Gå til innhold

Jeg har fått ny jobb, MEN..

Anbefalte innlegg

Gjest sensitivO.
Skrevet

...ikke alle er like begeistret.

Jeg har vært gjennom 3 grundige intervjurunder og det har vært en lang prosess. Dette er en svært populær jobb blant min aldersgruppe. Selve arbeidet pågår i utlandet, la oss si i et spansktalende land. Jeg elsker dette landet og språket og for meg vil det bli en glede bare å kunne ha en jobb hvor jeg får tatt i bruk spansken.

Min familie er veldig glade for at jeg har fått denne jobben og har ønsket meg lykke til. Problemet er svigerforeldrene mine. Min samboer var i utgangspunktet skeptisk til utenlandsjobb pga forholdets del, men vi har snakket mye om dette og har bestemt oss for å prøve. Pendlertiden vil uansett ikke være vanvittig lang.

Greia var at med en gang svigers fikk høre om min nye jobb ble de med en gang skeptiske og begynte å trekke fram sladder de hadde hørt om firmaet jeg skal jobbe for. Deretter kom de med en masse påståelser om at dette var en jobb med altfor masse arbeid og altfor liten lønn.

Jeg har selvsagt fått avklart arbeidsforholdene og lønnen er ca 3 ganger så mye som den jeg har i dag. Jeg er forberedt på at arbeidet er tungt og mye, men ikke så mye som de forestiller seg da jeg har hatt samme stilling før. Jeg føler de vet altfor lite om dette til å uttale seg og at de forhåndsdømmer veldig. Jeg har jo ikke engang begynt!

Jeg blir så irritert over at de ikke kan fatte hvor glad jeg er over å ha fått denne jobben, og hvor prestisjefylt det egentlig er. Jeg vil jo ikke være naiv heller, men jeg hadde tross alt ikke gått inn i dette dersom jeg ikke var sikker på at det var noe for meg.

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette innlegget, men om noen utenfra kunne gi meg noen råd om hvordan jeg skal takle svigers på dette området, hadde jeg vært kjempetakknemlig!

Gjest Kjernefamiliemor
Skrevet

Drit og dra! ;o)

Altså, drit i hva svigerforeldrene sier og mener og bare dra og kos deg i den nye jobben.

Livet er kort, la ikke sure (og misunnelige?) kommentarer ødelegge for deg!

Gjest et forslag
Skrevet

Hold din svigermor på mer en en armlengdes avstand. Hun kan finne på å overtale sin datter at hun ikke må reise sammen med deg. Finn på all mulig slags aktivitet fram til avreise slik at svigermoren din ikke få innflytelse på din samboer. Si til din svigermor at du har bestemt deg og vil dra uansett hva hun sier og at du vil ha ikke ha innblanding i deres beslutninger. Dere er da voksne og frie mennesker!

For fremtiden: Begrens informasjon du gir svigerforeldre. Meget viktig ! :-) De har ofte tendens til å overstyre pars bestemmelser og skape konflikter.

Lær av meg: jeg fortalte ikke noe om leilighetskjøp til mine foreldre fordi jeg ikke ville ha deres innblanding. De fikk ikke vite noe før vi flyttet. De ble sure for at jeg ikke sa noe. Brydde meg ikke. (Solgte leiligheten 4 år senere med en fortjeneste på mer enn en halv mill. ! )

Moral: Du er nok nærmere til å vurdere dine muligheter enn din (sviger-)mor/far.

Gjest bare en mening
Skrevet

Du får jo bare gjøre det som du tror er best for deg selv? Jeg kan på en måte forstå svigerforeldrene dine. De forstår nok at etter lang tid med pendling frem og tilbake så vil kanskje forholdet svekkes? Penger er ikke alt. Ikke jobb heller. Hva når dere skal få barn osv?

Skrevet

Hold din svigermor på mer en en armlengdes avstand. Hun kan finne på å overtale sin datter at hun ikke må reise sammen med deg. Finn på all mulig slags aktivitet fram til avreise slik at svigermoren din ikke få innflytelse på din samboer. Si til din svigermor at du har bestemt deg og vil dra uansett hva hun sier og at du vil ha ikke ha innblanding i deres beslutninger. Dere er da voksne og frie mennesker!

For fremtiden: Begrens informasjon du gir svigerforeldre. Meget viktig ! :-) De har ofte tendens til å overstyre pars bestemmelser og skape konflikter.

Lær av meg: jeg fortalte ikke noe om leilighetskjøp til mine foreldre fordi jeg ikke ville ha deres innblanding. De fikk ikke vite noe før vi flyttet. De ble sure for at jeg ikke sa noe. Brydde meg ikke. (Solgte leiligheten 4 år senere med en fortjeneste på mer enn en halv mill. ! )

Moral: Du er nok nærmere til å vurdere dine muligheter enn din (sviger-)mor/far.

Snedig at du antar at det er en mann som har skrevet dette. Jeg antok umiddelbart at det var ei dame... Men du kjenner kanskje nicket.

Gjest et forslag
Skrevet

Snedig at du antar at det er en mann som har skrevet dette. Jeg antok umiddelbart at det var ei dame... Men du kjenner kanskje nicket.

Nei. Jeg kjenner ikke nicket. Etter første avsnitt å dømme, kan uttrykksformen tyde på at du har rett (mer emosjonspreget enn typisk for menn).

Mitt resonnement: Trådstarters innlegg passet utmerket til mine forestillinger om svigermødre i den generasjonen ( ;-) ) - pest og plage for menn, men tar parti med kvinnen i parforholdet (identifiserer seg med henne), og vil ha henne til å gjøre som hun ville ha gjort. Menn flest tror jeg takler bedre sin egen mor enn en svigermor. De fleste menn jeg kjenner, sliter i forhold til svigermor, mye mer enn kvinnene gjør.

I ettertid ser jeg at det kanskje ikke er tilstrekkelig grunnlag til å anta om trådstarter er mann eller kvinne.

Skrevet

Nei. Jeg kjenner ikke nicket. Etter første avsnitt å dømme, kan uttrykksformen tyde på at du har rett (mer emosjonspreget enn typisk for menn).

Mitt resonnement: Trådstarters innlegg passet utmerket til mine forestillinger om svigermødre i den generasjonen ( ;-) ) - pest og plage for menn, men tar parti med kvinnen i parforholdet (identifiserer seg med henne), og vil ha henne til å gjøre som hun ville ha gjort. Menn flest tror jeg takler bedre sin egen mor enn en svigermor. De fleste menn jeg kjenner, sliter i forhold til svigermor, mye mer enn kvinnene gjør.

I ettertid ser jeg at det kanskje ikke er tilstrekkelig grunnlag til å anta om trådstarter er mann eller kvinne.

:)

Skrevet

Misunnelighet og engstelse for at en underbare sønnen deres skal ha det vondt!

Gjest sensitivO.
Skrevet

Du får jo bare gjøre det som du tror er best for deg selv? Jeg kan på en måte forstå svigerforeldrene dine. De forstår nok at etter lang tid med pendling frem og tilbake så vil kanskje forholdet svekkes? Penger er ikke alt. Ikke jobb heller. Hva når dere skal få barn osv?

Det er bare snakk om 10 måneder, etterpå skal jeg fortsette studiene. Vi vil ikke ha barn ennå.

Gjest sensitivO.
Skrevet

Svigermor er mor til min samboer som er en mann. Selv er jeg jente. Vi skal heller ikke reise sammen, han skal bli igjen i Norge. Måtte bare få det avklart:) Ellers takk for råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...