Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg (27) har etter tre spontan aborter blitt videresendt til utredning men klarer ikke vente,-så jeg forsøker her..

Er det mulig at min manns alvorlige kusma som liten (mistet hørsel)kan apille noen rolle på sædekvadliteten per i dag?

Og er tidligere evt.ikke behandlede kjønnsvorter en evt.årsak til at vi spontan aborterer? legger tila t jeg to ganger har vært i uke 11 og uke 6 den tredje..

Anonym 79

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261678-habituell-abort/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ditt spørsmål er overført fra annet forum, det har derfor tatt litt ekstra tid å besvare det.

Kusma kan redusere sædkvaliteten, men vanligvis ikke når sykdommen opptrer i barneårene. Dårlig sædkvalitet vil imidlertid hindre graviditet, men ikke kunne fremkalle abort. Kjønnsvorter eller det virus som fremkaller dem, kan heller ikke være årsak.

Rent statistisk vil ca 3 promille av de som blir gravide kunne oppleve tre aborter på rekke, altså tilstanden habituell abort..

Ved utredning finner man bare hos ca halvparten en forklaring. Det kan være feil ved arveegenskaper (hos kvinnen eller mannen), anatomiske forandringer i livmoren, spesielle immunologiske forhold (forekomst av en spesiell type antistoffer hos kvinnen), visse hormonforstyrrelser som unormalt stoffskifte eller ikke oppdaget sukkersyke.

Ved utredning hos spesialist vil det bli tatt blodprøve av dere begge to for kromosomanalyser. Dessuten vil man hos kvinnen undersøke stoffskifte, immunologiske forhold (antistoffer). Det vil bli foretatt ultralyd av livmoren.

Noen av disse tilstander går det an å behandle, men i mange tilfeller har man ikke mulighet for å bedre sjansene ved behandling. Likevel skal man være optimistisk da 50-70 % vil kunne gjennomføre graviditet selv etter tre aborter. God oppfølging med tidlig ultralyd (fra uke 6-7) er å anbefale, ev sykmelding hvis det er mistanke om feil ved livmor.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/261678-habituell-abort/#findComment-2114312
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...