Gå til innhold

Tale i bryllup- hvem tar ordet først??

Anbefalte innlegg

Gjest Snart vår tur :o)
Skrevet

Om bruden/brudeparet ønsker å si noen ord etter middagen, er hun/han da den første eller siste til å ta ordet?

Skal morgengaven gis den dagen du gifter deg, eller morgenen etterpå?

Skrevet

Det første vet jeg ikke, men morgengave gis når dere våkner sammen etter bryllupsnatta :-)

Gjest Snart vår tur :o)
Skrevet

Det første vet jeg ikke, men morgengave gis når dere våkner sammen etter bryllupsnatta :-)

Noen tips til hva mannen kan få??

Skrevet

[quote name=Snart vår tur :o)' timestamp='1168805346' post='3476337]

Aner ikke, er ikke gift og tanken har knapt streiet meg :-)

Men kona pleier jo å få dyre ting, så det bør vel være litt eksklusivt, kanskje?

Er det forøvrig vanlig at kona får, er det ikke tradisjonelt mannen som gir? Ikke at det spiller noen rolle, jeg ville sikkert gitt gave selv, tror jeg :-)

Skrevet

Det ble krøll - er det vanlig at _mannen_ får, skulle det stå ;-)

Gjest Pontiac
Skrevet

En lekker klokke?

Halskjede om han liker slikt?

Caloni Makaroni
Skrevet

"Det første vet jeg ikke, men morgengave gis når dere våkner sammen etter bryllupsnatta :-)"

Jeg leste "Men morgengave gis den du våkner sammen med etter bryllupsnatta" :P

Skrevet

"Det første vet jeg ikke, men morgengave gis når dere våkner sammen etter bryllupsnatta :-)"

Jeg leste "Men morgengave gis den du våkner sammen med etter bryllupsnatta" :P

Ja, og det er alltid like spennende å se hvem det kan være! :-)

Caloni Makaroni
Skrevet

Ja, og det er alltid like spennende å se hvem det kan være! :-)

jah *fnise*

Skrevet

Jeg har lært at brudens far taler først. Så kommer brudgommen. Så kommer brudgommens forlover og så brudens forlover. Så husker jeg ikke :) Men man kan selvsagt gjøre akkurat som man vil.

Morgengaven ga vi på morgenen etter bryllupet.

Skrevet

Mannen min har en hobby man alltid kan kjøpe noe utstyr til. Så han fikk det. Det kostet ca. 1000,-

Jeg fikk en diamant til allianseringen jeg har fått av ham tidligere.

Gjest noen tips
Skrevet

Klokke, belte, mansjettknapper, reise / opphold på hotell(særlig hvis dere ikke har planlagt bryllupsreise), utstyr til hobby (ny fiskestang, seilbrett, tursekk, anorakk)

Det bør helst være noe varig, synes jeg. Eller en felles opplevelse. Ikke klær man kvitter seg med etter et år eller to.

Gjest gratulerer og lykke til
Skrevet

http://www.bryllupsweb.no/

http://www.dittbryllup.no/

http://www.kvinneguiden.no/magasin/bryllup

http://www.startsiden.no/familie_og_livsstil/forhold_og_samliv/bryllup/index.html

Her finner du svar på det meste!

Morgengave gis morgenen etter bryllupet (det er jo ikke _så_ lenge siden dette var første morgenen paret våknet opp sammen, i hvert fall offisielt..)

Talerekkefølge: (hentet fra bryllupsweb.no) Talene begynner før maten, og holdes gjennom hele måltidet. Velg en toastmaster som holder styr på det hele!

Velkomsttale. Etter god gammel skikk holdes den av verten, brudens far, som skal ønske gjestene velkommen til bords. Han skal introdusere toastmasteren, som fra nå av har ansvar for kjøreplanen. Men velkomsttalen kan naturligvis også gjerne holdes av brudens mor, brudgommen far eller et annet familiemedlem.

Bruden fars tale (hovedtalen). Talen er rettet mot brudeparet, men med hovedvekt på bruden. Se eks.

Brudgommens tale. Brudgommen skal takke for bruden.

Brudens tale (kun hvis hun ønsker). Hun sier noen ord til og om sin kjære.

Brudens forlovers tale/eller sang.

Brudgommens forlovers tale/eller sang.

Brudgommens fars tale. Han skal tale for brudeparet, men med hovedvekt på brudgommen denne gangen.

Ordet er fritt. Men toastmaster skal ha beskjed.

Takk for maten. Til slutt skal brudgommens far eller vertinnens bordkavaler eller andre takke for maten og utbringe en skål til ære for vertskapet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...