Ønsker-svar! Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Jeg har vært til søvnutredning, har et avvikende søvnmønster og er blitt anbefalt videre utredning. Min lege ønsker ikke mer utredning og mener jeg bare er sånn.Lurer på om jeg har kronisk tretthessyndrom eller narkolepsi.Kan trettheten kommere av tidl. infeksjon? Har hatt mononukleose og smittet to flere år senere. Hadde en fugl som døde av papegøyesyken for ca. 20 år siden og bendelorm (det kom ut en lang orm)som barn. Hva bør jeg gjøre? Sovner snart inn hvis ikke hjelp. 0 Siter
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 15. januar 2007 Skrevet 15. januar 2007 Jeg har desverre lite greie på søvnforstyrrelser. Derimot kan jeg si litt om mononucleose og andre infeksjoner. Det er ikke uvanlig at mononucleose etterfølges av slapphet, tretthet over lenger tid, gjerne måneder. Slike tilstander kan defineres som postviral tretthetssyndrom, men av og til kalles det bare kronisk tretthetssyndrom. Det er ingen eksakt diagnose og bygger som regel på en slags utelukkelsesdiagnose. Det er ingen tvil om at slik utvikling forekommer, men sammenhengen er vanskelig å bevise og årsakssammenhengen er ganske uklar. To år er vel i det lengste laget, men det har vært beskrevet. Når det gjelder papagøyesyken og bendelorm er tiden alt for lang til at det skal være noe sammenheng. Jeg kjenner ikke til såpass lang ettervirkning for disse tilstander. Som du skjønner kan jeg ikke være mer eksakt, det er kanskje mulig med nærmere undersøkelser, men detteer et meget vanskelig felt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.