Gå til innhold

Oppkast eller oppgulp ned i lufterøret og lungene når jeg sover!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har problemer med at når jeg sover brå våkner jeg ved at jeg har fått oppkast eller oppgulp ned i lufterøret og lungene. Dette har pågått periodevis i 10-15 år. Det kan gå måneder mellom vær gang men kan også i perioder komme daglig. Dette er veldig ubehagelig og jeg må ha hjelp med slag på ryggen for å få tilbake pusten. Det jeg har oppdaget er at dette kan være relatert til seine kveldsmåltider. Jeg er 45 år, høyde 1.85 og vekten varierer mellom 95 og 100 kg. Til tross for overvekt er jeg i god form, går mye turer i skog og mark. Benytter ikke medisiner, stort sett frisk, det kan gå flere år mellom sykedagene. Røyker i snitt 1 til 2 sigarillo om dagen. Drikker veldig sjelden. (vin eller øl til bedre måltider).

Gjest Fidel Gastro
Skrevet

Det der hørtes ikke så sunt ut! Har du vært undersøkt av lege for dette? Kanskje lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør er slapp, sånn at du har en reflukstilstand? Hvis jeg var deg ville jeg fått det sjekket. Kanskje det er sånn at du får mageinnhold oppover i spiserøret ganske ofte, og det kan over tid skade spiserøret.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin
Skrevet

Dersom du ikke er veldig plaget, vil nok beste løsning for deg være å lette på trykket mot magen nattlig. Du kan heve hode-enden av sengen med 10cm; det hjelper mange. Vektreduksjon vil virke enda bedre. Syrenøytraliserende ( reseptfritt) eller syre-blokkerende ( resept) vil trolig minke plagene. Unngå sene måltider er viktig. Dersom problemet tiltar, kan legen din henvise deg til en gastroskopi; der vil man se om du har dårlig lukkemuskel som årsak til refluks av magesyre opp i spiserøret. Du bør kanskje også få vurdert om du har pustepauser ( søvnapnoe) mens du sover; vil tro at symptomene kan likne det du nevner her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...