Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 10. uke, og har tett oppfølging og hyppige kontroller da jeg har mistet 4 ganger før. Sist jeg mistet, i uke 20, hadde jeg for tidlig vannavgang- uten at man f.eks. kunne finne infektiøs årsak, eller annen årsak til dette.

Det har derfor blitt tatt forskjellige bakterieprøver fra livmorhalsen min- og jeg har positiv test på gardernella. Jeg har ikke symptomer; mulig litt ekstra utflod, noe jeg har tilskrevet graviditeten.

Jeg har aldri hatt problemer med betennelser e.l. i underlivet før.

Legen min satt og fyllte ut resept på Flagyl , da jeg kom inn til ham i dag. Han mener det er svært viktig å eliminere bort muligheten av at en slik infeksj. skal gi nye komplikasjoner. Jeg vet imidlertid ( gjennom en bekjent) at Flagyl ikke bør gis til gravide, og nevnte dette for legen min. Som sa at , jo, det står jo det i felleskatalogen, kanskje skal vi vente litt- og kastet resepten.

Så her sitter jeg , er redd for svangerskapet mitt, for evt. infeksjon , for at jeg ikke får rett og adekvat behandling.

Kan du gi meg ett råd? Hvordan ER det med gravide og Flagyl behandling?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26165-gardernella/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Gardnerella kan påvises hos 10-30% av alle kvinner og det diskuteres om bakterien har betydning, f.eks. ved for tidlig fødsel. Om behandling kan forebygge vet vi heller ikke sikkert. Det er stor fare for at bakterien kommer tilbake etter avsluttet kur. Jeg synes du skal be din lege om en henvisning til fødeavdelingen hvor de har alle opplysninger om aborten i uke 20 og hvor de kan gi deg råd. Lykke til med graviditeten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26165-gardernella/#findComment-108898
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...