Gå til innhold

navnebytte for hele familien

Anbefalte innlegg

Gjest navnebytte

Vet ikke helt hvor dette hører hjemme, forsøker på dette forumet:

Jeg trenger innspill:

Jeg skal gifte meg. I den forbindelse vurderer vi dette med navn.

Jeg har et -sen-navn, ikke av de aller vanligste (f.eks. Ludvigsen). Han har også et vanlig norsk navn, ikke -sen (f.eks. Grane).

Jeg har en sønn fra før som bor sammen med oss. Han heter f.eks. Ludvigsen Moe.

Det er ikke lett å få navnene til å "matche". Jeg ønsker å beholde mitt gamle -sen-navn både fordi min sønn bruker det og for at om jeg skifter til min kommende manns etternavn blir jeg hetende nøyaktig det samme som en nær slektning.

For guttens biologiske far er ikke rekkefølgen på etternavene noen stor sak.

Hva om vi to voksne skifter navn til Ludvigsen-Grane og gutten til Ludvigsen-Moe? På den måten får alle beholde sine navn samt at vi ser mer ut som en familie.

Noen som har synspunkter på det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261164-navnebytte-for-hele-familien/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde jeg ikke giddet å styre med de bindestrekene.

For meg er dere like mye en familie om sønnen din heter Ludvigsen Moe eller Ludvigsen-Moe. Jeg synes det "nye" opplegget med bindestrek (jeg vet at det nå er lovlig å gjøre det sånn) gjør navnene veldig lange, noe jeg ikke synes er spesielt praktisk.

Når det er sagt, så irriterer det ikke meg om andre folk vil ha navn jeg selv synes er lange og upraktiske. Hvis dere 3-4 er enige og synes det er greit, så kjør ivei.

Hos oss heter jeg "bare Ludvigsen" mens mann og barn heter "bare Grane". Men vi har ikke særkullsbarn og ingen har oss har veeeldig vanlige navn.

Jeg tror også vi betraktes som en familie, men det har hendt at noen har trodd vi var samboere, ikke gift. Men jeg driter i hva folk tror om min sivilstand.

For meg er dere like mye en familie om sønnen din heter Ludvigsen Moe eller Ludvigsen-Moe. Jeg synes det "nye" opplegget med bindestrek (jeg vet at det nå er lovlig å gjøre det sånn) gjør navnene veldig lange, noe jeg ikke synes er spesielt praktisk.

Når det er sagt, så irriterer det ikke meg om andre folk vil ha navn jeg selv synes er lange og upraktiske. Hvis dere 3-4 er enige og synes det er greit, så kjør ivei.

Hos oss heter jeg "bare Ludvigsen" mens mann og barn heter "bare Grane". Men vi har ikke særkullsbarn og ingen har oss har veeeldig vanlige navn.

Jeg tror også vi betraktes som en familie, men det har hendt at noen har trodd vi var samboere, ikke gift. Men jeg driter i hva folk tror om min sivilstand.

Den skriver jeg under på. Her heter barna og faren deres hans etternavn, som ikke er veldig vanlig etternavn. Jeg har mitt eget etternavn som er veldig spesielt. Om folk tror vi er gift eller ikke er ett fett for meg. Jeg hadde hans navn i en periode, men følte meg aldri helt hjemme i navnet derfor byttet jeg tilbake. Barna reagerer ikke på det, selvom de husker at jeg het det samme som dem før.

Mrs. Wallace

Hvis dere trenger et felles etternavn for familiefølelsens skyld, er vel ditt forslag det beste.

Selv heter jeg noe annet til etternavn enn mann og barn, og synes det fungerer helt greit. Føler meg ikke mindre som kone og mamma av den grunn. Har aldri vurdert at familiefølelsen sitter i etternavnet. :o)

Hvis dere trenger et felles etternavn for familiefølelsens skyld, er vel ditt forslag det beste.

Selv heter jeg noe annet til etternavn enn mann og barn, og synes det fungerer helt greit. Føler meg ikke mindre som kone og mamma av den grunn. Har aldri vurdert at familiefølelsen sitter i etternavnet. :o)

Jeg heter også noe annet enn min mann og de har begge navnene. Så jeg burde jo ikke, men det gjør jeg: Irriterer meg når jeg prøver å finne adresser/telefonnumre til de (nesten alltid skilte) foreldrene til mine barns nye venner ;-)

Annonse

Gjest Persille

Det med bindestrek er ikke valgfritt. Man kan bare ha ETT etternavn, og det innebærer at om man vil bruke begge foreldrenes etternavn, så MÅ man ha bindestrek.

Ellers blir det ett mellomnav og ett etternavn.

Så stakkars lille Billa har verdens tyngste etternavn :)

Jeg hadde ikke giddet bytte navn i det hele tatt. Skiftet navn da jeg giftet meg, hadde også den tanken om at hele familien skulle hete det samme og alt det der.

Men jeg var lynsnar til å skfite tilbake til mitt eget pikenavn da separasjonen var et faktum! Og aldri om jeg kommer til å skifte navn igjen, Lillemus Lillemusen er og blir meg. :o)

Det med bindestrek er ikke valgfritt. Man kan bare ha ETT etternavn, og det innebærer at om man vil bruke begge foreldrenes etternavn, så MÅ man ha bindestrek.

Ellers blir det ett mellomnav og ett etternavn.

Så stakkars lille Billa har verdens tyngste etternavn :)

Jeg vet hva som er forskjellen på med og uten bindestrek.

Men tidligere var det ikke uten videre adgang til å sette inn bindestrek, nettopp fordi man da lager et "nytt" etternavn. Det har vært lovlig de siste årene.

Gjest Persille

Jeg vet hva som er forskjellen på med og uten bindestrek.

Men tidligere var det ikke uten videre adgang til å sette inn bindestrek, nettopp fordi man da lager et "nytt" etternavn. Det har vært lovlig de siste årene.

Ja, men poenget mitt er ikke bare at det er lovlig, men det er påbudt dersom man skal ha to etternavn (hvilket man kunne ha uten bindestrek tidligere).

Ja, men poenget mitt er ikke bare at det er lovlig, men det er påbudt dersom man skal ha to etternavn (hvilket man kunne ha uten bindestrek tidligere).

Dobbelt ("to") etternavn må ha bindestrek, ellers blir det ene mellomnavn.

Det er ikke endret, slik var det før også. Men tidligere var bindestreksløsningen omtrent ikke mulig, så nesten alle fikk "det første etternavnet" (som altså ikke var noe etternavn) som mellomnavn.

Dobbelt ("to") etternavn må ha bindestrek, ellers blir det ene mellomnavn.

Det er ikke endret, slik var det før også. Men tidligere var bindestreksløsningen omtrent ikke mulig, så nesten alle fikk "det første etternavnet" (som altså ikke var noe etternavn) som mellomnavn.

Nemlig. Juni Anker Hansen ville blitt alfabetisert som Hansen, Juni Anker. Juni Anker-Hansen ville blitt alfabetisert som Anker-Hansen, Juni.

Nemlig. Juni Anker Hansen ville blitt alfabetisert som Hansen, Juni Anker. Juni Anker-Hansen ville blitt alfabetisert som Anker-Hansen, Juni.

Akkurat.

Jeg overveide faktisk å ta det med (alfabet)sorteringen, inn i svaret mitt. Men siden jeg egentlig tror Persille og jeg er enige, droppet jeg det.

Godt eksempel, selv om jeg ikke kjenner den gjengen der!

Annonse

Akkurat.

Jeg overveide faktisk å ta det med (alfabet)sorteringen, inn i svaret mitt. Men siden jeg egentlig tror Persille og jeg er enige, droppet jeg det.

Godt eksempel, selv om jeg ikke kjenner den gjengen der!

Du kjenner gjengen tydeligvis godt nok til å vite at det er en gjeng hvor den ene heter det... :-)

• 2 uker senere...

Kan dere ikke alle ta Ludvigsen som felles etternavn, og så Moe eller Grane som mellomnavn (det som er riktig for hver og en av dere).

Fx at du og din mann heter Grane Ludvigsen, mens sønnen din heter Moe Ludvigsen.

Det kan jeg tenke meg at Pappa Moe hadde blånektet på ! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...