Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 37 år, med barn i alderen 2 til 15 år. Har alltid vært frisk og opplagt, og så og si aldri vært hos legen. Dvs jeg har vært plaget med tomme jernlagre, i allefall under graviditetene. Dette har jeg spist jern for å bedre, og da har det blitt lettere.

Men nå er jeg i dårlig forfatning! For det første har mensen uteblitt. Hadde den i sept og nov, og har vært uten siden. Er ikke gravid. Jeg blir plutselig overopphetet liksom... Er livredd for at jeg som er så ung skal være i overg.alderen allerede!:( (Har jo nettopp gjennomgått et svangerskap, dvs litt over to år siden) Videre har jeg en stund nå følt ubehag på venstre side ved halsen. Ved nærmere undersøkelse har jeg nå kjent en (bevegelig) kul der.. Jeg er livredd for kreft selvfølgelig! -Hodepine har jeg plagdes med i mange år, og spiser en del medisin for dette. Det er muligens migrene, vi er ikke helt sikre. Hva kommer legen til å gjøre når jeg kommer til han med alt dette tror du? Kan det være at alle disse tingene har en sammenheng kanskje? Kan det være kyssesyken f.eks??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/260859-f%C3%B8ler-meg-elendig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt legen din du. Kanskje det er er stoffskiftet du sliter med (det første som slo meg da du snakket om kulen på halsen)

Hei, og takk for svar:)

Har en datter på 15 som har for høyt stoffskifte, men hun fikk da ikke kuler på siden på halsen??! Eneste legen så etter var om hun var opphovnet foran på halsen...-Jeg har kjent en kul på venstre side...

Kan det også tyde på stoffskifte?????

Gjest ring legen du

Hei, og takk for svar:)

Har en datter på 15 som har for høyt stoffskifte, men hun fikk da ikke kuler på siden på halsen??! Eneste legen så etter var om hun var opphovnet foran på halsen...-Jeg har kjent en kul på venstre side...

Kan det også tyde på stoffskifte?????

Min mor gikk lenge med stoffskifte-problemer før de fant ut hva det var for noe.

På henne vokste skjoldbrukskjertelen slik at den så ut som en stor lang pølse liksom, den lå rundt hele halsen hennes, hun fikk ikke på seg halskjeder tilslutt. Hun slet samtidig veldig med angst.

Så hun var av de mange som måtte operere for å bli bedre. Dette er en helt vanlig operasjon, da det er mange som får dette.

Fant denne linken her :)

http://www.stoffskifte.org/thyro/stoffsk.htm

Jeg har også kul på halsen og har hatt høyt stoffskifte og plagene kan komme av det. Fikk det rett etter siste svangerskap og følte meg helt forferdelig. Fikk så behandling med radioakivt jod og var fin noen år men nå har jeg fått lavt stoffskifte og spiser Levaxin.

Annonse

Jeg har også kul på halsen og har hatt høyt stoffskifte og plagene kan komme av det. Fikk det rett etter siste svangerskap og følte meg helt forferdelig. Fikk så behandling med radioakivt jod og var fin noen år men nå har jeg fått lavt stoffskifte og spiser Levaxin.

Takk for svar:)

Mener du kul foran på halsen da? Min datter som har for høyt stoffskifte ble undersøkt for det..

-Men når du først nevnte det; Kan du fortelle om din opplevelse med radioaktiv jod?

Legen har nemlig snakket om det for vår datter, hun må muligens gjennom det. Har lest at hun da må isoleres osv...

Min mor gikk lenge med stoffskifte-problemer før de fant ut hva det var for noe.

På henne vokste skjoldbrukskjertelen slik at den så ut som en stor lang pølse liksom, den lå rundt hele halsen hennes, hun fikk ikke på seg halskjeder tilslutt. Hun slet samtidig veldig med angst.

Så hun var av de mange som måtte operere for å bli bedre. Dette er en helt vanlig operasjon, da det er mange som får dette.

Fant denne linken her :)

http://www.stoffskifte.org/thyro/stoffsk.htm

Har fulgt linken din, og masse stemmer faktisk!! Alle symptomene så og si... -Men hva med min uteblitte mens da?? Du er ingen lege, og kan selvsagt ikke svare på det, men tankene mine kretser rundt. Man blir jo sjelven av mindre:-/

Gjest ring legen du

Har fulgt linken din, og masse stemmer faktisk!! Alle symptomene så og si... -Men hva med min uteblitte mens da?? Du er ingen lege, og kan selvsagt ikke svare på det, men tankene mine kretser rundt. Man blir jo sjelven av mindre:-/

Kanskje du er gravid igjen i tillegg :)

Nei huff en skal ikke spøke med sånt. Jeg aner ikke om hvorfor du har mistet den, men kanskje legen din har et svar, for du bør kontakte h*n.

Stoffskifteproblemer er arvelig .... siden din datter har det mener jeg, kan det hende hun har "fått det fra deg".

Kanskje du er gravid igjen i tillegg :)

Nei huff en skal ikke spøke med sånt. Jeg aner ikke om hvorfor du har mistet den, men kanskje legen din har et svar, for du bør kontakte h*n.

Stoffskifteproblemer er arvelig .... siden din datter har det mener jeg, kan det hende hun har "fått det fra deg".

Er IKKE gravid!!

Leste faktisk et sted her på dr.online akkurat nå, at for lavt stoffskifte KAN forstyrre blødningene!! (Hurra?!)

Takk for svar:)

Mener du kul foran på halsen da? Min datter som har for høyt stoffskifte ble undersøkt for det..

-Men når du først nevnte det; Kan du fortelle om din opplevelse med radioaktiv jod?

Legen har nemlig snakket om det for vår datter, hun må muligens gjennom det. Har lest at hun da må isoleres osv...

Jeg måtte i hvert fall være klar over at jeg ikke burde få barn etterpå pga misdannelse. Men jeg hadde altså akkurat fått minstemann og var mer enn gammel nok og skulle ikke ha flere uansett.

Jeg måtte huske å dra i snora to ganger de første dagene for urinen min var radioaktiv og minstemann fikk heller ikke være hjemme i to dager fordi jeg var radiaktiv.

Men det er det beste jeg har gjort, slapp operasjon og hadde ingen ubehageligheter ved det og hadde normalt stoffskifte i 6 år etterpå før det begynte å synke.

høyt stoffskiftet innvirker på mensen også.

Jeg måtte i hvert fall være klar over at jeg ikke burde få barn etterpå pga misdannelse. Men jeg hadde altså akkurat fått minstemann og var mer enn gammel nok og skulle ikke ha flere uansett.

Jeg måtte huske å dra i snora to ganger de første dagene for urinen min var radioaktiv og minstemann fikk heller ikke være hjemme i to dager fordi jeg var radiaktiv.

Men det er det beste jeg har gjort, slapp operasjon og hadde ingen ubehageligheter ved det og hadde normalt stoffskifte i 6 år etterpå før det begynte å synke.

Takk for interessant svar!

Legen snakket om radiokativ jod i forb med datteren vår. Han mente dette burde skje om et par år..... Men da er hun 17, og da vil hun jo aldri kunne sette barn til verden. Må nok snakke med han om dette ved neste time!

Annonse

Takk for interessant svar!

Legen snakket om radiokativ jod i forb med datteren vår. Han mente dette burde skje om et par år..... Men da er hun 17, og da vil hun jo aldri kunne sette barn til verden. Må nok snakke med han om dette ved neste time!

Har du prøvd å google? Det kan ha forandret seg, det er vel 7 år siden jeg gjorde det og jeg trodde ikke de gjorde det på så unge folk.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes du skal kontakte fastlegen din for en allmenn sjekk. Denne vil trolig ta en blodprøve. Sjekk av jernlagre, stoffskifte og infeksjonsprøver inkl. blodceller er aktuelle. Dersom det skal påvises en eventuell tidlig overgangs-alder, bør blodprøven taes mellom forventet eggløsning og menstruasjon; helst på dag 18-20 i syklus. For ditt vedkommende kan den taes når som helst. Sannsynligvis er det en lymfekjertel du kjenner på halsen. Det er normalt å kunne kjenne disse. Etter infeksjoner i nær-området kan de hovne opp og bliømme; og dette kan vare mange uker etter infeksjonen er ferdig. Noen ganger forblir de lett forstørrede uten at dette er tegn på noe galt. Legen vil kunne utelukke kyssesyken med en blodprøve; veldig skapphet er ofte et symptom ved denne sykdommen. Som sagt bør stoffskiftet sjekkes; høyt stoffskifte kan skyldes betennelse i skjoldbrusk-kjertelen foran på halsen; hetetokter og hjertebank kan være symptomer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...