Gjest prust Skrevet 14. januar 2007 Skrevet 14. januar 2007 Da vi bygde hus for ni år siden, syntes vi ubehandlet eller lite behandlet panel var veldig fint. Vi hadde mye furumøbler som passet til dette. Men smaken forandrer seg. Nå står loftstua for tur. Panelen ble den gang behandlet med to strøk med "antikk panel-lakk", hvis vi husker korrekt, noe som gav et litt hvitt preg, slik at det ikke har gulnet. Nå vil vi male tak og vegger og lister - i caffe latte eller liknende på vegger og tak + lister i eggehvitt. Spørsmål 1: Hvordan skal jeg vaske ned? Varmt vann med salmiakk? Mener å ha hørt at en IKKE skal bruke grønnsåpe fordi det da blir et tynt fettlag igjen på treverket? Spørsmål 2: Må vi ha kvistlakk oppå kvistene så lenge etter? Har ikke sett tendens til "lekkasje" fra kvistene på disse årene. Spørsmål 3: Hva slag type maling bør vi bruke? I fjor malte vi et rom med den nye typen vanntynnet oljemaling. Fin å jobbe med, men den luktet i et halvt år!!!! 0 Siter
pekkaline Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Hei, vi står vist foran samme type jobb Når du skal male på tidligere malte flater så bruker du jotunHusvask, evt slipe gml maling med sandpapir. Du trenger IKKE bruke kvistlakk.Sparkle spikerhull, og slip ned.Men de må flekkes med jotunGrunning for tre og panel.Tørk bort alt støv og mal med Lady Panel/dør/list i ønsket glans. Hentet fra Jotun som jeg har foran meg Caffe latte blir sikkert knallfint. Her vil ungene ha det enda lysere og går for letthet. Lykke til! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.