Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på 2 mg Progynova og bruker det i 2-3 måneder før jeg tar et opphold for å få blødning. Skal egentlig ta Kliogest i de oppholdene, men opplever at jeg blir kald, trett og nedstemt i de to ukene på Kliogest + at det tar et par uker å hente seg inn igjen etterpå.

Er det noe annet jeg kan prøve, eller kan det fungere med f.eks bare en ukes opphold uten noe som helst i mellom periodene på Progynova? Kan nevne at sist jeg tok to uker på Kliogest så fikk jeg ingen blødning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261583-bruk-av-hormonpiller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For kvinner som har livmor i behold er det helt nødvendig å bruke hormonet gestagen i tillegg til østrogen for å unngå unormale blødninger, eller det som verre er: kreft i livmoren. Rutinen med å holde pause med østrogen holder ikke, det MÅ gestagen til. Du opplever å få en slags PMS med Kliogest, men det er ’prisen’ du må betale for å få det godt med østrogen.

Det er mulig at gestagenet i Kliogest ikke er ideelt for deg, så da kan du forsøke et annet regime. Bruk Progynova som før, men uten pause. Hver 2-3 måned tar du i tillegg Provera 5 mg i 14 dager.

En alternativ mulighet er å få lagt inn en hormonspiral, da kan du fortsette med Progynova uten å spise gestagen.

Det at du ikke fikk blødning etter Kliogest er tegn på at livmorslimhinnen ikke har vokst, altså et godt tegn, men du kan ikke være sikker på at det fortsetter.

Hvis du ikke under noen omstendigheter vil bruke gestagen, bør du alliere deg med en gynekolog som kan følge din livmor med ultralyd og ev ta regelmessige prøver av slimhinnen.

Men altså igjen en sterk advarsel mot å bruke rent østrogen, risiko for livmorkreft vil være øket i mange, mange år, også etter du slutter med østrogen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261583-bruk-av-hormonpiller/#findComment-2091400
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...