thorrogan Skrevet 6. januar 2007 Del Skrevet 6. januar 2007 Hei, For et år siden opplevde jeg å ha tunge hjerteslag som holdt meg våken om natten og som vedvarte med avtagende styrke over noen døgn. Siden har det kommet og gått, flere ganger har jeg vært plaget i måneder i sammenheng. Da er det i kortere perioder tunge herteslag - og i lengre perioder mellomtunge slag kombinert med en underlig sitring/dirring i hjerteregionen press i brystet. Ved fysisk trening og av og til ved stress forværres situasjonen. Da mister jeg all kraft i kroppen og kjenner meg utslitt. Kjenner også press i tinningene når det holder på. Det kjennes ut som pulsen er svært høy, men måling viser at den bare øker svakt. Har tatt EKG (uten belastning) to ganger uten å finne noe. Er 57 år, slank, alltid vært i god form. Hva bør jeg gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260931-ekstrasystoli/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Svar til Thorrogan. Vanligvis er slike fenomèn uskyldige ekstraslag (ekstrasystoli). Noen av oss kan ha mange hundre slike uten at de er tegn på hjertesykdom. Imidlertid forsvinner slike uskyldige ekstraslag når man øker fysisk belastning, og i så måte er det litt på siden av det vanlige at du registrerer en økning av fenomènet når du trener. Det er all grunn til at du tar dette opp med din fastlege og ber om at du får utført et arbeids-EKG (arbeidsbelastning med løpende registrering av EKG og blodtrykk). Hvis dette er normalt kan det være av interesse å få kvantitert (sett på mengden av ekstraslag) i løpet av et representativt døgn.(EKG i hvile vil være ganske verdiløst i denne sammenhengen). I samme omgang bør det gjøres en vanlig klinisk undersøkelse og en laboratoriesatus, bl.a. med alle fettstoffene i blodet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/260931-ekstrasystoli/#findComment-2085950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.