Gå til innhold

Smerter i skjelettet

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en mann på snart 29 år som har vært plaget med smerter i skjelettet de siste 8 årene. Det begynte med smerter i venstre ribbein, og de har jeg ennå. Det siste året har smertene spredd seg oppover til brystet og til ribbeina på høyre side. Av og til gjør det vondt av seg selv, men det gjør alltid vondt når jeg trykker lett på ribbeina, noen punkter er verre enn andre, mest vondt gjør det nå på brystbeinet, 6-7 cm under der halsen stopper. Jeg har vært hos flere allmennleger med dette problemet, de fleste har ikke kunnet gi noe svar, mens en mente det var betennelse på hinnen rundt skjelettet. Har du noe formening om hva det kan være, behandlingsform, eller kan foreslå hvem jeg kan oppsøke for å finne ut en behandlingsform for problemet mitt, blir jeg svært glad!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261026-smerter-i-skjelettet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Dette kan høres ut som en betennelse i brusken mellom ribber og brystben, såkalt Tietzes syndrom. Sykdommen er ufarlig, og vil før eller senere forsvinne av seg selv; men det kan ta fra måneder til år. Intensiteten i smertene kan variere fra lett, kronisk verkende, til akutte anfall med rødhet, ømhet og betydelige smerter ved bevegelse av brystkassen. Betennelsen synes ikke på røntgen-bilder. De fleste har nytte av antiflogistika av typen acetylsalicylsyre og/eller Naproxen-liknende medisiner. Cortison-injeksjoner kan lindre betydelig, og dette bør eventuelt gjøres av en ortoped eller reumatolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261026-smerter-i-skjelettet/#findComment-2090305
Del på andre sider

Dette kan høres ut som en betennelse i brusken mellom ribber og brystben, såkalt Tietzes syndrom. Sykdommen er ufarlig, og vil før eller senere forsvinne av seg selv; men det kan ta fra måneder til år. Intensiteten i smertene kan variere fra lett, kronisk verkende, til akutte anfall med rødhet, ømhet og betydelige smerter ved bevegelse av brystkassen. Betennelsen synes ikke på røntgen-bilder. De fleste har nytte av antiflogistika av typen acetylsalicylsyre og/eller Naproxen-liknende medisiner. Cortison-injeksjoner kan lindre betydelig, og dette bør eventuelt gjøres av en ortoped eller reumatolog.

Det kjennes ut som det også har spredd seg til kraniet på venstre side. Er det mulig med Tietzes syndrom

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261026-smerter-i-skjelettet/#findComment-2090428
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...