som et søsken som føler seg urettferdig behandlet, fordi han/hun gjør mer.

Men nå er jo han voksen, og å sammenligne seg med henne blir helt feil.

Når det gjelder å rydde etter henne, så er jo ikke det noe han MÅ gjøre. Han kan jo la være.

Hmm, jeg har forsåvidt sagt til ham at hans fokus bør være at han er min partner, og at vi to i utgangspunktet må dele oppgavene mellom oss, for så å fordele oppgaver som er rimelig å kreve av en 16 åring.

Sånn som det er nå blir han sur bare jeg gjør noe hyggelig for min datter fordi han mener at jeg krever for lite og bare server henne.

Clue1365380406

Hmm, jeg har forsåvidt sagt til ham at hans fokus bør være at han er min partner, og at vi to i utgangspunktet må dele oppgavene mellom oss, for så å fordele oppgaver som er rimelig å kreve av en 16 åring.

Sånn som det er nå blir han sur bare jeg gjør noe hyggelig for min datter fordi han mener at jeg krever for lite og bare server henne.

Høres ut som han ikke godtar henne helt.

Kan hende oppførselen hans bunner i noe sånt?

Han er ikke faren hennes, etter det jeg kan forstå?

Jeg har samme situasjon her hjemme, med stefar til min datter.Vi er alle enige om fordeling av arbeidsoppgaver her hjemme, og han er omsorgsfull og grei mot henne.

Men jeg har også hørt om tilfeller der stefar/stemor aldri greier å akseptere barna fullt ut, og at det gir seg utslag i irritasjoner over andre ting.

Kanskje du skulle ta en prat med ham om det?

Clue1365380406

Jeg har samme situasjon her hjemme, med stefar til min datter.Vi er alle enige om fordeling av arbeidsoppgaver her hjemme, og han er omsorgsfull og grei mot henne.

Men jeg har også hørt om tilfeller der stefar/stemor aldri greier å akseptere barna fullt ut, og at det gir seg utslag i irritasjoner over andre ting.

Hvordan føler 16-åringen dette, da. Og hva slags forhold har de ellers, når en ser bort fra dette med husarbeid?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun må merke hva slags holdning han har til henne, ettersom han også reagerer når du gjør noe som er hyggelig for henne.

Det har jeg gjort, og han sier at han er glad i henne. De har en grei tone seg mellom også.

Det er helst når jeg er tilstede irritasjonene oppstår føler jeg.

Hvordan føler 16-åringen dette, da. Og hva slags forhold har de ellers, når en ser bort fra dette med husarbeid?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun må merke hva slags holdning han har til henne, ettersom han også reagerer når du gjør noe som er hyggelig for henne.

Hun synes nok han er litt "prippen" og masete enkelte ganger ja.

Men, hun er veldig glad i ham.

Annonse

Clue1365380406

Hun synes nok han er litt "prippen" og masete enkelte ganger ja.

Men, hun er veldig glad i ham.

Du får ta en prat med ham, og kanskje også vise noen av innleggene her, eller si at andre mener dette er nok for en 16-åring.

Kanskje han tar det til etterretning :)

Jeg synes definitivt hun gjør nok. Er faktisk litt overrasket over at en 16åring vasker klærne sine selv jeg..

Det har min snart 16-åring gjort ihvertfall 2 år. Men det er helt frivillig da. Hun liker ikke å blande sine klær med våres og vil ha full kontroll selv.

Hvilke andre oppgaver gjør hun? (frivillig)

Blir nysgjerrig her:)

Hun lager ikke middag, men hun er flink til å rydde innimellom. Også helt frivillig uten at vi ber henne om det. men dette er i perioder altså.

Dessuten er hun veldig ryddig og ordnetlig av seg og rommet hennes er alltid ryddig. Som den eneste i familien, rer hun senga si hver dag før hun drar på skolen.

Dssuten er hun flink med lillesøster.

Hun er også mye sammen venner .Hun har en stor venneflokk. Hun har fritidinteresser. Dans/sang/ teater som tar 2 kvelder i uka. Piano en gang i uka. Hun øver på piano hver kveld (nesten). Som du skjønner vil jeg ikke kreve mer av henne utover det.

Hun tar også skolen svært alvorlig.

Hun skal ha et ungdomsliv og hun har nesten lengre dager enn meg.

Jeg skryter veldig av henne nå, men saken er den at jeg synes hun fortjener det:)

Ellers høres det da ut for meg at din 16-åring gjør nok hun også.

Hun lager ikke middag, men hun er flink til å rydde innimellom. Også helt frivillig uten at vi ber henne om det. men dette er i perioder altså.

Dessuten er hun veldig ryddig og ordnetlig av seg og rommet hennes er alltid ryddig. Som den eneste i familien, rer hun senga si hver dag før hun drar på skolen.

Dssuten er hun flink med lillesøster.

Hun er også mye sammen venner .Hun har en stor venneflokk. Hun har fritidinteresser. Dans/sang/ teater som tar 2 kvelder i uka. Piano en gang i uka. Hun øver på piano hver kveld (nesten). Som du skjønner vil jeg ikke kreve mer av henne utover det.

Hun tar også skolen svært alvorlig.

Hun skal ha et ungdomsliv og hun har nesten lengre dager enn meg.

Jeg skryter veldig av henne nå, men saken er den at jeg synes hun fortjener det:)

Ellers høres det da ut for meg at din 16-åring gjør nok hun også.

Synes det høres ut som datteren din deltar omtrent likt som min jeg. Enig med deg, de skal jo ha både fritid og tid til skolearbeid, venner og fritidsinteresser.

Min samboer gjorde mye mer hjemme da han var i den alderen, men så hadde han nok heller ikke så mange ting han deltok i og var med på heller.

Jeg synes det er litt trist jeg, og ønsker ikke å nekte min datter å være med på sunne aktiviteter fordi hun har plikter som kommer først. Hun stiller jo rimelig greit opp.

Skjønner faktisk ikke at han gidder å bruke så mye tid på å irritere seg over dette.

Det virker som han tror at hun fyller opp uka med aktiviteter for å slippe å delta hjemme.

Det viktigste fokuset her bør vel være at VI har fordelt oppgavene hjemme rimelig greit mellom oss.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...