Gå til innhold

God mat til "kjærringkveld"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg så lei av alle mine oppskrifter. Kan du dele din favoritt med meg?

Skal ha 5-6 jenter på besøk. Kakeoppskrift fant jeg på nettet, men finner ikke noen hovedrett som frister.

Og siden jeg er i det kravstore hjørnet vil jeg at maten skal smake myyyye, og at det ikke skal være for dyrt ;)

Skrevet

Pitabrød? Med kinakål, agurk, ananas, ost, tomat, paprika, ris, kyllingbiter eller skinke i biter og andre sånne ting.

Godt, sunt og ikke så dyrt. Kan lages i stand i god tid på forhånd. Bare pitabrødene som skal varmes og ris som skal kokes like før.

Skrevet

Pitabrød? Med kinakål, agurk, ananas, ost, tomat, paprika, ris, kyllingbiter eller skinke i biter og andre sånne ting.

Godt, sunt og ikke så dyrt. Kan lages i stand i god tid på forhånd. Bare pitabrødene som skal varmes og ris som skal kokes like før.

Pitabrød er godt. Har du en spesiell saus/dressing/marinade til?

Gjest Signert
Skrevet

Her finner jeg alltid noe godt:)

www.apritif.no

Skrevet

Pitabrød er godt. Har du en spesiell saus/dressing/marinade til?

Nei, det har jeg egentlig ikke. Men kanskje en hvitløksdressing?

Creme fresh (feil skrevet, vet jeg) med presset hvitløk og litt salt og pepper kunne kanskje smake.

Skrevet

Her finner jeg alltid noe godt:)

www.apritif.no

Det pleier jeg også, men fant ikke noe i dag. Kan jo pløye igjennom en gang til ...

Gjest Signert
Skrevet

Det pleier jeg også, men fant ikke noe i dag. Kan jo pløye igjennom en gang til ...

Hva med tikka masala? Lagde det her om dagen. Oppskriften var veldig god!

Skrevet

Hva med tikka masala? Lagde det her om dagen. Oppskriften var veldig god!

Fant du den på Aperitif?

Gjest Signert
Skrevet

Fant du den på Aperitif?

Ja. det var bare oppskrift på sausen. Tilsatte kylling og serverte med ris

Skrevet

Denne pleier alltid å slå godt an:

Kylling og bacon i karri og fløtesaus

En løk og evnt. hvitløk hakkes og stekes myk og blank, to kyllingfilleèr, og en pk. bacon stekes i små biter. Bland i 3 dl fløte og en pk. tine naturell ost eller philadelphia og la dette koke opp, og smelte. Bland i så mye karri du ønsker, smak underveis. Krydres også med salt og pepper.

Kok pasta (jeg bruker mest tagliatelle) og bland i. Det er også godt med brokkoli blandet i, men det er ikke nødvendig. Serveres med hvitløksbaguetter.

Skrevet

En løk og evnt. hvitløk hakkes og stekes myk og blank, to kyllingfilleèr, og en pk. bacon stekes i små biter. Bland i 3 dl fløte og en pk. tine naturell ost eller philadelphia og la dette koke opp, og smelte. Bland i så mye karri du ønsker, smak underveis. Krydres også med salt og pepper.

Kok pasta (jeg bruker mest tagliatelle) og bland i. Det er også godt med brokkoli blandet i, men det er ikke nødvendig. Serveres med hvitløksbaguetter.

Det synes jeg høres godt ut. :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Mousakka, og igjen husker ikke jeg hvordan jeg skriver det...

Vel, hjemmelaget variant, med pitabrød, fetaost, tomat/løksalat og tzaliziki.

Det er knall godt med masse smak, og passer godt med rødvin til.

Pai er også veldig godt, kan jo ha det fyllet du liker eller søke på oppskrifter, her er en god:

http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=802

Skrevet

Mousakka, og igjen husker ikke jeg hvordan jeg skriver det...

Vel, hjemmelaget variant, med pitabrød, fetaost, tomat/løksalat og tzaliziki.

Det er knall godt med masse smak, og passer godt med rødvin til.

Pai er også veldig godt, kan jo ha det fyllet du liker eller søke på oppskrifter, her er en god:

http://www.matsiden.no/kokebok_oppskrift.asp?id=802

Høres godt ut. Har du tilfeldigvis link til oppskrift?

Skrevet

Denne skal jeg definitivt teste. Takk :-)

Gjest Shira12
Skrevet

Høres godt ut. Har du tilfeldigvis link til oppskrift?

Har bare min egen oppskrift, med litt sånn synsing.

Du kan få den om du vil. Eller søke på nettet. Bare gi en lyd om jeg skal skrive ned hvordan jeg gjør det :o)

Skrevet

Har bare min egen oppskrift, med litt sånn synsing.

Du kan få den om du vil. Eller søke på nettet. Bare gi en lyd om jeg skal skrive ned hvordan jeg gjør det :o)

Søkte litt etter moussaka, men fant ingen med fetaost. Men du har det kanskje ved siden av?

Jeg vil veldig gjerne ha oppskrift, så hvis du gidder?

Takk :)

Gjest Shira12
Skrevet

Søkte litt etter moussaka, men fant ingen med fetaost. Men du har det kanskje ved siden av?

Jeg vil veldig gjerne ha oppskrift, så hvis du gidder?

Takk :)

Fetaosten har jeg ved siden av, som tilbehør.

Min oppskrift:

Fløtepoteter:

Skrelt poteter i skiver kokes i kremfløte (ikke matfløte da den ikke tykner), hvitløk, litt salt og pepper.

Kokes til potetene er kokte og det har tyknet litt.

Kjøttsaus:

Stek kjøttdeig, sopp og løk.

Ha på litt mel, hiv på en boks hakka tomater, litt vann.

Krydre i vei. Husk og bruk godt med krydder da fløtepotene demper smaken.

Jeg bruker tacokrydder, salt, pepper, oregano, paprikapulver, piri piri.

Smak deg frem til en god kraftig tomatsaus.

Legg det i en form, potetene oppå, ost på toppen og stek i ovnen. Ca 180-200 grader til osten er gratinert. La den hvile litt før du serverer.

Skål med fetaost. En med svarte oliven om du liker det.

Stekte pitabrød. Deler i de i to før servering.

Tzaliziki til. Jeg lager med matyoghurt. Skrell 2 slangeagurker, rasp og press ut vannet.

Det finnes mange oppskrifter på nett, men jeg lager den helt enkel.

Og så til slutt en tomat og løksalat til .Jeg hiver oppi litt agurk også, da jeg ikke tåler tomater så godt.

Bruker fetaost på glass, så da bruker jeg litt av laken som dressing på salaten.

Dette er sånn ca mål altså, jeg har ingen faste mål, men synser meg fram alt etter hvor mange vi er.

Åja, det kom jeg på nå. Om du steker sopp og løk på forhånd med havsalt og pepper, blir det skikkelig snadder. Ha det bare oppi sausen når den er ferdig laget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...