Gå til innhold

Når penicillin ikke tar halsbetennelsen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det virus, og ingen vits i å gå til legen igjen, ikke sant?

Jeg hadde halsbetennelse rundt nyttår, fikk penicillin som jeg var ferdig med forrige søndag. Onsdag natt våknet jeg med kjempevondt hals, var hos legen som tok en streptkokokktest som var svakt positiv. Høyre side av halsen så ikke ut, og det gjør den fortsatt ikke. Den er hoven, både "inni" og utenpå, mandelen er illrød og fullt av hvitt belegg. Det gjør så vondt at tårene spretter uten kontroll når jeg svelger, og det murrer/verker opp mot øret.

MEN: penicillinen jeg fikk er bredspektret, og burde vel tatt det om det var bakterier? Sambo sitter her og er småmuggen for at jeg ikke ringer legevakta, men jeg mener at det ikke er noe de kan gjøre? Hvem har rett, tror dere?

Formen ellers er ikke så verst, litt slapp (orker ikke spise så mye fordi det gjør så vondt, så det kan være derfor), men jeg har ikke feber (ligger på 37,9, som er høyere enn vanlig hos meg, men vil ikke kalle det FEBER heller).

Hva tror dere?

Skrevet

Jeg synes i hvert fall ikke du skal ringe legevakten. Siden du verken har høy feber eller spesielt nedsatt almenntilstand (bortsett fra litt slapphet), så kan det i hvert fall vente til legekontoret åpner i morgen tidlig.

Du får vurdere da om du vil ha en ny time :)

Skrevet

Jeg ville kontaktet legen igjen og evt. fått en annen type antibiotika. Har selv opplevd å få kurer som ikke virker, men som en annen type tok helt greit. Har også opplevd å få kurer som var for korte slik at halsbetennelsen blusset opp igjen en liten uke senere. Da fikk jeg en real hestekur som virkelig tok den!

Og da jeg kom hjem fra ferie noen uker senere gikk jeg til legen og ble henvist og fikk fjernet mandlene for godt.

Skrevet

Jeg synes i hvert fall ikke du skal ringe legevakten. Siden du verken har høy feber eller spesielt nedsatt almenntilstand (bortsett fra litt slapphet), så kan det i hvert fall vente til legekontoret åpner i morgen tidlig.

Du får vurdere da om du vil ha en ny time :)

Ser poenget ditt - men jeg bor på et sted hvor det er "vanlig" å ringe legevakta og få time, altså man sitter ikke der og venter, liksom...

Hadde jeg bodd i Oslo fortsatt, så hadde legevakta vært uaktuell...

Jeg lurer egentlig på om det er noe håp om at noe kan gjøres, eller om det bare er å fortsette lidelsene ;)

Skrevet

Jeg ville kontaktet legen igjen og evt. fått en annen type antibiotika. Har selv opplevd å få kurer som ikke virker, men som en annen type tok helt greit. Har også opplevd å få kurer som var for korte slik at halsbetennelsen blusset opp igjen en liten uke senere. Da fikk jeg en real hestekur som virkelig tok den!

Og da jeg kom hjem fra ferie noen uker senere gikk jeg til legen og ble henvist og fikk fjernet mandlene for godt.

Okei... Dette er en 10-dagers hestekur, som pr. definisjon SKAL ta det - men man vet jo aldri...

Men det er klart, en ny streptokokktest eller crp hadde jo fort vist om det er noe å gjøre med eller ikke, da...

*usikker nå*

Skrevet

Ser poenget ditt - men jeg bor på et sted hvor det er "vanlig" å ringe legevakta og få time, altså man sitter ikke der og venter, liksom...

Hadde jeg bodd i Oslo fortsatt, så hadde legevakta vært uaktuell...

Jeg lurer egentlig på om det er noe håp om at noe kan gjøres, eller om det bare er å fortsette lidelsene ;)

Det er fullt mulig du trenger en ny antibiotikakur. Du kan jo ringe legevakten og høre hva de sier?

Skrevet

Okei... Dette er en 10-dagers hestekur, som pr. definisjon SKAL ta det - men man vet jo aldri...

Men det er klart, en ny streptokokktest eller crp hadde jo fort vist om det er noe å gjøre med eller ikke, da...

*usikker nå*

10 dagers kurer er helt vanlig for meg. Jeg fikk en gang en 7-dagers kur som bare gjorde at det blusset opp igjen etter en liten uke. Da fikk jeg en 14-dagers kur med mye sterkere antibiotika og det hjalp!

Etter at jeg tok mandlene for over 2 år siden har jeg ikke vært plaget med halsen i det hele tatt. Der jeg tidligere garantert hadde ligget rett ut med høy feber og betente mandler, kjenner jeg nå bare litt ubehag i halsen en dag og så er det over. :o)

hvorfor skjer dette??
Skrevet

"men jeg mener at det ikke er noe de kan gjøre?"

Akkurat det finner du vel strengt tatt ikke ut av før du har ringt og spurt, gjør du vel?

Skrevet

De tok vel crp før du fikk medisinen?

Den skal jo virke etter bare et par-tre doser, så jeg ville absolutt ringt og spurt om de kunne sjekke igjen og kanskje gi deg ny antibiotikakur, av en annen type.

Skrevet

De tok vel crp før du fikk medisinen?

Den skal jo virke etter bare et par-tre doser, så jeg ville absolutt ringt og spurt om de kunne sjekke igjen og kanskje gi deg ny antibiotikakur, av en annen type.

De tok ikke crp nå denne siste gangen - de tok sånn halsprøve, som var svakt positiv. De regnet med den var svak fordi jeg nærmest løp til legen da det ble vondt igjen - jeg hadde jo avsluttet penicillinkur bare et par dager før...

Jeg synes vi har løpt ned dørene nå i det siste, både med meg selv og snuppa på 14 mnd, både hos fastlegen og på legevakta - så jeg kvier meg veldig for å ringe igjen... Men tårene spruter uten kontroll når jeg svelger og jeg ikke har tatt smertestillende, så det er VONDT altså...

Skrevet

"men jeg mener at det ikke er noe de kan gjøre?"

Akkurat det finner du vel strengt tatt ikke ut av før du har ringt og spurt, gjør du vel?

*flire* jeg gjør vel ikke det... Men jeg orker ikke være så sytete, så da regner jeg liksom med at det er virus.... ;)

Skrevet

Legg også tannbørsten i kokende vann noen minutter hver dag til du er frisk.

Den er den "beste" kilden til smitte/resmitte i hals og munn. I utlandet er det enda viktigere.

Skrevet

*flire* jeg gjør vel ikke det... Men jeg orker ikke være så sytete, så da regner jeg liksom med at det er virus.... ;)

Det er ikke sytete om du kontakter legen på nytt - dessuten er det grei erfaring for legen også. :-)

Skrevet

Ser ingen grunn til at du ikke skal ringe legevakta og spørre om råd.

Du kan ha fått antibiotika som ikke treffer selv om den er bredspektret (ingenting tar alt), men det kan også være at grunnen til at det er så vondt er en "lokal greie" i halsen din.

Ring og hør hva de sier :-)

Skrevet

*usikker nå*

Det du beskriver kan være en halsbyll. Det er ikke sikkert at antibiotika alene tar knekken på det.Kanskje man må stikke hull på den.

Ta kontakt med legevakten, du.

Skrevet

Det du beskriver kan være en halsbyll. Det er ikke sikkert at antibiotika alene tar knekken på det.Kanskje man må stikke hull på den.

Eller - du kan ha kyssesyken.

Gjør jævelig vondt, og antibiotika hjelper ikke stort, da dette forårsakes av et virus.

Men, legen kan jo ta en hurtigtest på dette også.

Skrevet

Hull??

Grøss....

Mandelen er nesten dekket av hvitt nå... Og bak er den illrød....

Men HULL?

Skrevet

Eller - du kan ha kyssesyken.

Gjør jævelig vondt, og antibiotika hjelper ikke stort, da dette forårsakes av et virus.

Men, legen kan jo ta en hurtigtest på dette også.

Men hvis det er kyssesyken så skulle vel formen generelt vært verre?

Jeg føler meg ikke så verst ellers, skjønner du. Sikkert derfor jeg holder ut litt ekstra ;)

Skrevet

Men hvis det er kyssesyken så skulle vel formen generelt vært verre?

Jeg føler meg ikke så verst ellers, skjønner du. Sikkert derfor jeg holder ut litt ekstra ;)

Det hender man må tømme ut puss fra en sånn byll, ja. Nå er det jo ikke sikkert at det er det du har, men det får en lege se på og avgjøre.

Man trenger ikke være generelt veldig dårlig når man har kyssesyken.I en periode på 1-2 uker kan det være halsbetennelsen som dominerer. Spesielt hvis du ikke har høy feber.

Gjest ChiengMai
Skrevet

For et par år sida hadde jeg halsbetennelse som jeg fikk antibiotika for. Denne ble bra, men etter få dager var det påan igjen. Dumme meg tenkte jo at det ikke kunne være halsbetennelse sida jeg nettopp hadde tatt antibiotikakur, så jeg venta 3-4 dager med å gå til legen igjen. Innen den tid var halsen skikkelig infisert og det ble liketil snakk om at de måtte skjære hull på en byll i halsen. Usj, jeg ble helt satt ut, jeg som er ei pyse sånn sett! Vel, jeg fikk en annen type tabletter og ble heldigvis frisk etter den. Moralen er, du må gå til legen igjen og ikke ta for gitt at det er virus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...