champagne86 Skrevet 10. januar 2007 Del Skrevet 10. januar 2007 Hei! Jeg er en jente på 20 år. Jeg har hatt diffuse magesmerter i litt over 1 mnd. Fikk de når jeg holdt på med eksamen, så jeg trodde først det var psykisk, hadde et oppholdt i julen, men så kom de tilbake for vel en uke siden. Dette er smerter som nesten ikke kan forklares, nesten som små stikk i mellomste og nederste mageregion, før jul var det mest på venstre side. Det er ikke akkurat smerter, for det er ikke vondt, jeg vil heller si jeg opplever det som lettere ubehag. Har tenkt å gått til lege, men da forsvinner plutselig smertene, og jeg glemmer det. Smertene kan holde på mange ganger om dagen, eller få ganger, dette varierer veldig Er livredd kreft, det er alltid det første som slår meg når alt ikke er som det skal, men har ikke opplevd noe blod i avføringen eller lignende. Er litt redd leger, og at de vil gi meg en beskjed jeg helst ikke vil ha. Er en type som alltid tenker at det verste har skjedd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261565-diffuse-magesmerter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 For det første, du er berre 20 år og sannsynligheten for at du har kreft i magen er omtrent så stor som at taket i huset skal falle ned på deg i natt. Når ei ung kvinne får vondt i magen på ditt vis tenker man først og fremst på salpingitt, altså betennelse i indre kjønnsorganer pga seksuelt overførbare sykdommer som Clamydia. Du veit sjølv best om dette er aktulet for deg. Vidare kan det vere matvareallergi, inflamatorisk tarmsjukdom, cøliaki eller berre irritabel tarm. Dette høres ikkje ut som noko farleg, men du får ikkje vite kva det er før du går til legen. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261565-diffuse-magesmerter/#findComment-2095408 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest til grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 For det første, du er berre 20 år og sannsynligheten for at du har kreft i magen er omtrent så stor som at taket i huset skal falle ned på deg i natt. Når ei ung kvinne får vondt i magen på ditt vis tenker man først og fremst på salpingitt, altså betennelse i indre kjønnsorganer pga seksuelt overførbare sykdommer som Clamydia. Du veit sjølv best om dette er aktulet for deg. Vidare kan det vere matvareallergi, inflamatorisk tarmsjukdom, cøliaki eller berre irritabel tarm. Dette høres ikkje ut som noko farleg, men du får ikkje vite kva det er før du går til legen. Lykke til Jeg må virkelig si at du imponerer meg med tullpreiket ditt! Du svarer både den ene og den andre med bare tull. Og attpåtil later som du har peiling. Jeg blir bare stum. Tror du virkelig det første man mistenker hos en 20-årig kvinne med magesmerter er salpingitt? Og tror du virkelig ikke at 20-åringer får kreft? Må bare si at du er helt på jordet og burde holde deg for god til å lire ut av deg alt dette tullet. Har lest 3 svar fra deg i kveld, og jeg blir bare helt oppgitt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261565-diffuse-magesmerter/#findComment-2095540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
grå mus Skrevet 13. januar 2007 Del Skrevet 13. januar 2007 Jeg må virkelig si at du imponerer meg med tullpreiket ditt! Du svarer både den ene og den andre med bare tull. Og attpåtil later som du har peiling. Jeg blir bare stum. Tror du virkelig det første man mistenker hos en 20-årig kvinne med magesmerter er salpingitt? Og tror du virkelig ikke at 20-åringer får kreft? Må bare si at du er helt på jordet og burde holde deg for god til å lire ut av deg alt dette tullet. Har lest 3 svar fra deg i kveld, og jeg blir bare helt oppgitt. Jo, to-tre personer i 20-årene får MAGE-TARM krefti året. Det er dette den jenta er redd for. Magesmerter hos en 20åring er IKKE kreft til det motsatte er bevist. Tarmkreft hos så unge vil oftest debutere med trøtthet pga lav Hb. Jeg mener at en 20åring med vondt i magen absolutt ikke må bekymre seg for kreft. I det fleste tilfeller med ungdom og magesmerter finner man ingen ting. Stress osv er vanlig. Men det er noen få diagnoser som er viktig å utelukke raskt. Dette gjelder ekstrauterin graviditet, salpingitt og akutt appenicitt. (for kvinner) Hvis man ikke finner noe av dette og heller ikke noen av de andre sykdommene jeg nevnte i forrige innlegg, ville kanskje noen leger utrede henne nermere med tanke på kreft selv om alle blodprøver er normale. Jeg påstår ikke at 20åringer ikke får mage-tarmkreft, men i bunn og grunn dreier hele den prakiske medisin seg om sannsynligheter. Man begynner i den mest sannsynlige enden og tar gjenre med noen usannsynlige diagnoser som må avklares raskt. Så fortsetter man med alt det andre...Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261565-diffuse-magesmerter/#findComment-2095713 Del på andre sider Flere delingsvalg…
svupp Skrevet 14. januar 2007 Del Skrevet 14. januar 2007 Jo, to-tre personer i 20-årene får MAGE-TARM krefti året. Det er dette den jenta er redd for. Magesmerter hos en 20åring er IKKE kreft til det motsatte er bevist. Tarmkreft hos så unge vil oftest debutere med trøtthet pga lav Hb. Jeg mener at en 20åring med vondt i magen absolutt ikke må bekymre seg for kreft. I det fleste tilfeller med ungdom og magesmerter finner man ingen ting. Stress osv er vanlig. Men det er noen få diagnoser som er viktig å utelukke raskt. Dette gjelder ekstrauterin graviditet, salpingitt og akutt appenicitt. (for kvinner) Hvis man ikke finner noe av dette og heller ikke noen av de andre sykdommene jeg nevnte i forrige innlegg, ville kanskje noen leger utrede henne nermere med tanke på kreft selv om alle blodprøver er normale. Jeg påstår ikke at 20åringer ikke får mage-tarmkreft, men i bunn og grunn dreier hele den prakiske medisin seg om sannsynligheter. Man begynner i den mest sannsynlige enden og tar gjenre med noen usannsynlige diagnoser som må avklares raskt. Så fortsetter man med alt det andre...Lykke til! Ja, det er jo bare mage og tarmer inne i buken til en 20-årig kvinne... Hørt om cervixcancer? Ovarialcancer? Blir omtrent som å si: "Du er kvinne, og derfor kan du ihvertfall ikke ha prostatakreft, så da er alt i orden med deg." Dette er sjeldne tilstander, men et besøk hos legen for en undersøkelse kan vel være greit? Å si at "alt er greit" på et nettforum er vel litt enkelt? Begynner sterkt å tvile på den såkalte "turnuslege"-tittelen din. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/261565-diffuse-magesmerter/#findComment-2095833 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.