Gå til innhold

Surt blod, noen som vet noe om det?

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Våknet til at det lå brev fra Rikshospitalet (igjen, de er svære på og sende meg brev) om at jeg må innlegges, igjen...

Jeg tror det er pga for surt blod, noe jeg har slitt med. Etter jul steg verdiene i været, selv om jeg går på medisiner.

Noen som i det hele tatt kan noe om dette? Legger det på åpent jeg, så mange kloke her inne :o)

Jeg tar Base Ecess prøver, stikk i fingeren. Jeg har hatt -5, vært nede i -4. Men nå hadde jeg minus -10.

Jeg bruker nå natrontabletter, 4 gr i døgnet. Men det funker jo tydligvis ikke da.

Noen som vet om andre medisiner som kan brukes?

Og hva som er årsak, hva som kan skje?

Det må jo være en grunn til at de legger meg inn. Snakket noe om en eller annen spesialist. Men trenger jeg undersøkelser da?

Huff, har ikke tid til dette jeg, bor 5 timer unna Riksen, skal inn nå i januar, på røntgen der i februar, og nyrefunksjonstest og time hos legen i mars.

Noen dolere som leier ut ett rom i Oslo her eller? Jeg er veldig snill, om enn litt rotete. Veldig glad i vin og skravling. Noen som tar meg inn? ;o)

Fortsetter under...

Gjest catiki21
Skrevet

Vil bare si god bedring og håper du blir bedre snart! Ikke godt at blodet ditt er så dårlig. Sender tanker til en god doler som jeg har mye glede med. Synes det er fint du er her på dol! Lykke til hvertfall!

Gjest Shira12
Skrevet

Vil bare si god bedring og håper du blir bedre snart! Ikke godt at blodet ditt er så dårlig. Sender tanker til en god doler som jeg har mye glede med. Synes det er fint du er her på dol! Lykke til hvertfall!

Takk for hyggelige ord :o)

Jeg skjønner ikke dette med blodet jeg, jeg som er så blid, kan ikke ha så surt blod vel ;o)

Jeg er litt kontrollfreak nemlig. Vanligvis vet jeg alt legene gjør med meg, men akkurat blod er ett nytt område.

Gjest milliee
Skrevet

hva som er galt med deg da, har du lupus? Eller blander jeg deg med en annen kanskje.

Håper du finner ut av blodet ditt snarest mulig. Lykke til:)

Gjest Shira12
Skrevet

hva som er galt med deg da, har du lupus? Eller blander jeg deg med en annen kanskje.

Håper du finner ut av blodet ditt snarest mulig. Lykke til:)

Da blander du nok, jeg har ikke lupus. Men jeg har en urostomi, og etter som jeg har lest meg til, kan det gi surt blod.

Takk. Det går nok bra, men jeg pleier alltid og vite hva jeg skal gjøre når jeg er innlagt, denne gangen er jeg helt blank.

Skrevet

Hei du:-)

Det er ikke alltid sammenheng mellom blodets surhetsgrad og personens gode humør, dessverre;-)

Din lave base excess kan tyde på en metabolsk acidose. Siden du allerede er i systemet med natrontabletter og nyrefunksjonsprøver er det kanskje nyrene dine som ikke regulerer surhetsgraden godt nok?

Annonse

Gjest Shira12
Skrevet

Hei du:-)

Det er ikke alltid sammenheng mellom blodets surhetsgrad og personens gode humør, dessverre;-)

Din lave base excess kan tyde på en metabolsk acidose. Siden du allerede er i systemet med natrontabletter og nyrefunksjonsprøver er det kanskje nyrene dine som ikke regulerer surhetsgraden godt nok?

Nyrefunksjonsprøvene tar jeg pga urostomien, og de har hittil vært fine.

Men det er kanskje en mer utvidet sjekk jeg skal ta nå?

Foreløpig kompenserer visstnok nyrene for det sure blodet, men det er nok ikke gunstig og gå lenge med det. All den tid at natronen ikke klarer og regulere det.

Takk for svar. Og jeg har skjønt at det ikke hjelper med godt humør ;o) Hjelper det om jeg spiser mye sjokolade kanskje, he he.

Skrevet

Nyrefunksjonsprøvene tar jeg pga urostomien, og de har hittil vært fine.

Men det er kanskje en mer utvidet sjekk jeg skal ta nå?

Foreløpig kompenserer visstnok nyrene for det sure blodet, men det er nok ikke gunstig og gå lenge med det. All den tid at natronen ikke klarer og regulere det.

Takk for svar. Og jeg har skjønt at det ikke hjelper med godt humør ;o) Hjelper det om jeg spiser mye sjokolade kanskje, he he.

Sjokolade hjelper mot alt. Ja, nyrene dine forsøker å kompensere, din pH er nok normal. Dette henger nok sammen med din urostomi - har ikke så mye greie på det. Reservoir laget av tarm på innsiden? Sikkert lurt med en innleggelse hos ekspertisen. Fastleger skal ikke drive og mene så mye om sånt.

Stor klem og kos deg med sjokkisen.

Gjest Shira12
Skrevet

Sjokolade hjelper mot alt. Ja, nyrene dine forsøker å kompensere, din pH er nok normal. Dette henger nok sammen med din urostomi - har ikke så mye greie på det. Reservoir laget av tarm på innsiden? Sikkert lurt med en innleggelse hos ekspertisen. Fastleger skal ikke drive og mene så mye om sånt.

Stor klem og kos deg med sjokkisen.

PH er normal ja. Jeg har ett resovoir laget av tykktarm, og bare ett lite hull på magen. En genial form for urostomi! :o)

Heldigvis har jeg en fastlege som ikke mener noe som helst, hun ringer urologene på Riksen med gang. Vi samarbeider godt, men hun er ærlig og sier at dette kan hun ingenting om.

Jeg skal ligge på "min" avdeling, det er litt godt. Jeg kjenner personalet og rutinene der. Så sender de meg bare bort på andre avdelinger ved undersøkelser. Andre spesialister kommer opp på mitt rom. Skikkelig service :o)

Sjokolade hjelper mot så mangt det, så jeg tror jeg skal spandere en god en på meg selv i dag :o)

Skrevet

Du kan få bo på stua her hos meg og Squishy. Vi er særdeles bråkete, hyler og holder konsert mange ganger for dagen, står opp klokka 6 eller 7 og er ganske rotete. Men det er middag hver dag og vi er generelt søte og snille ;)

Gjest Shira12
Skrevet

Du kan få bo på stua her hos meg og Squishy. Vi er særdeles bråkete, hyler og holder konsert mange ganger for dagen, står opp klokka 6 eller 7 og er ganske rotete. Men det er middag hver dag og vi er generelt søte og snille ;)

Høres fristendes ut, men litt usikker på om jeg i det hele tatt er i tilsnakkendes form kl 6 om morgenen ;o)

Annonse

Skrevet

PH er normal ja. Jeg har ett resovoir laget av tykktarm, og bare ett lite hull på magen. En genial form for urostomi! :o)

Heldigvis har jeg en fastlege som ikke mener noe som helst, hun ringer urologene på Riksen med gang. Vi samarbeider godt, men hun er ærlig og sier at dette kan hun ingenting om.

Jeg skal ligge på "min" avdeling, det er litt godt. Jeg kjenner personalet og rutinene der. Så sender de meg bare bort på andre avdelinger ved undersøkelser. Andre spesialister kommer opp på mitt rom. Skikkelig service :o)

Sjokolade hjelper mot så mangt det, så jeg tror jeg skal spandere en god en på meg selv i dag :o)

Kjøp en stooor sjokolade, og trøst deg med at du i det minste følges godt opp.

Skrevet

Høres fristendes ut, men litt usikker på om jeg i det hele tatt er i tilsnakkendes form kl 6 om morgenen ;o)

*ler* Det tror jeg på. Jeg våkner aldri før klokka åtte, uansett når jeg kommer meg ut av senga ;)

Gjest Shira12
Skrevet

*ler* Det tror jeg på. Jeg våkner aldri før klokka åtte, uansett når jeg kommer meg ut av senga ;)

Klokka er mer 12 før jeg våker. B-menneske jeg ja!

Gjest Shira12
Skrevet

Kjøp en stooor sjokolade, og trøst deg med at du i det minste følges godt opp.

Jeg har satt til livs en god en.

Jeg er kjempetakknemlig for at jeg blir fulgt opp, noe jeg sier til dem også.

Noen ganger føler jeg meg alt for heldig, i forhold til en del andre som ikke er det.

Skrevet

Jeg har satt til livs en god en.

Jeg er kjempetakknemlig for at jeg blir fulgt opp, noe jeg sier til dem også.

Noen ganger føler jeg meg alt for heldig, i forhold til en del andre som ikke er det.

Det er ikke din skyld at ikke andre blir fulgt ordentlig opp. Bare nyt at du er blandt de heldige :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Det er ikke din skyld at ikke andre blir fulgt ordentlig opp. Bare nyt at du er blandt de heldige :-)

Jeg vet det, men jeg blir så fortvilet på andre sine vegne, og har lyst og ta de med meg på Riksen ;o)

Jeg nyter det at jeg får hjelp. Jeg har kjempet for og komme dit jeg er i dag, men har vært heldig på veien også. Har en god dialog med legene, jeg hører på dem, de på meg, da blir resultatet best.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg vet det, men jeg blir så fortvilet på andre sine vegne, og har lyst og ta de med meg på Riksen ;o)

Jeg nyter det at jeg får hjelp. Jeg har kjempet for og komme dit jeg er i dag, men har vært heldig på veien også. Har en god dialog med legene, jeg hører på dem, de på meg, da blir resultatet best.

Jeg har vært inne på riksen opptil flere ganger, men overnatter alltid på gjestehotellet. God mat, ihvertfall.

Har skjevt og ustabilt bekken, men de undersøker nå likevel hodet...Jeg må ta tog i fem lange ulidelige timer, og det er ikke særlig bekkenvennlig...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...