Gå til innhold

Barnebidrag etter fylte 18 år

Anbefalte innlegg

Gjest Noen som kjenner til dette?
Skrevet

er det noen som kjenner til dette?

Jeg vet at dersom barnet går på videregående skole så kan det ha rett på fortsatt bidrag til endt skolegang, men får man like mye i bidrag som tidligere eller er det andre regler?

Er det en selvfølge at man får bidrag da, eller er det noen spesielle forutsetninger?

Håper det er noen som kjenner til, eller har erfaringen som har lyst til å skrive litt om dette.

Skrevet

Man har krav på det ja. Men pengene utbetales til "barnet", og ikke til moren (eller faren hvis "barnet" nå bor hos ham).

Hvis dere søker og ikke får det selv om dere i følge reglene har krav på det; klag og henvis til det konkrete lovverket.

Skrevet

Jeg har fått avslag begge gangene, venninna mi fikk 225 kr i mnd. Kommer nok an på din og bidragsbetalers økonomi men tror ikke du kan regne med å få like mye som tidligere.

Gjest noen som kjenner til dette?
Skrevet

Man har krav på det ja. Men pengene utbetales til "barnet", og ikke til moren (eller faren hvis "barnet" nå bor hos ham).

Hvis dere søker og ikke får det selv om dere i følge reglene har krav på det; klag og henvis til det konkrete lovverket.

Tusen takk for raskt svar. Vet du også om man har krav på den samme summen som tidligere, eller er det andre satser der?

Skrevet

Tusen takk for raskt svar. Vet du også om man har krav på den samme summen som tidligere, eller er det andre satser der?

Det vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har fått avslag begge gangene, venninna mi fikk 225 kr i mnd. Kommer nok an på din og bidragsbetalers økonomi men tror ikke du kan regne med å få like mye som tidligere.

Vet du om det er noen spesielle satser for dette som jeg kan finne på internett?

Vi får i dag nesten 4000 for far har ikke barnet noe, men han får kanskje ikke så mye når han fyller 18 år da?

Tusen takk for svar forresten:)

Skrevet

Litt mer mas fra meg her:)

Du sier du har fått avslag, er det strenge krav til dette?

Det er altså ikke en selvfølge å få selv om barnet går på videregående skole?

Skrevet

Litt mer mas fra meg her:)

Du sier du har fått avslag, er det strenge krav til dette?

Det er altså ikke en selvfølge å få selv om barnet går på videregående skole?

Nei, begge mine gikk på videregående og skulle starte på siste året og jeg antar at faren ikke hadde penger. Jeg kjenner bare den ene som har fått og det var jo ikke så mye.

Skrevet

Aner ingenting om regler, men jeg vet at jeg fikk bidrag fra min far etter at jeg fylte atten. Tror det var t.o.m. året etter jeg var ferdig på videregående (var au-pair i Frankrike ett år da).

Lurer på om det var en frivillig sak fra hans side?

Skrevet

Dersom forutsetningene (din og farens økonomi + samvær far/barn) ikke har forandret seg, vil barnet ha krav på samme beløp som tidligere. Merk at alt blir utbetalt til barnet - du blir ikke regnet som en part engang - du får f.eks. ingen opplysninger i saken dersom du ikke kan slå en fullmakt fra barnet i bordet. (Jeg har barn på snart 20 år som nå er ute i lære, men de fikk barnebidrag fra far frem til slutten av skoleåret før læretiden startet).

Gjest Etter det jeg vet
Skrevet

Barnebidraget blir det samme etter at barnet er 18 år.

Det avhenger jo selvsagt at det ikke har vært noen nye endringer som kan bli vektlagt.

Barnet og far/mor kan oxå lage avtale om annet beløp hvis begge er enige i det.

Barnet pleier å få godkjent fortsatt bidrag,mens den fullfører videregående skole på 3 el 4 år, avhengig av hvilken utdanning den tar. Barnet må ha dokumentasjon fra skolen på at den er elev der.

Gjest Den sorte enke
Skrevet

Mine har fått etter lovene barnebidrag til de var ferdig med vidregående skole.

Nå har "minsten" på 18 år ei god lærlingelønn...men får allikevel fast "overgangsstønad" på 500,-kr.

Det skal han få fram til sommeren.

Det hender han får noen kroner ekstra hvis det er behov for det...

"Størstemann" på 20 er i militæret. Han har fått en "overgangsstønad" på 500,-kr siden han dro inn dit i sommer fram til jul...

Så nå må han klare seg selv... men har får noen kroner nå og da lell...

Ellers så hjelper jeg og min mann( ikke faren til mine to) hvis begge "gut`an" trenger noe ekstra.

Skrevet

Dersom forutsetningene (din og farens økonomi + samvær far/barn) ikke har forandret seg, vil barnet ha krav på samme beløp som tidligere. Merk at alt blir utbetalt til barnet - du blir ikke regnet som en part engang - du får f.eks. ingen opplysninger i saken dersom du ikke kan slå en fullmakt fra barnet i bordet. (Jeg har barn på snart 20 år som nå er ute i lære, men de fikk barnebidrag fra far frem til slutten av skoleåret før læretiden startet).

Tusen takk for svar:)

Vet du noe om man kan kreve det hvis barnet ønsker å begynne på ny studieretning på videregående, altså ikke fullføre det han går, men ta noe helt annet og begynne fra start igjen (så lenge det er videregående)?

Ettersom jeg forstod på svaret ditt så har ikke barnet krav på noe når det går ut i læretid?

Gjest neon som kjenner til dette?
Skrevet

Barnebidraget blir det samme etter at barnet er 18 år.

Det avhenger jo selvsagt at det ikke har vært noen nye endringer som kan bli vektlagt.

Barnet og far/mor kan oxå lage avtale om annet beløp hvis begge er enige i det.

Barnet pleier å få godkjent fortsatt bidrag,mens den fullfører videregående skole på 3 el 4 år, avhengig av hvilken utdanning den tar. Barnet må ha dokumentasjon fra skolen på at den er elev der.

Tusen takk for svar, blir litt klokere nå:)

Skrevet

Mine har fått etter lovene barnebidrag til de var ferdig med vidregående skole.

Nå har "minsten" på 18 år ei god lærlingelønn...men får allikevel fast "overgangsstønad" på 500,-kr.

Det skal han få fram til sommeren.

Det hender han får noen kroner ekstra hvis det er behov for det...

"Størstemann" på 20 er i militæret. Han har fått en "overgangsstønad" på 500,-kr siden han dro inn dit i sommer fram til jul...

Så nå må han klare seg selv... men har får noen kroner nå og da lell...

Ellers så hjelper jeg og min mann( ikke faren til mine to) hvis begge "gut`an" trenger noe ekstra.

Fikk de det samme i bidrag etter de fylte 18 som de hadde tidligere?

Gjest Den sorte enke
Skrevet

Fikk de det samme i bidrag etter de fylte 18 som de hadde tidligere?

Jepp!

Skrevet

Jepp!

Takk:)

Skrevet

Vet du noe om man kan kreve det hvis barnet ønsker å begynne på ny studieretning på videregående, altså ikke fullføre det han går, men ta noe helt annet og begynne fra start igjen (så lenge det er videregående)?

Ettersom jeg forstod på svaret ditt så har ikke barnet krav på noe når det går ut i læretid?

Jeg vet ikke hvordan det stiller seg ved skifte av studieretning. Det er vel slik at poden har krav på bidrag under "vanlig videreutdanning" (som jeg tror er definert til 3 år). Dvs at bidragspliktige slipper å underholde "evighetsstudenten"....

Mine går som sagt i lære, og tjener jo da noen kroner selv, så da får de ikke bidrag. Og det er greit nok - de bør jo klare seg på lærlinglønn på 7-9000 i mnd når de bor hjemme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...