Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lurte bare på om noen viste noe om jeg må til fast-legen min for å få p-piller? Jeg har flyttet til en ennen by pga skolegang. Kan jeg gå til en lege her i byn og få det? Har aldri gått på p-piller før, og er 22 år.. må jeg bestille time eller kan jeg bare stikke innom på legekontoret.

Litt pinlig å ha null peiling når en kommer til legen liksom.. Noen som kan hjelpe meg..??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest klem til deg

De fleste studiesteder har lege tilknyttet studentsamskipnaden, som man kan benytte når man har fastlegen sin på sitt permanente bosted.

Se på nettsidene til ditt studiested.

Du kan også gå inn på fastlegesidene på nettet og bytte fastlege til der du studerer, hvis du skal være der en stund. Så bytter du bare tilbake når du flytter hjem igjen.

Ja, du må bestille time hos legen, men du kan jo stikke innom for å bestille time, kanskje de har noe med en gang.

Du behøver ikke å ha peiling på p-pilletyper, det hjelper legen deg med å avgjøre hvilken du skal ha.

Hvis du er redd for vektøkning, nevner du det for legen.

P-piller er hovedsakelig to typer, de som har ulik hormondose i løpet av de 21 dagene, og de som har samme hormondose hver av de 21 dagene. De med ulik hormondose er mest mulig lik kroppens egen hormonsyklus, mens de som er like hver dag, er enklere å forskyve / hoppe over mensen med.

Du kan også (på mange av piletypene) velge mellom 21 og 28 piller pr brett, dvs om du vil ta "sukkerpiller" de syv pillefrie dagene, eller du husker 7 pillefrie dager selv.

Legen vil foreslå en gynekologisk undersøkelse, og ta blodtrykk, og høre om din families historie mht hjerte/karsykdommer osv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/#findComment-2086439
Del på andre sider

De fleste studiesteder har lege tilknyttet studentsamskipnaden, som man kan benytte når man har fastlegen sin på sitt permanente bosted.

Se på nettsidene til ditt studiested.

Du kan også gå inn på fastlegesidene på nettet og bytte fastlege til der du studerer, hvis du skal være der en stund. Så bytter du bare tilbake når du flytter hjem igjen.

Ja, du må bestille time hos legen, men du kan jo stikke innom for å bestille time, kanskje de har noe med en gang.

Du behøver ikke å ha peiling på p-pilletyper, det hjelper legen deg med å avgjøre hvilken du skal ha.

Hvis du er redd for vektøkning, nevner du det for legen.

P-piller er hovedsakelig to typer, de som har ulik hormondose i løpet av de 21 dagene, og de som har samme hormondose hver av de 21 dagene. De med ulik hormondose er mest mulig lik kroppens egen hormonsyklus, mens de som er like hver dag, er enklere å forskyve / hoppe over mensen med.

Du kan også (på mange av piletypene) velge mellom 21 og 28 piller pr brett, dvs om du vil ta "sukkerpiller" de syv pillefrie dagene, eller du husker 7 pillefrie dager selv.

Legen vil foreslå en gynekologisk undersøkelse, og ta blodtrykk, og høre om din families historie mht hjerte/karsykdommer osv.

Tusen takk for supert svar! :) men må man ta gu for å få p-piller, eller er det valgfritt? Er det dyrt? Hvor kan man ta det? Jeg ønsker i så fall helst at en kvinne skal ta denne undersøkelsen. Er det mulig å få det om man ønsker det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/#findComment-2087044
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Tusen takk for supert svar! :) men må man ta gu for å få p-piller, eller er det valgfritt? Er det dyrt? Hvor kan man ta det? Jeg ønsker i så fall helst at en kvinne skal ta denne undersøkelsen. Er det mulig å få det om man ønsker det?

Du bestemmer selv hvilken lege du velger som allmennlege / fastlege, da kan du selvsagt velge en kvinne. Eller du kan be legen om en henvisning til en gynekolog, og så bestiller du en time hos en kvinnlig gynekolog for undersøkelser.

Det er lurt å ta gu, for å sjekke om det har oppstått celleforandringer som kan være forstadiet til kreft. Pluss å sjekke at alt annet er ok.

Ingen kan tvinges til å ta undersøkelser man ikke vil (men legen kan heller ikke tvinges til å skrive ut medisiner til pasienter som ikke vil undersøkes) :-) Dere blir nok enige.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/#findComment-2087068
Del på andre sider

Gjest stinemor86

Henger meg på tråden her;) Er selv 20 år og vurderer å begynne med p-piller, men har ikke fast sex-partner. Burde jeg vente til jeg har fast partner? Tenker på om det ikke er helt sunt å tilføre kroppen ekstra hormoner når det ikke er helt nødvendig liksom..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/#findComment-2093120
Del på andre sider

Annonse

Gjest pilletrille

og.. hvordan hvet jeg hvilke merke jeg skal bruke?? har ingen peiling! redd for å leggge på meg da.. :( noen anbefallinger??

Du trenger ikke vite noe om merker eller typer før du drar til legen, han/hun kommer med det forslaget de mener er mest passende. Dersom du er misfornøyd med merke, er det fint mulig å prøve et annet til du finner et som passer deg. Det beste er bare å si til legen at du ikke har brukt p-piller før og er litt grønn på området!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261114-p-piller/#findComment-2099239
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...