gl58 Skrevet 15. januar 2007 Del Skrevet 15. januar 2007 Jeg er 48 år og har brukt p-sprøyte i mange år (husker ikke hvor mange). Kunne tenke meg å slutte og har følgende spørsmål: Dersom jeg velger å fortsette med sprøyta: Hvordan virker denne sprøyta i forhold til benskjørhet i min alder? Hvis jeg fortsetter å bruke sprøyta, hvordan vet jeg når jeg kommer i overgangsalderen når jeg ikke har mens? Dersom jeg velger å slutte med sprøyta: Hva vil skje i forhold til menstrasjon/blødninger når jeg slutter som 48-åring?En av grunnene til at jeg begynte å bruke nettopp denne prevensjonen var for å slippe menstrasjonsblødninger. Er det andre preparater som har samme virkning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262183-p-spr%C3%B8yte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. januar 2007 Del Skrevet 16. januar 2007 1. De data man har angående benskjørhet og Depo-provera er hovedsakelig på unge kvinner med ikke fult utviklet skjelett. Hos eldre er risikoen sannsynligvis mindre, men det foreligger ikke spesielle studier, det jeg vet. 2. Hvis du får symptomer på overgangsalder, kan man ta en hormonanalyse og se østrogennivået. Det ser ut til at østrogennivået svinger mye i årene før det stopper opp, så en prøve sier ikke noe sikkert. Det beste er å gå etter symptomer. 3. Det er umulig å si hvordan dine menstruasjoner blir om du stopper. En del kvinner får blødningsforstyrrelser når de nærmer seg de 50 år, og da bruker vi faktisk samme hormon som finnes i Depo-Provera, ganske visst i tablett-form, til å regulere blødningene. 4. Hormonspiralen ville være et alternativ, men den kan også stoppe menstruasjonene så du ikke vet når overgangsalderen kommer. Den kan være grei å ha fordi gestagenhormonet (det som også finnes i Depo.-Provera) stort sett bare blir i livmoren og ikke påvirker kroppen ellers. Hvis du velger å fortsette med depo-provera ville jeg foreslå at du får utført en bentetthetsmåling (BMD) og får målt ditt østrogennivå et par ganger. Ligger det lavt er det enkelt å tilføre litt østrogen i form av 1 mg progynova eller en svakt hormonplaster. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/262183-p-spr%C3%B8yte/#findComment-2099851 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.