Gå til innhold

Ikke-anfallspreget urinsyregikt

Anbefalte innlegg

Hei.Jeg har over lengre tid hatt forhøyede urinsyreverdier, og det har derfor blitt nevnt av legen at jeg kan utvikle urinsyregikt.

Jeg har hatt stadig oftere smerter i leddene, spesielt i albueledd og håndledd. Dette har ikke vært ansett som urinsyregikt fordi jeg har manglet hovenheten og rødheten rundt leddene som er typisk for urinsyregikt. Smertene har heller ikke kommet som spesielt avgrensede anfall.

I dag leste jeg en artikkel om hyperurikemi på nettstedet Praktisk Medicin (http://www.praktiskmedicin.com/sjukdom.asp?sjukdid=418) som sier at dette også kan fremstå som en kronisk gikt (i motsetning til akutt), som også kan medføre leddsmerter.

Kan mine smerter i albue og håndledd være en slik form for kronisk gikt? Jeg er totalt lam i bena, og vil derfor eventuelt ikke kjenne eventuelle like tilstander i ledd i bena (som ved typisk podagra).Håper på innspill og eventuelle tips på hvordan jeg kan få ytterligere bekreftelse eller avkreftelse av mine mistanker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/262138-ikke-anfallspreget-urinsyregikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Synes kanskje du kan få en henvisning til reumatolog. Med økt alder har du jo økt sjanse for slitasjegikt i leddene; du er kanskje ekstra utsatt siden du trolig bruker leddene mer enn normalt. Til informasjon er det mange mennesker som går rundt med lett forhøyede urinsyre-verdier uten noen gang å få leddsmerter. For å få podagra er ofte stor belastning, trykk eller støt mot leddet medvirkende årsak, ved siden av høye urinsyre-verdier. Trolig vil du ikke få dette, siden du ikke bruker bena. Det finnes medisiner som hjelper å senke urinsyreverdier, enkelte kostholdsregler hjelper også. Behandling ellers er som de fleste andre ledd-lidelser; kombinasjon Paracet og betennelsesdempende medisiner. I tillegg er riktig fysioterapi og trening viktig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...