Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest klatremus

Hei! Denne sommeren står fjellekspedisjon for tur, og målet er å bestige en topp på 6000 m.o.h. Mitt spørsmål er følgende; etter ventetid har jeg nå fått beskjed om at jeg skal få IVF-behandling (prøverørsbefruktning)om en drøy mnd. Dvs at dersom forsøket lykkes vil jeg være gravid i 8-9 uke når fjellekspedisjonen finner sted. Denne har jeg meldt meg på og betalt for, og dersom jeg er i form vil jeg gjennomføre turen som går til Andes-fjellene i Peru. Jeg lurer på om fysisk påkjenning i tynn luft (6000 m.o.h) på noen måte kan være skadelig for fosteret????? Jeg har klatret i denne høyden uten plager tidligere

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26168-gravid-i-store-h%C3%B8yder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å dra på en slik ekspedisjon i gravid tilstand. Den tynne luften og den ekstreme fysiske påkjenningen vil kunne føre til at du aborterer. Kroppen kan reagere med å støte ut et foster når man tyner seg selv veldig, rett og slett fordi oppgaven med å holde din egen kropp i funksjon vil bli prioritert. Du vil sikkert ikke ønske å satse så stort, spes. når det gjelder en IVF-befruktning. Derimot synes jeg du skal skrive et brev til IVF-avdelingen og spør om det er mulig å få utsatt forsøket til du har kommet tilbake fra reisen. Det er sikkert noen som er interessert i å komme forover i køen, som gjerne bytter plass med deg. Lykke til med både reise og IVF-forsøk.

Hei Klatremus,

så flott dere har kommet til med forsøk! Ser du har fått et flott svar fra jordmor. Jeg er selv gravid i uke 11 med et prøverørsbarn. Det er helt vanlig i begynnelsen å være veldig trøtt og sliten - selv uten de store utskeielser. Så skulle du være så heldig å bli gravid på første forsøk kan det hende du rett og slett har det best på sofan uansett :o) Et ivf/icsi-forsøk er i seg selv en så stor påkjenning, at jeg er enig med jordmor at du kanskje bør forsøke å få det utsatt til høsten. Da får du gleden ved klatreturen som en ekstra piff til å gå gjennom medisinering og den psykiske berg-og-dal-banen et forsøk er!! Lykke til med begge deler :o)))

Klem fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...