Nurk Skrevet 30. april 2001 Del Skrevet 30. april 2001 Hei Jeg fødte for 4 uker siden, og skal til etterkontroll hos legen om 3 uker. I den forbindelse prøver jeg å finne ut hva slags prevensjon jeg skal bruke nå etter fødselen. Jeg brukte p-piller før jeg ble gravid, men siden jeg ammer kan jeg ikke bruke det nå. Har ikke så stor tiltro til minipillen, men sammen med amming gir den kanskje større sikkerhet? Har aldri tenkt på spiral, men har den siste tiden begynt å tenke på om hormonspiral kan være tingen? Innbiller meg at den er stor og at det er vondt å sette inn? Har man den lenge når den først er satt inn? Takker for tilbakemeldig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26176-prevensjon-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 5. mai 2001 Del Skrevet 5. mai 2001 Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, det kommer bare meget små mengder ut i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. Den er litt større enn en kobberspiral, men det går vanligvis greit å føre den inn i livmoren. Den kan sitte i fem år. Etter den er fjernet kommer fruktbarheten tilbake med en gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26176-prevensjon-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-108899 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.