Gå til innhold

Anbefalte innlegg

HeiVi har til stadighet en diskusjon om vår datters øyefarge, nå vil jeg ha dette ut av verden en gang for alle.Jeg og min mann har begge brune øyne, mens vår datter har klare blå øyne. Flere har kommentert dette. De mener dette ikke er mulig.Jeg har ikke hatt noen annen mann, og våre to andre barn har begge brune øyer.Min far har blå øyer, min manns far vet vi ikke.Er dette genetisk mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261568-%C3%B8yefarge-p%C3%A5-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel... mine foreldre har bege brune øyne og svart hår. Jeg ble født helt lys og med blå øyne. Slik er jeg fortsatt. Så jo, det er mulig. Begge mine foreldre har også et blått gen, derfor har jeg klart å få blå. Men det var bare 25% sjangse for at jeg fikk det siden brun er dominant.

arsj1365381012

Vel... mine foreldre har bege brune øyne og svart hår. Jeg ble født helt lys og med blå øyne. Slik er jeg fortsatt. Så jo, det er mulig. Begge mine foreldre har også et blått gen, derfor har jeg klart å få blå. Men det var bare 25% sjangse for at jeg fikk det siden brun er dominant.

Hei!

Genene for øyefarge nedarves slik at man har to anlegg (et fra hver av foreldrene) der B representerer brune øyne og b er blå. B dominerer imidlertid over b. Dette gir følgende kombinasjonsmuligheter:

BB = brune øyne

Bb = brune øyne

bb = blå øyne

Dersom både du og mannen din er Bb, noe dere tydeligvis er, er det fullt mulig at datteren din har arvet b fra dere begge og således har blå øyne.

Det er mer vanlig at to brunøyde foreldre får blåøyd barn enn at to blåøyde får brunøyd barn. Begge deler er altså genetisk mulig. En venninne av meg har en blåøyd sønn. Foreldrene har brune øyne. Sønnen er ellers som snytt ut av nesa på faren.

Jeg og min mann har blåe øyne, Jeg har litt brunt rundt pupillen. Det ser nå ut som om vår yngste datter får grønn/brune øyne.

Annonse

I "gamle dager" lærte vi på skolen at det ikke var mulig. Men man har kommet fram til at det ER mulig, selv om genet for brune øyne i utgangspunktet er dominant. Så ingen grunn til noen som helst form for uro over barnets øyenfarge.

Gemini da... man har vel aldri lært at to brunøyde ikke kan få et blåøyd barn, det er omvendt som er klassisk skolelærdom, to blåøyde kan ikke få et brunøyd barn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...