Gå til innhold

Alternativ smertelindring også på vanlig avd?

Anbefalte innlegg

Gjest Har lyst på barn

Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg ikke får føde på de "mor og barn"-vennlige avdelingene som ABC ved Ullevål. Likevel ønsker jeg en så naturlig fødsel som mulig og ser gjerne for meg akupunktur som smertelindring. Blir dette også tilbudt ved vanlige avdelinger eller må jeg fordi jeg har en sykdom enten føde uten noe som helst eller med medikamenter? Også lurer jeg på en man automatisk blir mer overvåket på en slik avdeling, har flere personer til stede ved fødsel, eller om det er noe de ser an etter hvordan svangerskapet har vært og hvordan fødselen forløper? Jeg vil som sagt ha en så rolig, naturlig og normal fødsel som mulig og er litt engstelig for at det pga denne sykdommer skal bli veldig mye styr og at jeg ikke skal få noe valg i forhold til hva som skjer.

Fortsetter under...

De fleste sykehus i Norge har jo såkalt "vanlige" fødeavdelinger som tar imot alle gravide, uavhengig av risikosvangerskap eller ikke.

Jeg har født to ganger på en vanlig fødeavdeling og har følt at jeg har fått avgjøre selv hvor mye smertelindring jeg evt. skulle ha. Under min siste fødsel fikk jeg akupunktur. Jeg fikk da vite at de fleste (alle?) fødeavdelingene i Norge har jordmødre som kan sette akupunktur. Det kommer nok mer an på om akkurat den jordmoren du får kan dette...

Jeg vil anbefale deg å skrive et brev til fødeavdelingen der du skriver opp dine ønsker. Da er det mulig de forsøker å gjøre sitt for at du skal få det som du ønsker det.

Forøvrig er jeg usikker på om akupunkturen hjalp mot smertene (vanskelig å vite). Jeg vet derimot at akupunktur hadde en helt utrolig virkning på meg ved etterriene etter de to siste fødslene. Har ikke opplevd makan til kjapp smertelindring! Jeg hadde så vondt at jeg holdt på å besvime når etterriene kom. Få minutter etter at nålene var satt, kjente jeg omtrent ingenting og virkningen varte et par-tre timer før jeg måtte få nåler igjen.

Hei!

Jeg sliter også med en kronisk sykdom, men skal føde på vanlig måte.

Men legen min har foreslått at jeg skal komme på sykehus for en såkalt fødselsforberedende samtale noen uker før fødselen, hvor jeg får snakke med en lege om hvilke ønsker og spesielle behov jeg har.

Dette er nok ikke standard prosedyre for alle, men nyttig for noen.

For meg er det til stor hjelp at jeg får avklart ting som er viktige for meg før fødselen, bedre enn å skrive et notat!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...