Gå til innhold

Hva er virtuelt minne?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke nerd
Skrevet

Datamaskinen min gir stadig beskjed om at den har lite virtuelt minne, og at den gjør et eller annet - noe med sidefiler, tror jeg - for å avhjelpe problemet.

Men - hva er virtuelt minne og er det noe jeg kan gjøre med saken? Er det når denne meldingen kommer jeg kan gå på el-kjøp og kjøpe mer lagringsplass, f.eks., og hvordan gjør jeg det? Må jeg åpne kabinettet for å få plass, eller hva?

Takk for hjelpen! Jeg sitter med en eksamen og det ville være riktig ille om noe skulle gå galt nå.

Skrevet

Hei

Virtuelt minne er virtuelt, altså det eksisterer ikke i virkeligheten, og kan derfor ikke kjøpes på Elkjøp!

Det er snakk om et område på harddisken din, som operativsystemet brukes som en slags midlertidig notatblokk.

Du kan justere det ved å gå til "Start" -> "Control Panel" -> "System". Så velger du "Advanced", og "Virtual Memory" (eller "Paging File") og gjør denne større.

Med vennlig hilsen

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hvis du har mange programmer i gang samtidig på datamaskinen, kan det hende det blir lite ledig RAM-minne, det vil si arbeidsminne. Når dette skjer, bruker Windows XP en spesiell plass på datamaskinens harddisk som ekstra arbeidsminne, et virtuelt minne. Ettersom en harddisk ikke kan lese og skrive informasjon like raskt som et RAM-minne, er det best om det virtuelle minnet ikke brukes så mye. Hvis du har mye RAM-minne på datamaskinen, brukes ikke det virtuelle minnet like mye som når det er lite RAM-minne på datamaskinen.

Slik endrer du størrelse på sidevekslingsfilen:

1. Gå inn på Start-menyen.

2. Velg Kontrollpanel.

3. Klikk Ytelse og vedlikehold.

4. Klikk System.

5. Velg kategorien Avansert.

6. Klikk Innstillinger under Ytelse.

7. Velg kategorien Avansert.

Klikk Endre under Virtuelt minne.

8. Under Stasjon [volumetikett] klikker du enheten som inneholder sidevekslingsfilen du vil endre størrelse på.

9. Under Størrelse på sidevekslingsfil for valgt stasjon klikker du Egendefinert størrelse.

Hvis du vil endre minste størrelse på sidevekslingsfilen, skriver du inn ønsket størrelse i feltet Startstørrelse (MB). Hvis du vil endre største størrelse, skriver du inn ønsket størrelse i feltet Maksimal størrelse (MB).

10. Klikk Aktiver.

11. Klikk OK.

Gjest ikke nerd
Skrevet

Hvis du har mange programmer i gang samtidig på datamaskinen, kan det hende det blir lite ledig RAM-minne, det vil si arbeidsminne. Når dette skjer, bruker Windows XP en spesiell plass på datamaskinens harddisk som ekstra arbeidsminne, et virtuelt minne. Ettersom en harddisk ikke kan lese og skrive informasjon like raskt som et RAM-minne, er det best om det virtuelle minnet ikke brukes så mye. Hvis du har mye RAM-minne på datamaskinen, brukes ikke det virtuelle minnet like mye som når det er lite RAM-minne på datamaskinen.

2. Velg Kontrollpanel.

4. Klikk System.

8. Under Stasjon [volumetikett] klikker du enheten som inneholder sidevekslingsfilen du vil endre størrelse på.

9. Under Størrelse på sidevekslingsfil for valgt stasjon klikker du Egendefinert størrelse.

Hvis du vil endre minste størrelse på sidevekslingsfilen, skriver du inn ønsket størrelse i feltet Startstørrelse (MB). Hvis du vil endre største størrelse, skriver du inn ønsket størrelse i feltet Maksimal størrelse (MB).

10. Klikk Aktiver.

11. Klikk OK.

Ja, dette kan nok godt stemme, maskinen bare klikker og blir svart når vi har for mange ting gående eller når vi spiller Warcraft på den.

Tusen takk! Nå har jeg vært inne og justert virtuelt minne til 390MB, men anbefalt minne er 382MB.

Kan jeg kjøpe mer RAM, da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg mener å ha venner som har økt minnet til sine maskiner - og jeg tenker at dette kan ha noe med det samme å gjøre. Men kanskje tar jeg feil, jeg er

Gjest ikke nerd
Skrevet

Hei

Virtuelt minne er virtuelt, altså det eksisterer ikke i virkeligheten, og kan derfor ikke kjøpes på Elkjøp!

Det er snakk om et område på harddisken din, som operativsystemet brukes som en slags midlertidig notatblokk.

Du kan justere det ved å gå til "Start" -> "Control Panel" -> "System". Så velger du "Advanced", og "Virtual Memory" (eller "Paging File") og gjør denne større.

Med vennlig hilsen

Takk for hjelpen!

Skrevet

2. Velg Kontrollpanel.

4. Klikk System.

10. Klikk Aktiver.

11. Klikk OK.

Hva betyr dette med "minste" og "største" størrelse på sidevekslingsfilen? Hvilken av dem skal man endre?

Skrevet

Ja, dette kan nok godt stemme, maskinen bare klikker og blir svart når vi har for mange ting gående eller når vi spiller Warcraft på den.

Tusen takk! Nå har jeg vært inne og justert virtuelt minne til 390MB, men anbefalt minne er 382MB.

Kan jeg kjøpe mer RAM, da?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg mener å ha venner som har økt minnet til sine maskiner - og jeg tenker at dette kan ha noe med det samme å gjøre. Men kanskje tar jeg feil, jeg er

Hei,

Ja, du kan "alltid" kjøpe mer RAM, og det gjør vanligvis maskinen hurtigere. En billig måte, faktisk.

Gjest Megler Smekk
Skrevet

Hva betyr dette med "minste" og "største" størrelse på sidevekslingsfilen? Hvilken av dem skal man endre?

"Maksimal størrelse" .

Skrevet

"Maksimal størrelse" .

Men hva er poenget med den minste størrelsen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...