bekymret123 Skrevet 11. januar 2007 Skrevet 11. januar 2007 Jeg er en siste aars medisinstudent som i fjor sommer under forskningsarbeid var i kontakt med DAN (2,3 - diaminonapthalene). , med meget små doser , samlet ca. 0,060 mikrogram løst i syre spredt over tre ganger.Jeg pipperterte 0.1 mikroliter løsning/ per brøn på en mikroplate. Tilsammen kanskje en halv time mulig kontakt via inhalasjon. Hadde hansker og var aldri i direkte kontakt med losningen. Ingen uhell eller søl. Veilederen min ble senere klar over at dette er en grade 1 kreftfremkallende og blæreirriterende stoff og vi sluttet alt arbeid med det. jeg er klar over at dette var meget små konsentrasjoner over meget kort tid men jeg ble veldig engstelig og har slitt med bekymring over dette det siste året. Grunnen er at tre til fire uker senere hadde jeg under en ferietur en uke med ekstrem svie, kloe og litt blod i urinen. Det varte omkring en uke, var værst om morgenen og gikk så over. Så legen min når jeg kom tilbake, ca to dager etter at symptomene stoppet. urinprøve var negativ for infeksjon og prøve til lab negativ. hun var ikke bekymret og virket sikker på at det var en infeksjon som var gått over av seg selv. Jeg har aldri tidligere hatt en urinveisinfeksjon, men dette skjedde da jeg besokte kjæresten min og var seksuellt aktiv etter en måneds avhold. Dette ble langt, men to spørsmål, For å slutte å tenke på dette trenger jeg noen som har kompentanse til å berolige meg, Er det sannsynlig at dette var en infeksjon og at prøvene var negative to dager etter symptomene gikk over? Går urinveisinfeksjoner virkelig ofte over av seg selv uten antibiotika? Mengden DAN var så liten at man vel blir eksponert for større mengder fra forurensning, passiv røyking etc? Er 3 – 4 uker for sent til å ha vært en rekasjon på stoffet, da det eksrekteres i løpet av 1-2 dager til min viten, men jeg kan ta feil. Det er langtids, industri eksponering som gir kreft? Det er enkelt å bli ekstra hypokonder som medisinstudent og disse tankene har plaget meg i nesten et år, så et svar fra en urolog hadde vært verdsatt. tusen takk, 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Vi har ingen urolog som kan svare for tiden. Jeg har ingen særlig kunnskap om kjemikaliet du var eksponert for. Vil tro det er svært lite sannsynlig at den dosen du har vært utsatt for har noe med urinveis-plagene å gjøre. Imidlertid er svie/kløe nedentil ganske hyppig, og det har ikke alltid noe med infeksjon å gjøre. Slimhinnen i urinrøret kan ha blitt sår etter samleier, eller f.eks av sterkt klor-vann, hos jenter er sykkelseter vanlig årsak. Dersom det er infeksjon, er hyppig vannlating også vanlig. Vil tro det ikke er en infeksjon du har hatt. Lette infeksjoner KAN imidlertid også forsvinne spontant om man inntar rikelig c-vitaminer/væske/tranebær etc. Synes du kan levere morgen-urinprøve med 2-3 ukers mellomrom noen ganger. Dersom det finnes blod i urinen bør en cystoskopi gjøres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.