Gå til innhold

Hunden min går meg på nærvene...

Anbefalte innlegg

Gjest lei meg nå
Skrevet

Vet ikke hva jeg skal gjøre, jeg blir lei meg, for han er jo bare snill og grei, men såååå sinnsykt krevende!

Han er sååå stressa, klarer ikke ligge rolig ett sekund, han er etter meg overalt, løper opp og ned trapper etter meg og peser hele dagen! Og han tisser inne - på trass minst en gang i uka, hører ikke på oss, kan ikke gå i bånn, han løper rundt som en idiot når vi er på tur, hopper bortover som en kanin og drar i båndet, rart han ikke har whiplash!

Jeg går rundt med en innvndig irritasjonnhele tiden og det er ikke hyggelig for ham heller, han merker nok at jeg er sint og irritert...

Har gått på 3 dressurkurs med ham, men det har ikke hjulpet det spor!

Han er bare 2 år og jeg tenker med skrekk på å ha ham i 14 år til...

Hav skal jeg gjøre???

Skrevet

Har du prøvd å trene på andre måter med hunden?

Mange hunder trenger annen form for aktivisering enn bare å gå tur. Det er omtrent like anstrengende for en gjennomsnittlig hund å gå tur, som det er for deg å lese avisen.

Så spor/søks-trening (gjerne kalt bruks), eller agility (hinderbane for hund) er fine former for trening for hunder, der de både får brukt kroppen sin, men også hodet.

Hunder som får drive med aktivitet der de bruker hodet sitt, blir gjerne mer rolige og slitne, og får dermed mindre problematferd.

Det er også sosialt å drive slik trening, gjerne i regi av en lokal hundeklubb. Innimellom kan man også ta noen økter med lydighetstrening for å holde de kunnskapene ved like.

Det har funket for vår hund i alle fall :)

Skrevet

Jeg tenker at om du er irritert på hunden så blir den frustrert over å ikke forstå deg som leder.

Du har jo allerede gått to kurs, men hunden din er visst ekstra nervøs og trenger en sterk leder for å føle seg trygg. Vær rolig og positiv overfor hunden, det er vel første pri.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Du kontakter en dyktig hundeinstruktør for private timer. Hvis ikke det hjelper, så ville eg prøve å gi hunden et nytt hjem til noen som mestrer den.

Beklager at eg er så direkte med deg.

Skrevet

Les boka "Marley : bli kjent med verdens verste hund. Du vil garantert elske ham" av John Grogan. Om ikke annet så vil du helt sikkert kjenne deg igjen.

Skrevet

Jeg tror du har broren til min hund!!!! Vi har en slik hund ja, terer litt på tålmodigheten. vår hund er bedre når jeg er alene hjemme med henne, hun blir litt sressa av alle oss tror jeg. på vår hund funger det med regelmessige turer, slik at hun får ut mye energi.jeg passer på å ha tyggeben, griseører ol til aktivisering inni mellom.Jeg er helt enig, dette tærer på. jeg har lest boken om marley, virkelig artig bok. kjente meg og hunden igjen i mange ting.

Skrevet

Han vil nok bli roligere med årene. har dere tenkt på muligheten å kastre han? Det kan hjelpe. hvordan er han ellers med dere, er han en typisk leder hund?

Gjest lykke til.
Skrevet

Du skal prøve å ignorere hunden din. Klapp bare når han er rolig. Hvis ikke så snu og gå vekk når han er i skuddet. Hunden din vil bli mer nervøs hvis du hakker hele tiden på den eller bruke søt stemme og pusler for mye på den/med den.

Snakk i helt vanlig tone og si få ord når du trenger. Hold hunden i et fast grep når du børster den eller gjør noe annet. Si minst mulig og si flink hund når du har gjort ditt uten å klappe mer en en gang på den, dermed får hunden ikke tid til å hisse seg opp påny.

Når hunden tisser inne, så sier du fy og tar den i halsbåndet og setter den ut.Men du må gjøre det akkurat når hunden tisser. Oppdager du det senere så må du ikke si noe. Hunden klarer ikke fatte poenget med at du da er sint.

Det er også noen hunder som tisser fordi de er glade for noe og klarer ikke holde seg. Igjen må du dempe situasjonen, hunden skal ignoreres hvis du ser den blir for vill. Hvis den tisser når du kommer hjem så ikke klapp den med en gang, men gjør dine ting til hunden har roet seg. Også hvis den bare er for vill uten å tisse.

Hunden din er fortsatt unghund og kan være vill og gal pga. det. Normalt vil en hund roe seg med årene.

Selv har jeg hund som har vært vill og nervøs. Men det har virkelig hjulpet å vise at jeg er sjefen og jeg bestemmer når jeg vil snakke til deg og klappe deg. Jeg har ikke gjort noen av delene før hunden er rolig.

Ute må du trene på innkalling med tau. Hvis hunden kommer når du kaller så er det mange hunder som faktisk er flinkere til å gå turer uten bånd enn med. Men da må du være sikker på at den ikke forsvinner. Jeg ville også ha tatt turer om kvelden når det er rolige omgivelser. Jo mer som skjer rundt bikkja jo mer skal undersøkes og tempoet øker for mye. I rolige omgivelser så er det lettere å få hunden til å følge deg. Igjen må du bruke få ord og gjøre øvelser med båndet. Når hunden drar i båndet så drar du tilbake i et rykk og sier nei. Og i tillegg begynner du å gå i motsatt retning. Deretter fortsetter du frem og tilbake til hunden ikke gidder mer. Og dette kan gå fra 10 ganger til 100 ganger osv. Øving må til.

Kunne skrevet mye mer, men tenker at du må lese litt bøker om hundedressur, helst ta kontakt med en personlig hundetrener, men dette er jo ikke alle som har i nærheten av seg.

Har du noen i familien som kan ta over dressuren og være hundens sjef istedenfor du?

Kan hende at det hadde hjulpet. Hos oss har min mann tatt mye ansvar og klart hunden bedre enn jeg. Fordi han har en annen personlighet og stemmeleie. Det gjelder at man finner en person som hunden klarer å respektere.

Men det viktigste du kan gjøre er å ignorere og snu deg bort hver eneste gang hunden blir gal og vilter. Hunden skal sitte rolig når maten blir servert, hvis ikke snur du ryggen til og lar vær å mate den. Hunden vil skjønne at hvis den er rolig så får den mat som belønning.

Håper du finner gode løsninger.

Gjest Hundeeier & instruktør
Skrevet

Hei!

Trist å lese ditt innlegg...

Jeg går ut fra at du har konsultert veterinær, slik at du vet at hunden er frisk?

Ut fra det du skriver, synes jeg hunden virker understimulert. Hunder trenger oppgaver å jobbe med slik at de får brukt hodet og opplever mestringsfølelse - som oss mennesker! Dette kan være sporsøk, rundering, lydighetstrening, feltsøk m.v. Enkle oppgaver som å bære inn avisen, hente ting for deg gir også stimulering. Husk bare at hunden må lære oppgavene først, noe som krever tålmodighet og ROS fra deg. Alt for mange tror at det er nok å gå 1 times tur med hunden, så skal den ligge i ro de neste 23 timene. Sett deg i hundens situasjon - ville du

følt deg tilfreds med livet da?? Husk også at hunder er utrolig vare for våre sinnsstemninger, og jeg tror du og hunden din er kommet inn i en ond sirkel. Å gå på kurs er kjempefint, men hva med all den tiden dere ikke er på kurs? Deltar du i klubbens aktiviteter da? Hva mente

kursinstruktøren om hunden?

Dersom du ikke omgående LYSTBETONT og tålmodig begynner å stimulere hunden og jobber for et godt forhold deg og hunden i mellom, mener jeg det er best å omplassere den. "Vanskelige" hunder blir dessverre ofte omplassert flere ganger før det til slutt ender med avliving. Bruk derfor god tid og vær kritisk når du evnt. skal finne nye eiere, bruk gjerne Dyrebeskyttelsen, FOD e.l.

Håper alt ordner seg - lykke til!!

Skrevet

Hei!

Trist å lese ditt innlegg...

Jeg går ut fra at du har konsultert veterinær, slik at du vet at hunden er frisk?

Ut fra det du skriver, synes jeg hunden virker understimulert. Hunder trenger oppgaver å jobbe med slik at de får brukt hodet og opplever mestringsfølelse - som oss mennesker! Dette kan være sporsøk, rundering, lydighetstrening, feltsøk m.v. Enkle oppgaver som å bære inn avisen, hente ting for deg gir også stimulering. Husk bare at hunden må lære oppgavene først, noe som krever tålmodighet og ROS fra deg. Alt for mange tror at det er nok å gå 1 times tur med hunden, så skal den ligge i ro de neste 23 timene. Sett deg i hundens situasjon - ville du

følt deg tilfreds med livet da?? Husk også at hunder er utrolig vare for våre sinnsstemninger, og jeg tror du og hunden din er kommet inn i en ond sirkel. Å gå på kurs er kjempefint, men hva med all den tiden dere ikke er på kurs? Deltar du i klubbens aktiviteter da? Hva mente

kursinstruktøren om hunden?

Dersom du ikke omgående LYSTBETONT og tålmodig begynner å stimulere hunden og jobber for et godt forhold deg og hunden i mellom, mener jeg det er best å omplassere den. "Vanskelige" hunder blir dessverre ofte omplassert flere ganger før det til slutt ender med avliving. Bruk derfor god tid og vær kritisk når du evnt. skal finne nye eiere, bruk gjerne Dyrebeskyttelsen, FOD e.l.

Håper alt ordner seg - lykke til!!

Hunden vi hadde elsket å "jobbe". "Hjalp" meg å bære inn kurven når jeg hadde hengt opp tøy ute, har tatt vare på den som et minne. Den er full av bitemerker rundt kantene. Hun elsket å bære ting for oss. Var vi å handlet, fikk hun en kjøttkake i en liten pose som hun stolt bar hjem. Hun visste at den var hennes og skulle kun nytes hjemme. I hjemmet hadde hun forskjellige leker med navn. De gjemte vi og sa f.eks hvor er Kåre. Da lette hun rundt om kring. Gikk til og med opp på bakbena for å få oversikt øverst på seksjonen eller hun kunne stikke hodet under sofaputene for å finne Kåre.

Ikke bra for meg og mimre over denne hunden,savner henne:-(

Skrevet

Jeg tror du har broren til min hund!!!! Vi har en slik hund ja, terer litt på tålmodigheten. vår hund er bedre når jeg er alene hjemme med henne, hun blir litt sressa av alle oss tror jeg. på vår hund funger det med regelmessige turer, slik at hun får ut mye energi.jeg passer på å ha tyggeben, griseører ol til aktivisering inni mellom.Jeg er helt enig, dette tærer på. jeg har lest boken om marley, virkelig artig bok. kjente meg og hunden igjen i mange ting.

Tyggeben og griseører er godis, ikke aktivisering ;-)

Skrevet

Hunden vi hadde elsket å "jobbe". "Hjalp" meg å bære inn kurven når jeg hadde hengt opp tøy ute, har tatt vare på den som et minne. Den er full av bitemerker rundt kantene. Hun elsket å bære ting for oss. Var vi å handlet, fikk hun en kjøttkake i en liten pose som hun stolt bar hjem. Hun visste at den var hennes og skulle kun nytes hjemme. I hjemmet hadde hun forskjellige leker med navn. De gjemte vi og sa f.eks hvor er Kåre. Da lette hun rundt om kring. Gikk til og med opp på bakbena for å få oversikt øverst på seksjonen eller hun kunne stikke hodet under sofaputene for å finne Kåre.

Ikke bra for meg og mimre over denne hunden,savner henne:-(

Dette med oppgaver i huset glemte jeg å nevne.

Hunden vår simpelthen ELSKER å få bære ting, fx mellom etasjene. Eller plukke opp ting for meg om jeg har mistet noe på gulvet (jeg kan bøye meg, men tenker på senere i graviditeten, kanskje det blir tungt, så jeg er føre var!).

Noen ganger gjør vi enkle lydighetsøvelser (eller en serie av slike) inne også, hvis det faller seg sånn. Gjerne med god mat eller en eller annen form for hundegodbit som belønning.

Skrevet

Tyggeben og griseører er godis, ikke aktivisering ;-)

Her i huset må det i perioder brukes som aktivisering,da har hunden noe å finne på mens jeg eks leser lekser ol. hun får mosjon i masse vis så det er ingen fare :)

Skrevet

Dette med oppgaver i huset glemte jeg å nevne.

Hunden vår simpelthen ELSKER å få bære ting, fx mellom etasjene. Eller plukke opp ting for meg om jeg har mistet noe på gulvet (jeg kan bøye meg, men tenker på senere i graviditeten, kanskje det blir tungt, så jeg er føre var!).

Noen ganger gjør vi enkle lydighetsøvelser (eller en serie av slike) inne også, hvis det faller seg sånn. Gjerne med god mat eller en eller annen form for hundegodbit som belønning.

At hunden får bruke hodet er viktig, ja. Norsomt å se på kroppsholdningen til hunden når den holdt på og når den fikk ros.

Skrevet

Her i huset må det i perioder brukes som aktivisering,da har hunden noe å finne på mens jeg eks leser lekser ol. hun får mosjon i masse vis så det er ingen fare :)

Så lenge hunden får mosjon i form av turer i vanlig gå-tempo, uansett om det er flere turer for dagen eller en lang tur, så er det ikke sikkert at det i lengden er tilstrekkelig for at hunden får aktivisert seg nok. Noen hunder MÅ få brukt hodet sitt på en eller annen måte i tillegg til fysisk trening, for å bli rolige og velfungerende. Mentaltrening kan bestå av mye, men akkurat griseører og tyggebein kommer ikke inn i den kategorien.

Se svaret mitt nederst i tråden her.

Gjest hundedame
Skrevet

Har DU gått på dressurkurs, da? Det er jo det som er poenget. Bikkja kan aldri fungere om ikke du gjør det du lærte på kursene og er konsekvent og følger opp med trening, litt hver dag. Du må øve deg på være sjefen.

Skrevet

Har DU gått på dressurkurs, da? Det er jo det som er poenget. Bikkja kan aldri fungere om ikke du gjør det du lærte på kursene og er konsekvent og følger opp med trening, litt hver dag. Du må øve deg på være sjefen.

*klapp klapp klapp* til hundedama!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...