Gå til innhold

Baby ved studie eller ved jobb?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokolademousse

Vi er et ungt studentpar som begge har utrolig lyst på et lite nurk. Jeg er i starten av et lengre studie, og han jobber, men vurderer å begynne å studere til høsten.

Er vi tjukke i huet hvis vi slutter på pilla og lar ting gå sin gang, eller kan det være like greit nå? Greier vi oss fint med en baby mens vi studerer (ev. han fortsetter å jobbe), eller vil vi senere ønske at vi ventet de årene til begge var ferdig utdannet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261661-baby-ved-studie-eller-ved-jobb/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest morentilfire

Uh, satt du deg på flyet til Orakelfjell og havnet på DOL?

Du må regne med at etter et års kos uten beskyttelse blir

dere en fler i familien enn dere er idag.

Om dette skal skje eller ikke må dere to finne ut av i felleskap. Dere må vurdere parmetere som

min økonomi idag/ mine fremtidsplaner/ korttidsjobb

din økonomi idag/ dine

fremtidsplaner/ korttidsjobb

Støttemuligheter:

Dine foreldre/ mine foreldre/

Lånekassa / bank/

legater/

Andre familiemedlemmer

Har dere noe å selge?

Det er det ingen som kan gi dere fasiten på!

Personlig er jeg sjeleglad for at jeg ikke ble gravid før jeg var ferdig utdannet og hadde jobb. (Mannen min var nettopp ferdig med utdannelsen sin når vi traff hverandre - så han jobbet.)

På den måten fikk jeg fødselspenger, han fikk pappaperm og jeg kunne ta helt fri når jeg hadde permisjon.

MEn det er jo mange som får barn i studietiden og synes det er helt flott også :)

Gjest unngå barn enda når du har valget.

Jeg ville ha ventet til dere begge hadde utdannet dere ferdig. Hva hvis babyen krever så mye av dere at en av dere må slutte utdannelsen? Mange ganger skjer det at det ikke er lett å begynne å studere senere. Kommer alltid noe i veien. Og da sitter du igjen uten noen god jobb på sikt.

Jeg har selv ikke fullført utdannelsen og angrer livet av meg at jeg ikke ble noe spesiellt. Jobber i typiske lavtlønnsyrker og kjeder meg.

Vær fri for å gjøre dere ferdig med utdannelse og kos dere med litt fest og reising mens dere er unge og har tid til det. Det er mange år igjen å starte familie på.

Jeg hadde nok valgt å bli ferdig med studiene. Både pga. permisjonstid og økonomi (selvsagt), og fordi det kan hende dere får et barn med kolikk og aldri får lest og faller ut av studiene. Det ER slitsomt med en baby, selv om de "bare" sover og spiser og gråter.. Vi var zombier de første ukene pga. søvnmangel, og det6 var mange ganger jeg faktisk tussa rundt i pysjen uten å ha fått gjort en shit hjemme da samboern kom hjem fra jobb.

Hvis dere allikevel går for å prøve nå burde dere først undersøke rettighetene deres, og regne på om dere har råd til det, og om dere er villige til å muligens ofre eller utsette utdannelsen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...