Gjest hypokonder oslo Skrevet 9. januar 2007 Del Skrevet 9. januar 2007 Har hatt noen symptoner som jeg har vært redd kan være svulst, og var i dag hos legen som lagde en henvisning til Caprio. Legens vurdering er at dette ikke er noe å være redd for, men for å berolige meg så ga han meg henvisningen med beskjed om å bestille en ny time hos han to uker etter at CT er utført. Først og fremst så vet jeg svært lite om hva CT er, videre lurer jeg på om det virkelig tar to uker før resultatet fra en slik undersøkelse foreligger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei! Det tar ikkje to uker å tolke CT-bilder. Hvis du er rimelig ung og i tillegg hypokonder bør du unngå CT. CT er ein kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle. Hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover. Hjernesvulster er ganske så sjeldne og oftast lite å gjere med uansett, så det beste er om du kan stole på legen din, og altså tru at det ikkje er hjernesvulst du har. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bare tull !! Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Hei! Det tar ikkje to uker å tolke CT-bilder. Hvis du er rimelig ung og i tillegg hypokonder bør du unngå CT. CT er ein kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle. Hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover. Hjernesvulster er ganske så sjeldne og oftast lite å gjere med uansett, så det beste er om du kan stole på legen din, og altså tru at det ikkje er hjernesvulst du har. Lykke til FOR NOE TULL!! "CT er en kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle" Hvor i all verden tar du dette fra? CT er en form for røntgen som tar snittbilder gjennom kroppen. Den har noe høyere stråledose enn "vanlig" røntgen, ja, men det du skriver her er bare tull. Og når du attpåtil skriver "hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover", ja så er det faktisk du "grå mus" som er årsaken til det med dette fjaset du skriver. At det kan ta 2 uker før legen har svaret er helt normalt. Det kommer helt an på hvor mange undersøkelser som gjøres, bildene skal beskrives og svar sendes til lege. Det tar tid. Det kan gå hurtigere og det kan ta lengre tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hidi, the scorpion Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 FOR NOE TULL!! "CT er en kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle" Hvor i all verden tar du dette fra? CT er en form for røntgen som tar snittbilder gjennom kroppen. Den har noe høyere stråledose enn "vanlig" røntgen, ja, men det du skriver her er bare tull. Og når du attpåtil skriver "hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover", ja så er det faktisk du "grå mus" som er årsaken til det med dette fjaset du skriver. At det kan ta 2 uker før legen har svaret er helt normalt. Det kommer helt an på hvor mange undersøkelser som gjøres, bildene skal beskrives og svar sendes til lege. Det tar tid. Det kan gå hurtigere og det kan ta lengre tid. Helt enig med deg! Hypokonderi skal også behandles. men sannsynligheten for at de finner noe galt, er fryktlig liten.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095470 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 FOR NOE TULL!! "CT er en kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle" Hvor i all verden tar du dette fra? CT er en form for røntgen som tar snittbilder gjennom kroppen. Den har noe høyere stråledose enn "vanlig" røntgen, ja, men det du skriver her er bare tull. Og når du attpåtil skriver "hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover", ja så er det faktisk du "grå mus" som er årsaken til det med dette fjaset du skriver. At det kan ta 2 uker før legen har svaret er helt normalt. Det kommer helt an på hvor mange undersøkelser som gjøres, bildene skal beskrives og svar sendes til lege. Det tar tid. Det kan gå hurtigere og det kan ta lengre tid. Nå har det seg slik at jeg er turnuslege... CT ER en veldig sterk form for røntgen, ca 100 ganger sterkere. CT er et fantastisk apparat som gjør uendelig mye nytte. Men det er viktig å vite om dens skadevirkninger også. Hvis denne personen er hypokonder, som han selv sier, synes jeg det er riktig å informere om CT sin skadelige effekt FØR han tar undersøkelsen. Så han ikke oppdager om noen uker hva det betyr, og blir bekymret i mange år framover. Mange hypokondere tenker slik. Og det tar ikke mer enn noen minutter å tolke CT.. Når det gjelder hjernesvulster er det MR som er best. (Det gir det beste bildene av svulster i hjernen) Så hvis dette er en rimelig ung person og i tillegg er hypokonder, og ikke har klare symptomer så vil jeg råde han til å få gjennomført en MR undersøkelse i stedet. Så sant det er mulig. Men jeg understreker at dette er diskusjonsforum, og dette bare er min mening. Han ba om råd, og jeg forteller hva jeg mener. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 FOR NOE TULL!! "CT er en kjempesterk form for Røntgen som berre skal benyttast i alvorlige tilfelle" Hvor i all verden tar du dette fra? CT er en form for røntgen som tar snittbilder gjennom kroppen. Den har noe høyere stråledose enn "vanlig" røntgen, ja, men det du skriver her er bare tull. Og når du attpåtil skriver "hvis du er hypokonder kjem du til å bekymre deg for dette i mange år framover", ja så er det faktisk du "grå mus" som er årsaken til det med dette fjaset du skriver. At det kan ta 2 uker før legen har svaret er helt normalt. Det kommer helt an på hvor mange undersøkelser som gjøres, bildene skal beskrives og svar sendes til lege. Det tar tid. Det kan gå hurtigere og det kan ta lengre tid. Hypokonderi skal aldri behandles med CT... Og hvis du er så uenig med alt jeg sier, så må du nesten ta et oppgjør med utdanningen av norske leger..Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095720 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til grå mus Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Nå har det seg slik at jeg er turnuslege... CT ER en veldig sterk form for røntgen, ca 100 ganger sterkere. CT er et fantastisk apparat som gjør uendelig mye nytte. Men det er viktig å vite om dens skadevirkninger også. Hvis denne personen er hypokonder, som han selv sier, synes jeg det er riktig å informere om CT sin skadelige effekt FØR han tar undersøkelsen. Så han ikke oppdager om noen uker hva det betyr, og blir bekymret i mange år framover. Mange hypokondere tenker slik. Og det tar ikke mer enn noen minutter å tolke CT.. Når det gjelder hjernesvulster er det MR som er best. (Det gir det beste bildene av svulster i hjernen) Så hvis dette er en rimelig ung person og i tillegg er hypokonder, og ikke har klare symptomer så vil jeg råde han til å få gjennomført en MR undersøkelse i stedet. Så sant det er mulig. Men jeg understreker at dette er diskusjonsforum, og dette bare er min mening. Han ba om råd, og jeg forteller hva jeg mener. Har ikke sagt at man behandler hypokonderi med CT. CT er for feks å utelukke svulsten vedkommende er redd for. Og hvorfor snakker du om hjernesvulster. Det har da ikke hypokonder nevnt noe om? Men, du er jo en turnuslege. Mange nyutdannede leger tror jo de kan alt innen alle felt. He, he... Tror du CT bilder blir beskrevet ila minutter? Da har de i så fall veldig lite å gjøre på den røntgenavdelingen, eller så er det snakk om ØH, og det er jo ikke tilfelle her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svupp Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Hypokonderi skal aldri behandles med CT... Og hvis du er så uenig med alt jeg sier, så må du nesten ta et oppgjør med utdanningen av norske leger..Lykke til Ehh... Her var det mye rart. Hvor har du utdannelsen din fra? Hypokondri skal vel nettopp behandles på denne måten? Jeg mener; poenget er vel å undersøke symptomene nøye, for deretter å berolige? Hvordan du kan sitte å si at symptomene ikke er noe, før de er undersøkt? Når du går høyt ut og proklamerer at du er turnuslege, og deretter skriver så mye piss som du gjør, mister du all troverdighet, og det skader også dine kolleger. Og ikke minst blir hypokonder fra Oslo forvirret ("skal jeg ikke gjøre som legen min har sagt"?) Dessuten har jeg til gode å se noen brenne opp av stråling i en CT-maskin. Nei, har du ikke noe fornuftig å komme med, er det bedre at du ikke sier noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2095823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nå ble jeg bekymret Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Nå har det seg slik at jeg er turnuslege... CT ER en veldig sterk form for røntgen, ca 100 ganger sterkere. CT er et fantastisk apparat som gjør uendelig mye nytte. Men det er viktig å vite om dens skadevirkninger også. Hvis denne personen er hypokonder, som han selv sier, synes jeg det er riktig å informere om CT sin skadelige effekt FØR han tar undersøkelsen. Så han ikke oppdager om noen uker hva det betyr, og blir bekymret i mange år framover. Mange hypokondere tenker slik. Og det tar ikke mer enn noen minutter å tolke CT.. Når det gjelder hjernesvulster er det MR som er best. (Det gir det beste bildene av svulster i hjernen) Så hvis dette er en rimelig ung person og i tillegg er hypokonder, og ikke har klare symptomer så vil jeg råde han til å få gjennomført en MR undersøkelse i stedet. Så sant det er mulig. Men jeg understreker at dette er diskusjonsforum, og dette bare er min mening. Han ba om råd, og jeg forteller hva jeg mener. Jeg har tatt ct av ryggen 2 ganger pga prolaps. Når du skriver at ct er 100 ganger sterkere enn vanlig røntgen, hva mener du da? Er det stråledosen jeg har fått som er 100 ganger større eller er det styrken (spenningen) på røntgenstrålingen som er 100 ganger større? Nå ble jeg veldig bekymret, for jeg har hørt at faren for kreft øker jo større stråledose man får. Er det stor sjanse for at jeg kan få kreft pga de ct'ene jeg har tatt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2096830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svupp Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg har tatt ct av ryggen 2 ganger pga prolaps. Når du skriver at ct er 100 ganger sterkere enn vanlig røntgen, hva mener du da? Er det stråledosen jeg har fått som er 100 ganger større eller er det styrken (spenningen) på røntgenstrålingen som er 100 ganger større? Nå ble jeg veldig bekymret, for jeg har hørt at faren for kreft øker jo større stråledose man får. Er det stor sjanse for at jeg kan få kreft pga de ct'ene jeg har tatt? Her ser du resultatet av at grå mus slenger ut påstander, og prøver å begrunne dem med at han/hun er "turnuslege". Nei. Det er ikke farlig å ta CT 2 ganger.Bare slapp av. Stråledosen er en god del høyere enn vanlig røntgen, men vi snakker om lave verdier uansett. Man får en god dose stråling ved å fly over atlanteren også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261396-ct-og-fremdrift/#findComment-2097382 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.